PSA Peugeot Citröenin ja Toyotan yhteistyön uusi vaihe

PSA Peugeot Citröen ja Toyota Motor Europe (TME) julkistavat tänään ensitietoja uudesta Citröen Spacetourerista, Peugeot Travellerista ja Toyota Proacesta. Malleista tulee tarjolle versioita niin yksityis- kuin yritystarpeisiin. Molemmat yritykset vahvistavat näin vuonna 2012 allekirjoitetun yhteistyön jatkumisen.

Kolme uutuusmallia lanseerataan vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla. Ne ensiesitellään Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2016.

PSA:n kehitys- ja strategiajohtaja Patrica Lucas kertoi olevansa tyytyväinen tilanteeseen:

- Olemme iloisia voidessamme tänään julkistaa nämä kolme Toyota Motor Europen kanssa tehdyn yhteistyön tuloksena syntyvää automallia. Sopimuksemme on mahdollistanut uuden ja tehokkaan perusrakenteen, jota hyödyntämällä voimme tarjota asiakkaillemme maailmanlaajuisesti nykyaikaisia ja luokassaan poikkeuksellisen kilpailukykyisiä tuotteita.

- Olemme erittäin tyytyväisiä siihen että vuonna 2012 aloittamamme yhteistyö PSA:n kanssa tuo mallistoomme nyt uuden sukupolven Proacen, totesi puolestaan TME: pääjohtaja Johan van Zyl. Molemmat tiimit tekivät paljon työtä yhdessä ja bränditasolla. Olen vakuuttunut siitä, että uusin pakettiautomallimme vahvistaa kaikkine versioineen Toyotan tavara-autotarjontaa Euroopassa. Uusi Proace täydentää vahvaa ja luotettavaa mallistoamme, jollaista asiakkaamme Toyotalta odottavat.

Ensimmäisen sukupolven Proacet pohjautuivat vuonna 2013 nykyisiin Peugeot Expert- ja Citröen Jumpy -malleihin. Vuonna 2012 solmitussa yhteistyösopimuksessa sovittiin, että yhtiöt kehittävät yhdessä seuraavan sukupolven mallit ja että kumppanuus jatkuu vuoden 2020 yli.

Yhteistyön tarkoituksena on aikaansaada molemmille yrityksille kustannustehokkaasti kilpailukykyinen tuote pakettiautojen ns. keskiluokkaan sekä minibussisegmenttiin. Autot valmistetaan PSA:n tehtaalla Ranskan Sevelnordissa.

Toyota Motor Europe osallistui sekä mallin tuotekehitys- että tuotantolaitoskustannuksiin.

Mallit jakavat keskenään yhtenäiset tekniset ratkaisut, moottorit ja varusteet. Kukin merkki tarjoaa asiakkaille yksilöllisen brändi-ilmeen.

Kuvia ja videoita on saatavilla: