• PHILIPS/

Philips tuo Pohjoismaiden markkinoille uuden, edistyksellisen BlueControl 2.0 -valohoitolaitteen psoriaasin hoitoon

• Philips BlueControl on maailman ensimmäinen kannettava, UV-säteetön, sinistä LED-valoa käyttävä lääkinnällinen laite läiskäpsoriaasin kemikaalittomaan kotihoitoon.
  • Laitteen uusin versio tuodaan nyt Ruotsin, Tanskan ja Suomen markkinoille.

Amsterdam, Alankomaat – Philips ilmoittaa tänään tuovansa markkinoille uuden version innovatiivisesta kannettavasta lääkinnällisestä laitteestaan(1). Philips BlueControl 2.0 käyttää sinistä LED-valoa lievän tai keskivaikean läiskäpsoriaasin(2) oireiden lievittämiseen ilman UV-säteilyä. Laite tuotiin onnistuneesti markkinoille vuonna 2014 Alankomaissa, Saksassa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja vuonna 2015 Ranskassa. Käyttäjäpalautteen perusteella tästä kliinisesti testatusta(3,4) lääkinnällisestä laitteesta kehitettiin uusi versio. Philips BlueControl 2.0 on nyt saatavilla Tanskassa, Ruotsissa ja Suomessa.

Maailmanlaajuisesti psoriaasia sairastaa noin 125 miljoonaa ihmistä. Näistä 80 prosenttia kärsii sairauden yleisimmästä muodosta, läiskäpsoriaasista (psoriasis vulgaris). Varsinkin Pohjoismaissa sairastuneiden määrä on suuri (5–7 prosenttia väestöstä verrattuna muun Euroopan noin 2 prosenttiin). Läiskäpsoriaasi johtuu ihosolujen liiallisesta jakautumisesta, ja siihen liittyy kivulias tulehdus. Sairauden aiheuttamista hilseilevistä punaisista läiskistä ja kuoriutuvasta ihosta voi olla sekä fyysistä että psyykkistä haittaa, etenkin oireiden sijaitessa kehon näkyvissä olevilla alueilla(5). Psoriasis vulgaris on parantumaton krooninen ihosairaus, joten läiskät uusiutuvat. Vaikka oireet saadaan lievittymään tai katoamaan hoidon aikana, ne saattavat ilmestyä uudelleen toisaalle ihoon.

Sinivalo hoitaa oireita käynnistämällä ihon luonnollisia prosesseja. Se auttaa ihoa uudistumaan hidastamalla läiskäpsoriaasiin liittyvää ihosolujen kiihtynyttä tuotantoa(6). Sinivalon tulehdusta lievittävät ominaisuudet hillitsevät säätelemätöntä tulehdusta ja voivat lievittää iho-oireita(7). Philips BlueControl on hellävarainen, UV-säteetön valohoitolaite, jonka sinisen LED-valon teho on kliinisesti todistettu. Näkyvä valo käynnistää ihossa luonnollisia prosesseja ja vähentää merkittävästi ihon punoitusta, hilseilyä ja paksuuntumista. Laite on suunniteltu helppokäyttöiseksi ja arkeen sopivaksi, ja se vähentää lääkärikäyntien tarvetta. Laitteen voi kiinnittää säädettävällä hihnalla käsivarteen, sääreen, kyynärpäähän tai polveen. UV-säteettömässä sinivalohoidossa käytetään 40:tä voimakasta sinistä LED-valoa, joiden asetuksia voi säätää. Akkukäyttöinen laite on suunniteltu helpottamaan potilaan elämää, ja sitä voikin käyttää milloin ja missä tahansa.

Toisen sukupolven laiteversiossa on seuraavat parannukset: hoitoalue on aiempaa laajempi (noin 25 prosenttia), kiinnityshihna on entistä mukavampi, laite on aiempaa ohuempi ja akku kestää pidempään (neljä peräkkäistä hoitokertaa). Eräs BlueControlin käyttäjä antoi seuraavan palautteen: ”Suosittelisin BlueControlia ehdottomasti ystävälleni. Se on siisti hoitokeino ilman rasvoja ja UV-säteilyn riskejä. Ja mikä tärkeintä, se todella toimii!” Toinen käyttäjä totesi: ”Hoitosuositusta noudattavien käyttäjien määrä kliinisessä tutkimuksessa (98 prosenttia) sai minut kokeilemaan BlueControlia. En välitä muista kliinisistä tiedoista. Se, että potilaat noudattavat annettuja hoito-ohjeita, on paras todiste siitä, että hoito tehoaa.”

Philips toteutti yhdessä Aachenin yliopistollisen sairaalan kanssa kaksi kliinistä tutkimusta, joissa selvitettiin Philips BlueControl -laitteen tehokkuutta ja turvallisuutta läiskäpsoriaasin oireiden lievittämisessä. Toisessa pitkän aikavälin tutkimuksessa potilaita hoidettiin 12 viikon ajan. 84 prosentilla potilaista iho-oireet (ihon paksuuntuminen, punoitus ja hilseily) lievenivät lähtötilanteeseen verrattuna. Joissakin tapauksissa läiskä katosi kokonaan. 83 prosenttia potilaista piti laitteen käytettävyyttä ja käytön miellyttävyyttä ihanteellisena tai erinomaisena(4).

Lisätietoja Philips BlueControl -laitteen hinnasta ja saatavuudesta on osoitteissa www.philips.fi/BlueControl.

Seuraa tilejä @Philips ja @PhilipsBlueLED Twitterissä.

Lisätietoja antaa:

Bjorn Teuwsen, Communications Business Partner

Puh.: +31613078975

Sähköposti: bjorn.teuwsen@philips.com

Royal Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) on terveyden ja hyvinvoinnin alalla toimiva monialayritys, joka keskittyy parantamaan ihmisten elämänlaatua mielekkäiden innovaatioiden avulla terveydenhuollon, lifestyle-tuotteiden ja valaistuksen alalla. Yhtiön pääkonttori on Alankomaissa. Vuonna 2014 Philipsin palveluksessa työskenteli noin 106 000 henkilöä ja sen myynti oli 21,4 miljardia euroa. Yhtiöllä on myyntiä ja palveluita nykyisin yli 100 maassa. Philips on johtavassa asemassa kardiologisen hoidon, akuutti- ja kotihoidon, energiaa säästävien valaistusratkaisujen ja uudenlaisten valaistussovellusten sekä parranajon, muun kauneudenhoidon ja suun terveyden alalla. Philipsin uutisia on osoitteessa www.philips.fi/uutiset.

1 Eurooppalainen CE-merkintä, luokka IIa.

2 ”About Psoriasis”, luettu lokakuussa 2015. http://www.worldpsoriasisday.com/web/page.aspx?refid=114.

3 Weinstabl, A. et al. Dermatology. 2011, 223(3): 251–9.

4 Pfaff S et al. Dermatology. 2015, 231: 24–34.

5 Schmid-Ott G et al. Hautarzt. 2005, 56: 466–72.

6 Liebmann J, Born M, Kolb-Bachofen MV. JID. 2010, 130: 259–269.

7 Fischer M et al. Experimental Dermatology. 2013, 22:554–563.

Avainsanat: