Peugeotin huhtikuun kuukausitiedote

- Vuoden Auton myynti ponnahti kasvuun Suomessakin

- Carlos Tavares aloitti PSA Peugeot Citroënin pääjohtajana

- Peugeot tarjoaa asiakkailleen auton tuunattavat äänimerkit

- Vuoden Auto ylsi ennätysalhaiseen 2,85 litran keskikulutukseen

- Peugeot kertoo, oletko autossa stressaantunut vai iloinen

- Jaro Kinnuselta vahva esitys Ranskan mestaruussarjassa

- Peugeot 308 on vuoden leasing-auto Belgiassa

- Fleet News valitsi 208:n vuoden parhaaksi pikkuautoksi

Vuoden Auton myynti ponnahti kasvuun Suomessakin

Maaliskuussa julkistettu Vuoden Auto 2014 –valinta siivitti Peugeot 308:n kysynnän kasvu-uralle. Suomessa mallista tehtiin maaliskuussa 130 prosenttia enemmän asiakastilauksia kuin tammi-helmikuun aikana. Huhtikuun alussa startanneen mainoskampanjan tavoite on aktivoida asiakkaita ja tutustuttaa yhä useampi autonostaja Peugeot 308:n hienoihin ominaisuuksiin. Varastomalleina tarjolla on nopeaan toimitukseen THP 125 (Active/Allure), e-HDi 115 (Active/Allure), VTi 82 hv (Active) sekä HDi 92 hv (Active) –malleja, jotka ovat hinnoiltaan ja päästöiltään erittäin kilpailukykyisiä omassa kokoluokassaan.

Carlos Tavares aloitti PSA Peugeot Citroënin pääjohtajana

Portugalissa vuonna 1958 syntyneen Carlos Tavaresin kausi PSA Peugeot Citroënin pääjohtajana ja toimitusjohtajana käynnistyi 31.3. Tavaresin nimityksestä ilmoitettiin 19. helmikuuta. Hänen lisäkseen Peugeot S.A:n johtokuntaan kuuluvat Jean-Baptiste de Chatillon, Grégoire Olivier ja Jean-Christophe Quémard. Aiempi pääjohtaja ja toimitusjohtaja Philippe Varin jatkaa yhtiössä konsulttitehtävissä.

Peugeot tarjoaa asiakkailleen auton tuunattavat äänimerkit

Heinäkuusta 2014 lähtien valmistettavissa Peugeot-malleissa on mukana ainutlaatuinen uusi vakiovaruste. Omistaja voi personoida autonsa äänimerkin haluamakseen käyttäen hyväkseen Peugeotin omaa äänikirjastoa tai henkilökohtaisia äänitiedostojaan. Jatkossa auton antaman äänimerkin voi näin personoida älypuhelimen avulla yhtä helposti kuin puhelimen oman hälytysäänenkin. Audio Sonic –teknologian ovat kehittäneet Peugeotin teknisen keskuksen insinöörit ja äänitutkijat. ”Linnunlaulua tai Bachia, trumpettijazzia tai dubstepia; ainoa rajoitus on asiakkaan oma mielikuvitus”, Orvil Pondaiss Peugeotilta kannustaa asiakkaita äänisuunnitteluun.

Vuoden Auto ylsi ennätysalhaiseen 2,85 litran keskikulutukseen

Vuoden Auto 2014 Peugeot 308 ja uusi bensiinikäyttöinen, 3-sylinterinen PureTech-turbomoottori osoittautuivat lyömättömäksi yhdistelmäksi todellisessa kulutustestissä. Vakiovarusteinen hatchback-mallinen auto kiersi Espanjan Almerian radalla kaikkiaan 32 tuntia ja 1810 kilometriä, mutta käytti vain 51,4 litraa polttoainetta. Keskikulutus oli ainoastaan 2,85 litraa sadalla kilometrillä. Testiajoneuvona käytettiin vakiovarusteista Peugeot 308 –hatchbackia, joka oli varustettu uudelle 3-sylinterisellä, 130 hevosvoimaa kehittävällä PureTech –bensaturbomoottorilla ja kuusivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla.

