PSA:N VALMISTAMIEN AUTOJEN PÄÄSTÖTASO LÄHESTYY 100 GRAMMAN HAAMURAJAA

PSA Peugeot Citroën tarjoaa Pariisin ilmastokokouksen aikana mahdollisuuden koeajaa markkinoiden vähäpäästöisimpiä automalleja. PSA:n valmistamien uusien autojen keskimääräinen päästötaso on enää 105,5 g/km. Yhtymä on juuri sopinut ympäristöjärjestö T&E:n kanssa automallistonsa testaamisesta normaalissa liikenteessä keväästä 2016 lähtien.

PSA Peugeot Citroën antaa merkittävää taustatukea Pariisissa käynnissä oleville ilmastoneuvotteluille. PSA on avannut päämajansa yhteyteen Pariisin keskustaan (75 avenue de la Grande-Armée) väliaikaisen ekoajamisen testi- ja koulutuskeskuksen. Paikan päällä voi koeajaa 18 Peugeot-, Citroën- ja DS-mallia, jotka edustavat joko täyssähkö-, hybridi- tai vähäpäästöisintä diesel- ja bensiiniteknologiaa. Keskus on auki YK:n ilmastokonferenssin ajan 30.11.–11.12.

Koeajoihin on kutsuttu 100 000 vähittäismyynti- ja yritysasiakasta, mutta testaamiseen voivat osallistua myös muut asiasta kiinnostuneet. Testilenkin pituus on noin 20 minuuttia, ja siihen osallistuu kuljettajan lisäksi kouluttaja. Opastettu ajo-opetus voi pienentää polttoaineen kulutusta jopa 15 prosenttia.

PSA Peugeot Citroënin nykyinen automallisto on yksi maailman edistyksellisimmistä. Yhtymän valmistamien autojen keskimääräinen CO2-päästötaso on enää 105,5 grammaa kilometrillä (tilanne syyskuun lopussa 2015). Tähän lukuun ei ole laskettu vielä lainkaan mukaan yhtymän valmistamia sähköautoja. PSA:n taloudellisista malleista Pariisissa koeajettavina ovat:

• Peugeot iOn ja Partner sekä Citroën C-Zero ja Berlingo –sähköautot
  • Peugeot, Citroën ja DS –mallistojen bensiini- ja dieselautot, joiden päästöt ovat alle 100 g/km

• Peugeot-sähköpolkupyörät ja Peugeot e-Vivacity –sähköskootteri

PSA aloitti hiukkasuodattimien myynnin jo 2002 ja käynnisti hiilinieluprojektin 1998

PSA Peugeot Citroën on ainoa autonvalmistaja, joka pyrkii päästövähennyksiin koko auton eliniän ja tuotantoprosessin kattavalla toimenpide- ja teknologiaohjelmalla. Nykyisessä automallistossa kulmakiviä ovat 3-sylinteriset PureTech –bensiinimoottorit (Engine of the Year 2015 omassa kokoluokassaan) sekä Euro 6 –päästönormin mukaiset BlueHDi-dieselmoottorit.

BlueHDi-moottoreissa hyödynnetään SCR-katalysaattoriteknologiaa (Selective Catalytic Reduction). Tämä järjestelmä, johon liittyen PSA:lla on hallussaan noin 100 patenttia, on tunnustettu tehokkaimmaksi haitallisten NOx-päästöjen jälkikäsittelyjärjestelmäksi. PSA myös aloitti ensimmäisenä autonvalmistajana hiukkassuodattimen myynnin 4.11.2002 ­– siis jo 11 vuotta aikaisemmin kuin se tuli pakolliseksi kaikille autonvalmistajille Euro 5 –päästönormin myötä tammikuussa 2011.

Yhtymällä on lisäksi käynnissä Peugeot-ONF-nimellä tunnettava metsänistutus- ja hiilinieluprojekti Brasilian Amazonin sademetsäalueella. Ohjelma käynnistettiin jo vuonna 1998, ja toistaiseksi sen aikana on istutettu noin 2 miljoonaa puuta. Ne edustavat noin 50:tä kotoperäistä puulajia ja muodostavat laajan yksityisrahoitteisen maailman luonnonperintökohteen. Istutusalueen lasketaan tähän mennessä sitoneen metsänkasvuun yli 480 000 tonnia hiiltä.

PSA ja Transport&Environment yhteistyöhön reaaliaikaisissa päästömittauksissa

PSA ilmoitti lokakuussa kannattavansa uuden WLTP-kulutussyklin ja RDE-päästömittauksen käyttöönottoa vuonna 2017, koska testit vastaavat nykyistä tarkemmin todellisia reaalimaailman ajo-olosuhteita. Yhtymä tiedotti samassa yhteydessä myös aikomuksensa julkistaa keskeisen automallistonsa todelliset, liikenteessä toteutuvat kulutustiedot mahdollisimman pian.

Pariisin ilmastokokouksen alla solmittu sopimus varmistaa, että reaaliaikaiset päästömittaukset käynnistyvät PSA:n osalta jo keväällä 2016 yhteistyössä Transport&Environment –ympäristöjärjestön kanssa. T&E on ainoa EU-tasoinen, riippumaton järjestö, joka on keskittynyt kestävien liikenneratkaisujen edistämiseen. Testimittaukset tulevat samalla osaksi PSA:n omaa laadunvalvontaa. Yhtymä neuvottelee myös yhteistyöstä Bureau Veritaksen kanssa koskien riippumattoman kolmannen osapuolen suorittamaa valvontaa.

Yhteistyöhankkeessa PSA:n tärkeimpiä henkilöautomalleja testataan Pariisin ympäristön tieverkolla todellisissa ajo-olosuhteissa. Koeajoissa on mukana sekä kaupunki-, maaseututie- että moottoritieosuuksia. Autoista julkaistavat tiedot käsittävät niin kulutuslukemat kuin CO2-päästöjen tasotkin että typenoksidin eli NOx-päästöjen määrät. NOx-päästöarvot kiristyvät Euroopassa keväällä 2017 osana Euro 6.2 –normin vaatimuksia.

”Innovatiivinen yhteistyömme on selkeä osoitus siitä, että autonvalmistaja ja riippumaton kansalaisjärjestö voivat löytää yhteistyön kuluttajan kannalta oleellisen tiedon tuottamiseksi. Samalla voimme osoittaa, miten PSA Peugeot Citroënin edistyksellinen teknologia parantaa polttoainetehokkuutta”, pääjohtaja Carlos Tavares painottaa.

”Todelliset mittaustulokset päästöistä ja kulutuksesta auttavat kuljettajia valitsemaan tehokkaimmat automallit itsensä, terveytensä ja ympäristönsä hyväksi. Luotamme siihen, että yhteistyömme PSA:n kanssa tuottaa läpinäkyviä ja koeteltuja tuloksia, joihin jokainen voi luottaa”, T&E:n johtaja Jos Dings toteaa.

Maan Auto Oy / Peugeot-maahantuonti

Auto-Bon Oy / Citroën-ja DS- maahantuonti