Psykoterapiapalvelut paremmin parkanolaisten ja kihniöläisten saataville

Kolmostien Terveys ja Psykoterapiakeskus Vastaamo aloittavat yhteistyön parkanolaisten ja kihniöläisten psykoterapiapalveluiden parantamiseksi. Yhteistyön tavoitteena on madaltaa Kolmostien Terveyden asiakkaiden hakeutumista psykoterapiapalveluiden piiriin ja tarjota apua nopeasti sekä helposti. Pilottihanke kestää vuoden 2018 loppuun saakka.

”Joka toinen suomalainen sairastuu elinaikanansa mielenterveyden häiriöön - yleisimpiä syitä ovat masennus ja ahdistus sekä ongelmat ihmissuhteissa, työssä tai opiskelussa. Psykoterapia helpottaa toipumista oireilusta, parantaa toimintakykyä ja antaa potilaalle välineitä selviytyä myöhemmistä ongelmista”, kertoo Vastaamon psykoterapeutti Harri Mäkelä.

Kolmostien Terveyden asiakkaat voivat hakeutua matalan kynnyksen psykoterapiapalveluihin kahta eri reittiä: Kolmostien Terveyden ammattilaisen ohjaamana esimerkiksi lääkärin tai hoitajan vastaanotolta, neuvolasta, kouluterveydenhuollosta, perheneuvolasta tai psykiatrian poliklinikalta sekä verkossa tehtävän elämänlaatumittarin kautta.

Verkosta löytyvän elämänlaatumittarin täytön jälkeen asiakas voi halutessaan hakea lyhytpsykoterapiaan tai lähettää palveluohjauspyynnön. Palvelua tarvitsevalle asioiminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Ainoat asiat, mistä asiakkaan tarvitsee huolehtia, on elämänlaatumittarin täyttäminen ja palvelutarpeen ilmoittaminen.

Asiakas voi valita, tuleeko vastaanotolle Parkanon terveyskeskuksen tiloissa, suojatulla videovastaanotolla verkossa tai Psykoterapiakeskus Vastaamon toimipisteessä Tampereella.

”Odotamme innolla yhteistyötä Vastaamon kanssa. Tärkeintä on, että parkanolaiset ja kihniöläiset saavat apua nopeasti ja helposti. Masennuksen ja ahdistuksen hoitoon ohjaus mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on kannattavaa sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta”, Kolmostien Terveyden toimitusjohtaja Timo Hokkanen sanoo.

Lisätietoa yhteistyöstä ja elämäntapamittari löytyy Kolmostien Terveyden verkkosivuilta.

Lisätietoja antaa:

Timo Hokkanen