Peugeot kertoo, oletko autossa stressaantunut vai iloinen

PSA Peugeot Citroën on yhdessä Lausannen Teknisen korkeakoulun (EPFL) kanssa kehittänyt järjestelmän, joka analysoi auton kuljettajan tunnetilaa. Järjestelmä perustuu kameratunnistukseen, joka seuraa kuljettajan kasvoja ajamisen aikana ja kertoo auton monitoiminäytöllä, onko hän vihainen, stressaantunut tai epäluuloinen tai esimerkiksi iloinen tai yllättynyt. Tunnetilan arviointi perustuu kymmeniin tuhansiin kasvonilmeisiin, jotka on tallennettu tietokantaan. Jos auto huomaa kuljettajan olevan vaikkapa ärtynyt tai väsynyt, se varoittaa kuljettajaa jatkamasta ajamista ja kehottaa ottamaan tunnetilan huomioon liikenneturvallisuuden varmistamiseksi.

Jaro Kinnuselta vahva esitys Ranskan mestaruussarjassa

Ranskan rallimestaruussarjaan keskittyvä Jaro Kinnunen kartanlukijanaan Mikael Korhonen antoivat hyvän näytön vauhdistaan sunnuntaina päättyneessä sarjan toisessa osakilpailussa, Terre des Causses-rallissa. Soralla ajetussa kilpailussa suomalaispari päätyi Peugeot 208 R2-luokan kuudennelle sijalle 24 auton joukossa ajaen myös yhden kerran luokan nopeimman ajan. Kinnunen on kahden ajetun osakilpailun jälkeen Peugeot 208 Cupissa viidentenä ja pisteissä paras ei-ranskalainen kuljettaja. Sarjan vaikeutta ulkolaisille kuljettajille kuvastaa se, että viisi vuotta peräkkäin tämänkin rallin erikoiskokeet ovat pysyneet samoina, eli kilpakumppaneilla on parhaimmillaan jo vuosien kokemus tutuista teistä.

Peugeot 308 on vuoden leasing-auto Belgiassa

Vuoden Auto Peugeot 308 on valittu myös vuoden leasing-autoksi Belgiassa ja Luxemburgissa. Äänestyksen järjesti leasing-yhtiö Alphabet, joka oli kutsunut juryyn mukaan ammattitoimittajia, asiakkaita ja omia asiantuntijoitaan. Autoluokkia oli neljä: Economy, Business, Business+ ja Executive ja finalisteja yhteensä 12. Uusi Peugeot 308 voitti Business-sarjan ennen Skoda Octaviaa ja Citroën C4 Picassoa. Peugeotin vahvuuksiksi laskettiin muun muassa mainiot ajo-ominaisuudet sekä omistuksen ja käytön alhaiset kokonaiskustannukset. Lease Car of the Year -äänestyksen Economy-luokassa Peugeot 2008 puolestaan saavutti kakkossijan.

Fleet News valitsi 208:n vuoden parhaaksi pikkuautoksi

Englantilaisen Fleet Newsin Best Small Car 2014 –tittelin saa Peugeot 208, joka on myös Peugeotin suosituin ja eniten myyty automalli. Peugeot 208 päihitti kilpailijansa korkean laadun, modernin muotoilun ja taloudellisten bensiini- ja dieselmoottorien ansiosta. Ominaisuudet takaavat mallille jatkuvasti uusia kiinnostuneita asiakkaita, jotka usein yllättyvät 208:n dynaamisesta ajotuntumasta ja alhaisista käyttökustannuksista. ”208 on hyvin tyylikäs automalli, joka viehättää hyvin monen tyyppisiä autoilijoita”, Fleet Newsin päätoimittaja Stephen Briers huomauttaa. Peugeot 208:n kanta Isossa-Britanniassa onkin yli 60 000 kappaletta.