Rankka tiimipeli alkaa 3.1.2016

Maailman kovimman kestävyysrallin uutisissa toistuvat kuljettajien ja kartanlukijoiden koettelemukset. Heidän taustallaan Dakar-rallissa julkisuudelta syrjässä työskentelee mielenkiintoinen määrä eri alojen ammattilaisia varmistamassa koko joukkueelle parhaan mahdollisen lopputuloksen.

Team Peugeot Total lähtee kahden viikon ja lähes kymmenentuhannen kilometrin ralliin neljän Peugeot 2008 DKR kilpa-auton voimin. Neljän tähtikuljettajan muodostama Dream Team on aavikon ennalta kovatasoisin kokoonpano. Mukana ovat 26 Dakar-rallin kokemuksella ”Mr. Dakar” Stéphane Peterhansel kartanlukijanaan 28 Dakarin kokemuksella Jean-Paul Cottret. Ryhmän toiseksi kokenein on moottoripyöristä autoihin viime vuonna siirtynyt Cyril Despres (15 Dakaria), jolle reittiä navigoi toinen entinen moottoripyöräilijä David Castera. Neljän kuljettajan kolmanneksi kokenein aavikon kävijä on rallin kaksinkertainen maailmanmestari Carlos Sainz, joka on jo ehtinyt myös ajaa yhdeksän Dakar-rallia. Peugeotin Dream Teamin noviisi on rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Sébastien Loeb, joka kartanlukijansa Daniel Elenan kanssa starttaa kilpailuun ensimmäistä kertaa.

94 miestä ja naista töissä 24/7

Neljän kilpa-auton joukkue lähtee Boliviassa ja Argentiinassa kiertävään koitokseen 86 henkilön tukiryhmällä. Joukkueessa on kuljettajien rinnalla 25 eri alan erikoisosaajia tekniikan, logistiikan, viestinnän ja kilpa-autojen huollon saroilta. Kilpailu etenee etapilta toiselle maisemaa vaihtaen ja autot huolletaan yöllä kuljettajien nukkuessa. Tätä kautta huoltoryhmän ralli on hyvin pitkälle 24/7 – tyyppinen urakka.

Yhtä kilpa-autoa kohden on nimetty kisa-insinööri, dataa tulkitseva insinööri, yksi moottorimekaanikko ja neljä kilpa-autoihin pätevöitynyttä mekaanikkoa. Kukin autonsa kanssa työskentelevä mekaanikko vastaa yhdestä auton ”kulmasta”. Kaikkien kuljettajien ja kartanlukijoiden käytettävissä on lisäksi kaksi kiropratikkoa ja yksi lääkäri. Tarpeen vaatiessa kaikki mekaanikot työskentelevät yhdessä esimerkiksi ympäriajossa vaurioituneen auton kunnostamiseksi sen jälkeen kun oma auto on huollettu.

Dakar alkaa Argentiinan pääkaupungista Buenos Airesista 3. päivänä tammikuuta ja päättyy kahden viikon kuluttua Argentiinan Rosarioon. Kilpailuun lähtee yhteensä 426 autoa, kuorma-autoa, moottoripyörää ja mönkijää. Suomalaisista mukana tänä vuonna on ensimmäistä kertaa Mikko Hirvonen.

Hyödyllisiä linkkejä:

Avainsanat: