Pihlajalinna Oyj:Pihlajalinna ostaa Itä-Suomen Lääkärikeskuksen

Pihlajalinna Oyj pörssitiedote 14.12.2015, 9.55

Pihlajalinna ostaa Itä-Suomen Lääkärikeskuksen

Tänään aamulla allekirjoitetun sopimuksen mukaan Pihlajalinna Oyj:n tytäryhtiö Pihlajalinna Terveys Oy on sopinut ostavansa nykyisiltä omistajilta yli 90 prosenttia  Itä-Suomen Lääkärikeskus Oy:n osakkeista. Kaupan kohteen nettovelaton arvo on 6,8 miljoonaa euroa. Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan käteisellä kaupan toteutuessa.

Itä-Suomen Lääkärikeskus Oy on jakautumisprosessissa ja kaupan kohteena on yhtiö, jonne operatiivinen liiketoiminta siirtyy. Jakautumisessa kaupan ulkopuolelle jäävään yhtiöön siirtyvät kiinteistöyhtiöt ja niihin liittyvät pitkävaikutteiset menot kuten kiinteistöihin liittyvät pitkäaikaiset lainat, tytäryhtiöosakkeet ja sijoitukset. Jakautumisen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2016 ja kaupan on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2016 ensimmäisen kvartaalin loppuun mennessä. Ostettava yhtiö jatkaa vuokralaisena nykyisissä kiinteistöissään. Kauppaan kuuluvat Itä-Suomen Lääkärikeskus Oy:n kaksi lääkärikeskusta Joensuussa ja lääkärikeskukset Nurmeksessa ja Outokummussa.  Itä-Suomen Lääkärikeskuksen nykyinen henkilöstö jatkaa Pihlajalinna-konsernin palveluksessa ja sen toimipisteistä tulee osa Dextra-ketjua.

Yrityskauppa vahvistaa Pihlajalinna-konsernin strategian mukaisesti yhtiön kasvua Suomen johtavaksi sosiaali- ja terveydenhuollon toimijaksi. Itä-Suomen Lääkärikeskus on Joensuun suurin ja tunnetuin yksityinen terveydenhuollon palveluyritys, joka tarjoaa monipuolisia yleis- ja erikoislääkäripalveluita, laboratorio- ja tutkimuspalveluita sekä työterveys- ja yksityissairaalapalveluita. Yrityksen palveluksessa on 53 terveydenhuollon ammattilaista ja muuta henkilöä sekä noin 100 ammatinharjoittajana toimivaa lääkäriä. Tilikaudella 2014 Itä-Suomen Lääkärikeskus Oy: liikevaihto oli 6,5 miljoonaa euroa (kokonaismyynti 11,8 miljoonaa euroa) ja liikevoitto 1,0 miljoonaa euroa.

Pihlajalinnan toimitusjohtaja Mikko Wirén: Olen hyvin iloinen tämän kaupan toteutumisesta. Tavoitteenamme on laajentua valtakunnalliseksi toimijaksi ja nyt meistä tulee Itä-Suomen Lääkärikeskuksen kautta merkittävä toimija Itä-Suomessa usealla paikkakunnalla. Itä-Suomen Lääkärikeskus on toiminut Joensuussa jo 25 vuotta ja on tunnettu korkealaatuisista ja monipuolisista palveluistaan. Tämä yrityskauppa tuo myös lisää kasvua lääkärikeskukset ja erikoissairaanhoito -segmenttimme liikevaihtoon.

Itä-Suomen Lääkärikeskus Oy:n toimitusjohtaja Urho Väätäinen: Kotimainen Pihlajalinna-konserni tarjoaa jatkossakin erinomaisen mahdollisuuden Itä-Suomen Lääkärikeskuksen toiminnan laadukkaalle kehittämiselle. Uskon, että nyt tehdyllä kaupalla varmistetaan tulevaisuudessakin asiakkaillemme korkeatasoiset lääkäripalvelut toimintapaikkakunnillamme.

Tuloslaskelmayhteenveto, Itä-Suomen Lääkärikeskus Oy (FAS)
Tuhatta euroa   TK2013 TK2014 1-9/2014 1-9/2015*
Kokonaismyynti   11 396 11 753 8 567 9 354 -
Ammatinharjoittajien osuus   (5 132) (5 210) (3 720) (4 207) -