UUSI PEUGEOT 3008: Edistyksellinen SUV

• Huonolle tielle riittävä 220 mm maavara
  • Premium-laatua suosituimpaan segmenttiin
  • Suomenkieliset käyttöjärjestelmät ja navigointi

Jo usean vuoden ajan on SUV-mallien kysyntä moninkertaistunut kokoluokasta riippumatta. Tänä päivänä joka kymmenes uusi auto Euroopassa on C-segmentin SUV. SUV edustaa modernia, teknologista automallia, joka tarjoaa tunnetta ja ajonautintoa niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Peugeot 3008 on ajan hengen mukainen vaihtoehto, houkutteleva yhdistelmä statusta, hienostunutta teknologiaa, esimerkillistä käytännöllisyyttä ja nautinnollisia ajoelämyksiä. Uuden 3008 :n myötä Peugeot haluaa ankkuroitua C-segmentin SUV-markkinoille tarjoamalla uudenlaisen, haluttavan vaihtoehdon, joka edustaa yhtiön parhainta tietotaitoa ja jolla on kyky nostaa merkin asema korkeammalle.

Peugeot 3008 - esimerkillisen upeat sisätilat

Sisätilat ovat modernit ja henkivät laadukkuutta. Materiaalivalinnat on tehty ilman kompromisseja. Tarjolla on nahkaa, kromia satiinimaisine pintoineen, aitoa tammipanelia ja kangasta. « Home Design » ajatusmaailma on inspiroinut tekstiilivalintoja ovien sisäpinnoissa, aurinkolipassa tai kojelaudassa. Kaikki on nykyaikaista ja samalla lämminhenkistä. Materiaalivalinnat ja viimeistely kromisine ja kiiltävän mustine koristeineen luo tyylikkään ja laadukkaan vaikutelman.

Ainutlaatuinen 12.3” suuruinen korkearesoluutioinen digitaalinen heijastusnäyttö upeine grafiikkoineen, tyylikkäine animaatioineen ja runsaine yksilöintivaihtoehtoineen maksimoi ajonautinnon. Kuljettajalla on käytettävissään viisi eri toimintoa, joita hän hallitsee ohjauspyörässä olevalla kytkimellä. Heijastusnäytön ulkoasun on suunnitellut Peugeot Desing Lab.

8’’ kokoinen kosketusnäyttö on kuin keskelle kojelautaa sijoitettu tabletti, joka kapasitiviisten teknologioidensa ansiosta nopeuttaa reaktiokykyä ja parantaa käyttömukavuutta. Kojetaulun keskelle on sijoitettu kuusi pianon koskettimia muistuttavaa keinukytkintä, joiden avulla säädetään tärkeimpiä mukavuus- ja turvatoimintoja kuten radio, ilmastointi, navigointi, auton asetukset ja sovellukset.

Keulan ilme viestii voimaa, jopa agressiivisuutta. Linjat ovat kuitenkin hienostuneet. Leveä konepelti kromitehosteineen korostaa vankkaa olemusta. Sen keskelle on sijoitettu tyylikäs leijonalogo harmonisine mittasuhteineen. Halogeenivalot aikaansaavat tutun kissamaisen katseen. Full LED –ajovalo vakio- tai lisävarusteena varustetasosta riippuen. Vankkaa kokonaisuutta korostaa pitkä, lähes vaakatasoon asennettu konepelti, joka jatkuu tuulilasiin asti. Tarkkasilmäiset voivat havaita, että tässä autossa on selviä yhteneväisyyksiä Peugeot HX1-konseptiauton kanssa. Korin vyötärölinja on korotettu. Teräksen osuus on selvästi suurempi kuin lasipintojen. Kaikki on toteutettu tyylikkäästi ja sulavalinjaisesti kokonaisilmeen keventämiseksi. Moderni muotoilu jatkuu saumattomasti auton takaosassa. Takalasin alla kulkee kiiltävän musta koristelista, joka integroi opaalit LED-valot kokonaisuuteen. Oman osansa kokonaisuuteen tuovat tutut, kolmea leijonankynnen raapaisua muistuttavat takavalot.

