Peugeotin tammikuun kuukausitiedote

• Peugeot päätti vuoden 2015 yli 6 prosentin kasvussa

• Peugeotien hinnat laskivat keskimäärin 300 eurolla

• Peugeot-maahantuontiin uusi myyntijohtaja

• Auto-Kehän laajennus hyödyntää uusiutuvaa energiaa

• Dakar-ralli päättyy ensi sunnuntaina

• Peugeotien kysyntä jatkuu vilkkaana Euroopassa

• Roland Peugeot menehtyi 89-vuotiaana

Peugeot päätti vuoden 2015 yli 6 prosentin kasvussa

Peugeot oli vuonna 2015 Suomen 13. suosituin henkilöautomerkki. Vuoden aikana myytiin 2757 uutta Peugeotia (joulukuussa 184 kpl), ja merkin markkinaosuus on 2,53 prosenttia. Peugeot kasvoi 6,4 prosenttia verrattuna vuoteen 2014 ja tuolloin myytyyn 2591 henkilöautoon. Peugeot 308:n myynti on samaan aikaan lisääntynyt 988 autoon (+19,6 %). Myös Peugeot 208 kirjasi 9,3 prosentin kasvun yhteensä 810 myytyyn autoon. Pakettiautokaupassa Peugeot Boxereita myytiin 165 kappaletta, eli kasvu vuodesta 2014 oli tasan 50 prosenttia.

Peugeotien hinnat laskivat keskimäärin 300 eurolla

Suomessa vuodenvaihteessa voimaan astunut autoveromuutos vaikuttaa voimakkaasti Peugeot-malliston hintoihin. Peugeotien hinnat putosivat keskimäärin 303 eurolla. Suurin pudotus kirjattiin 508 RXH HYbrid 4 –mallille, peräti 648,46 euroa. Kysytyimmässä 308-mallistossakin kirjataan jopa lähes 450 euron hinnanlaskuja. Peugeot hyötyy suomalaisesta, voimakkaasti ympäristöohjaavasta autoverotuksesta, joka vaikuttaa kaikkiin alle 140 grammaa kilometrillä päästäviin automalleihin. Peugeotin osalta veroale vaikuttaa joka ainoaan hinnastossa olevaan malliin, sillä tarjolla olevan Peugeot-henkilöautomalliston keskimääräinen CO2-päästötaso on ainoastaan 107 grammaa kilometrillä. Suomessa vuonna 2015 myytyjen ranskalaisten autojen joukossa Peugeotien keskimääräinen päästötaso oli kaikkein pienin, alle 109 g/km.

Dakar-ralli päättyy ensi sunnuntaina 16.1

Maailman kuuluisin ja rankin aavikkoralli saadaan päätökseen ensi sunnuntaina. Kilpailu alkoi 3.1 ja kilpailun kolmeen viimeiseen päivään lähdetään Peugeotin Stephane Peterhanselin johtaessa kilpailua tasan tunnin erolla Miniä ajavaan Nasser Al-Attiyahíin. Kolmantena on Toyotan Giniel De Villiers ja neljäntenä Mikko Hirvonen. Kuudentena on Peterhanselin tallitoveri Cyril Despress. Peterhanselin ja Despressin ajamat Peugeot 2008 DKR-autot ovat kaksivetoisia, muut kärkiautot ovat nelivetoisia.

Peugeot-maahantuontiin uusi myyntijohtaja

Peugeot- maahantuoja Maan Auto Oy:n uudeksi automyynnistä vastaavaksi myyntijohtajaksi on nimitetty Omar Boughzou (40 v). Hän on aikaisemmin vastannut Mercedes- Benz henkilöautomaahantuonnissa taksimyynnistä.

Auto-Kehän laajennus hyödyntää uusiutuvaa energiaa

Peugeot-jälleemyyjä Auto-Kehä Oy avasi viime viikonvaihteessa yhtiön Karkkilan toimipisteen laajennusosan. Uudisrakennus on alueellisesti merkittävä investointi, jonka kustannus oli 600 000 euroa. Se on myös yksi Euroopan ympäristöystävällisimmistä uusista autokaupan toimitiloista. Tilan lämmitykseen ja viilennykseen tarvittava sähkö tuotetaan 50 –prosenttisesti uusiutuvalla energialla. Pinta-alaltaan 600 neliön suuruisen laajennusosan katolle sijoitetut aurinkopaneelit tuottavat virtaa ympäri vuoden. Kesäaikaan tilojen tuuletus toimii lähes täysin aurinkoenergialla pyörivien ilmalämpöpumppujen avulla.

Liikkeen viikonvaihdenäyttely keräsi alueella suuren huomion, kävijöitä paikalle saapui kahden päivän aikana noin 2500 henkilöä.

Peugeotien kysyntä jatkuu vilkkaana Euroopassa

Peugeotin vuodesta 2015 näyttää tulevan vahva Euroopassa, vaikka koko vuoden myyntiluvut eivät vielä olekaan selvillä. Marraskuun 2015 loppuun mennessä Peugeoteja oli myyty lähes 776 000 kappaletta eli 50 000 enemmän kuin 11 kuukauden aikana vuonna 2014. Yksin marraskuun kuukausimyynti oli 10 000 autoa suurempi kuin marraskuussa 2014. Parhaiten myyvät mallit ovat Euroopassakin 208 ja 308. Kappalemääräisesti eniten on lisääntynyt 108:n kysyntä, sillä sen menekki on lähes kolminkertaistunut vuoden takaisesta.

Roland Peugeot menehtyi 89-vuotiaana

Peugeotin perustaja- ja omistajasukuun kuulunut Roland Peugeot menehtyi 89-vuotiaana 7.1.2016. Vuonna 1926 syntynyt Peugeot oli keskeinen hahmo, kun Peugeot ja Citroën yhdistyivät PSA-konserniksi vuonna 1976. Roland Peugeot toimi Peugeotin hallituksen puheenjohtajana 1972–1998 ja PSA:n hallituksen neuvonantajana 2001­–2014. Roland Peugeotin isä Jean-Pierre johti Peugeotia vuosina 1928­–1966. Toinen Roland Peugeotin pojasta, Jean-Philippe Peugeot, johtaa suvun omistamaa holding-yhtiötä, Etablissements Peugeot Freresia.