Rallin SM-sarjan kärkinimi Juha Salo valitsi Viron EM-rallin

Rallin SM-sarjan SM1-luokan pistejohdossa ajava Peugeotin Juha Salo ja Marko Salminen jättävät Suomen MM-rallin väliin ja he osallistuvat 17.-19. heinäkuuta Viron Tartossa ajettavaan rallin Euroopan mestaruusosakilpailuun.

Salo kertoo, että päätös tehtiin yhteistyökumppaneiden ja Peugeot Sportin mielipiteitä kuunnellen.

- Suomen MM-rallilla on toki merkittävä julkisuus, mutta päätöstä tehtäessä oli otettava huomioon esimerkiksi se, että omaa kilpatoimintaamme tukeva Peugeot Sport panostaa autonvalmistajana R5-autoilla ajettavaan rallin EM-sarjaan. Siksi Jyväskylän sijasta tie vie meidät heinäkuussa Tartoon. Ralliautoni Peugeot 208 T16 on R5-luokan kilpa-auto ja Viron EM-rallissa kyseisen luokan autot ovat pääluokan asemassa.

- Suomen MM-rallissa ilman huoltomahdollisuutta ajettava perjantain lenkki arvelutti minua pitkään. Se on jo tehdastalleille kova paikka selviytyä ilman murheita, ja vielä kovempi yksityiskuljettajille. Toiseen kertaa ajettavilla erikoiskokeilla on liian hyvä mahdollisuus vaurioittaa autoa ja se kisa on sen jälkeen sitten siinä ainakin tuloksen valossa, Salo pohtii.

- Kun kahdesta isosta rallista piti toinen valita niin myös taloudellisin syin vaakakuppi kääntyi lopulta EM-rallin puolelle. EM-rallissa on vähemmän erikoiskoekilometrejä, ja mm. majoitukset ovat siellä huomattavasti edullisemmat kuin rallin aikana Jyväskylässä, Salo kertoo.

Viron Tarton ja Otepään ympäristössä ajettava Rally Estonia käynnistyy seremoniastartilla ja Tartossa ajettavalla kaupunki-EK:lla (1,33 km) perjantai-iltana 17. heinäkuuta klo 20.00. Lauantaina ohjelmassa on yhdeksän EK:tta (141,04 km) ja sunnuntain kuusi EK:tta (63,82 km). Rallireitin yhteispituus on 656,38 km. Ralli päättyy Tartoon sunnuntaina klo 16.