• Pihlajalinna Oyj/

Kuusiolinna Terveyden kaikissa hoivakodeissa käytössä vastuulääkärimalli - vapauttaa lääkäriresurssia perusterveydenhuollon vastaanottotyöhön

Kuusiolinna Terveyden kymmenessä hoivakodeissa otetiin käyttöön Doctagonin vastuulääkärimalli ikäihmisille syyskuussa 2018. Vastuulääkärimallissa jokaiselle yksikölle on nimetty oma ikäihmisten hoitoon perehtynyt vastuulääkäri, joka vastaa koko yksikön lääketieteellisestä hoidosta.

Vastuulääkärimalli muodostuu etäkonsultaatiosta sekä kolmen kuukauden välein tapahtuvasta lääkärin kierrosta yksikössä. Lääkäri on hoitohenkilöstön tavoitettavissa ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Vastuulääkärimallilla tavoitellaan hoivakotien asiakkaiden hyvää ja turvallista hoitoa heidän omassa asumisympäristössään. Samalla malli vähentää ikäihmistä kuluttavia päivystyskäyntejä, kuljetuksia ja osastojaksoja. Mallin odotetaan myös vähentävän turhia akuuttikäyntejä Kuusiokuntien terveyskeskuksissa - näin resurssit voidaan vapauttaa muun vastuuväestön hoitoon.

Hoivakotien asukkaiden kiireelliset ja virka-ajan ulkopuoliset konsultaatiot ohjautuivat aiemmin Kuusiolinna Terveyden kiirevastaanoton lääkärille. Välitöntä hoitoa tai ensiapua vaativat tilanteet hoidetaan luonnollisesti edelleen päivystyksessä, ja lääkärin vastaanotolle pääsee edelleen, jos asiakkaan tilanne sitä vaatii. Doctagonin vastuulääkäri lähettää asiakkaan tarvittaessa jatkotutkimuksiin esimerkiksi kiirevastaanotolle, kotisairaalaan tai erikoissairaanhoitoon.

−Olemme laskeneet, että vastuulääkärimallin käytön myötä vapautuu 90 - 100 lääkärityötuntia enemmän kuukaudessa Kuusiokuntien alueen perusterveydenhuollon vastaanottoihin. Samalla päällekkäinen työ vähenee merkittävästi, Kuusiolinna Terveyden ikäihmisten palvelujohtaja Marika Nevanpää kertoo.

Hoivakoteihin on lisäksi sijoitettu akuuttien sairauksien tutkimiseen tarvittavaa laitteistoa, jotta päivystysaikanakin voidaan lääkärin määräyksestä ja asiakasta siirtämättä ottaa ja tutkia laboratorionäytteitä. Aiempaa paremmat tutkimusmahdollisuudet mahdollistavat nopean hoidon aloittamisen asiakasta siirtämättä niissä tapauksissa, joissa asiakkaan tila ei edellytä siirtoa terveyskeskuksen tai sairaalan päivystykseen.

Kuusiolinna Terveys raportoi mallin vaikuttavuudesta ja tuloksista myöhemmin.

Marika Nevanpää
palvelujohtaja, ikäihmisten palvelut
Kuusiolinna Terveys
044 550 23 03
marika.nevanpää@pihlajalinna.fi

Atte Niittylä
liiketoimintajohtaja
Doctagon

atte.niittyla@doctagon.fi

Mikä on Doctagon?

Doctagon on suomalainen terveyspalveluyritys, jonka omistaa Pihlajalinna. Yhtiö tarjoaa lääkäripalveluja sekä yksityiselle, että julkiselle sektorille. Doctagon on panostanut vahvasti digitaalisiin palveluihin. Vastuulääkäripalvelu sai Lääkäriliiton Laatupalkinnon vuonna 2015 tunnustuksena hyvistä hoitotuloksista sekä palvelun vaikuttavuudesta.

Lue lisää Doctagonista: www.doctagon.fi