Kyse on upeasti muotoillusta autosta, jonka mittasuhteet ovat kohdallaan. 3008 SUV ei ole yhtä massiivinen kuin suurin osa kilpailijoistaan, mutta on niitä matalampi.

Tarkkaan hiottu ajokokemus

Leijonamerkkiin on kautta aikojen yhdistetty erinomainen ajettavuus ja sen tuoma ajonautinto, on sitten kyse minkä kokoisesta tai mallisesta Peugeotista hyvänsä. Kun on kyse SUVista, oli suunnittelussa otettava huomioon korotettu maavara, tavallista korkeampi ajoasento ja korotettu painopiste. Tässä kokoluokassa tyyli tuntuu usein menevän ajo-ominaisuuksien edelle.

Mutta 3008 SUV :ssa ensimmäisistä ohjauspyörän käännöksistä alkaen oivallisen ajettavuuden huomaa todella toimivan. Ajettavuus on vertansa vailla, ohjauksen tarkkuus, ajotuntuma, turvallisuuden tunne, kaikki on kohdallaan, juuri niin kuin pitääkin. Kaiken takana on vankka osaaminen ja kokemuksen tuoma varmuus, mutta käyttöön on otettu myös uusimmat ja tehokkaimmat teknologiat.

Vankasta osaamisesta, halusta toteuttaa C-segmentin paras SUV ja auton ajodynamiikan ymmärtämisestä kertoo se, että jokaiselle moottorilla ja jokaiselle moottori-/vaihteistokombinaatiolle Peugeot on räätälöinyt omat yksilölliset jousitusasetuksensa.

Älykästä muunneltavuutta ja käytännöllisyyttä

Uuden Peugeot 3008 :n sisätilat ovat monin tavoin muunneltavissa. Kaksiosaisena 2/3-1/3 taittuva « Magic Flat » takaistuin muodostaa tarvittaessa täysin tasaisen lattipinnan. Tavaroiden kuljettamista helpottaa olennaisesti kaksiosaisesti liukuva järjestelmä, joka optimoi tavaratilan koon ja sen vaivattoman käytön. Etumatkustajan istuimen selkänoja on helposti taitettavissa, jolloin tilaa on jopa 3 metriä. Takaistuimen selkänojan käsinojasta löytyy suksiluukku. Käyttömukavuutta lisää omalta osaltaan takaluukku, joka avautuu ja sulkeutuu käsin koskematta heiluttamalla jalkaa takapuskurin alla.

Optimoidun arkkitehtuurinsa ansiosta 3008 :n sisätilat ovat kokoluokan suurimpia. Tavaratila on kooltaan huomattavasti edeltäjäänsä suurempi, 591 l nostokynnyksen ollessa kokoluokkansa matalimpia. Uuden modulaarisen EMP2-perusrakenteen ansiosta uusi 3008 on selvästi edeltäjäänsä kevyempi, painonsäästö 100-120 kg varuste- ja moottoriversiosta riippuen. Peugeot 3008 painaa nyt kevyimmillään 1325 kg (bensiiniversio) ja 1375 kg (diesel). Painoero on keskimäärin 100 kg, varusteversiosta riippuen uuden mallin hyväksi.

Suorituskykyiset , energiatehokkaat ja palkitut voimanlähteet

Peugeot 3008 SUVin onnistunut arkkitehtuuri ja painon kevennys ovat tärkeitä osatekijöitä kulutuksen ja CO2-päästöjen alentamisen kannalta. Aerodynaamisen muotoilunsa ja optimaalisten ulkomittojensa ansiosta uuden 3008 SCx ilmanvastuskerroin on erinomainen, 0,76 m2 .

Uuteen Peugeot 3008 SUV -mallistoon tarjolla olevat voimanlähteet ovat kaikki Euro 6.1 -normin mukaisia tehokkaita, mutta samalla vähäpäästöisiä moottoreita. Kaikki bensiinimoottorit ovat « Best in Class ». 1,2 l PureTech 130 S&S -moottorin CO2-päästöt alkaen 115 g/km ja tehokkaimman 1,6 l THP 165 S&S varustettuna EAT6-automaattivaihteistolla ainoastaan 129 g/km.

Lehdistöpäällikkö