Tulossa tilava PEUGEOT 308 farmari

Syksyllä esitelty Peugeot 308 HB saa rinnalleen puhdaslinjaisen farmari-mallin. Tiloillaan ja monikäyttöisyydellään uusi 308 SW sijoittuu luokkansa huipulle. Odotettu uutuus ensiesitellään maaliskuussa Geneven Autonäyttelyssä ja myynti Suomessa alkaa vuoden toisella puoliskolla.

Uuden 308:n myötä Peugeot on jo noussut aiempaa korkeammalle tasolle. Hienostunut muotoilu, innovatiivinen i-Cockpit – ohjaamo, ennätyksellisen alhaiset CO2-päästöt ja uuden EPM2- perusrakenteen tuoma päivitetty ajonautinto on jo vakuuttanut kymmenet tuhannet auton ostajat Euroopassa. Peugeot 308 on myös ensimmäisenä markkinoille saatetun hatchback-korimallin kautta yksi eurooppalaisen Vuoden Auto-äänestyksen finalisteista.

Uusi 308 SW on edeltäjäänsä tilavampi, kevyempi, teknisesti edistyksellisempi ja suorituskykyisempi. Tavoitteena on nostaa uusi 308-mallisto taistelemaan keskikokoisten autojen markkinoiden kärkisijoista kaikkialla Euroopassa.

Suuri tavaratila

Uusi Peugeot 308 SW on ulkomitoiltaan kompakti, mutta sisätiloiltaan luokassaan suuri. Korin pituus 4,58 m on 33 cm pidempi kuin viisiovisen hatchback-mallin. Kasvanut kokonaispituus on käytetty tavaratilan eduksi, joka näin on luokkansa suurimpia. Perusasennossaan Peugeot 308 SW tarjoaa peräti 610 litraa (VDA) monikäyttöistä tilaa tavaroille. Näppärästi yhdellä käden liikkeellä takaistuimen selkänoja saadaan taitettua alas, jolloin tila muuntuu peräti 1660 litran vetoiseksi. Uuden Peugeot 308 SW:n tavaratila on suurempi kuin VW Golf Variantin ja se kykenee myös haastamaan monet  luokkaa suuremmat D-segmentin farmariautot. Peugeot 308 SW tarjoaa tavaratilan perusasennossa enemmän tilaa kuin Hyundai i40 Wagon, Volvo V70, Volkswagen Passat Variant tai Mazda 6 Sport Wagon. Suuremman keskiluokan autoista Škoda Octavia Combin tavaratila on perusasennossa yhtä suuri kuin uuden Peugeot 308 SW:n.

Energiatehokkaat voimanlähteet

Peugeot 308 SW:n kilpailukyvyn alleviivaavat energiatehokkaat moottorit. Tulevat Euro 6-päästömääräykset täyttävät voimanlähteet omaavat merkittävän pienet CO2-päästöt. Moottorisarjan pienimmät päästöt, vain 85 g/km, tarjoaa 120- hevosvoimainen BlueHDi- dieselmoottori.

Ainutlaatuinen Peugeot i-Cockpit

Uuden Peugeot 308:n edistyksellinen ohjaamo, i-Cockpit, koostuu neljästä toisiinsa integroidusta osasta: kompaktista ohjauspyörästä, korkealle sijoitetusta mittaristosta, jota on helppo seurata irrottamatta katsetta tiestä, ylhäällä sijaitsevasta keskikonsolista ja kookkaasta  9,7-tuumaisesta värillisestä kosketusnäytöstä.

Katkaisimien karsiminen minimiin ja korkealuokkaisten materiaalien käyttö tuovat kojelautaan puhtautta, joka on tässä luokassa ominaista vain Peugeot 308:lle. Kaikissa versioissa, Access-mallia lukuun ottamatta, on mahdollisimman yksinkertaisesti käytettävä kosketusnäyttö. Varusteversiosta riippuen kuuden tai seitsemän valikon kautta pääsee käyttämään lähes kaikkia auton laitteita ilmastoinnista radioon tai tekemään omia henkilökohtaisia säätöjä. Vähentämällä katkaisimien määrää Peugeot on tehnyt kojelaudasta tyylikkäämmän ja yksinkertaisemman, mikä auttaa kuljettajaa keskittymään tärkeimpään – ajonautintoon.

Sulavalinjainen

Uuden Peugeot 308 SW:n tarkoin harkitut linjat ovat puhtaat ja mittasuhteet onnistuneet. Kokonaisuus antaa nykyaikaisen ja tyylitietoisen vaikutelman. Edestä katsottuna Peugeot 308 SW noudattaa merkin uutta dynaamisuutta korostavaa muotoilukieltä. Keulasta lähtevät voimakkaat pitkittäiset linjat alleviivaavat menevää muotoilua, jonka erottuvia yksityiskohtina ovat myös jykevästi muotoillut takalyhdyt. Niiden LED-valojen aikaansaama vaikutelma pimeällä luo mielikuvan kolmesta leijonan kynnen jäljestä. Peugeot 308 on C-segmentin ainoa auto, jossa on vakiovarusteena saatavana myös LED-ajovalot.