Somepaasto ja muut vinkit onnistuneeseen kesälomaan

Ota rennosti, sulje televisio ja some. Anna itsellesi lupa levätä ja päätä, ettet mieti työasioita. Seinäjoen Pihlajalinnan työterveyslääkäri Leena-Kaisa Shemeikka antoi kolme vinkkiä, joiden avulla vietät onnistuneen kesäloman.

Päätä, ettet ajattele töitä

Työn ja vapaa-ajan raja on työelämässä nykyään häilyvä. Työsähköposti seuraa kaikkialle kännykän mukana, ja läppäri on helppo avata vielä illalla muutaman työasian hoitamiseksi. Loman ajaksi kännykkä ja tietokone kannattaa jättää työpaikalle. On hyvä tehdä tietoinen päätös, että lomalla ei hoida edes ”muutamaa pikku juttua” eikä ajattele ylipäätään työasioita.

Lomalle jäämistä helpottaa, kun mahdollisimman monta asiaa saa hoidettua töissä valmiiksi. Mikäli keskeneräisiä asioita kuitenkin jää, asiat kannattaa kirjata muistiin, jolloin niitä ei tarvitse yrittää pitää mielessä loman aikaa.

Ota löysin rantein

Loman alussa on normaalia olla väsynyt, sillä hektinen arki syö voimavaroja. Lomalla on tärkeää sallia itselleen lepääminen ja mitääntekemättömyys. Kiireettömyydestä kannattaa nauttia. Tämän takia on tärkeää, ettei lomaa aikatauluta täyteen pakollisia tehtäviä ja menoja, jolloin lomasta tulee akkujen lataamisen sijaan suoritus. Lomatoiveista on hyvä jutella perheessä jo etukäteen: jos yksi haluaa puuhastella mökillä ja toinen lukea riippumatossa kirjaa, on hyvä miettiä, miten erilaiset toiveet on mahdollista toteuttaa.

Kesäloma onnistuu yleensä parhaiten, jos siihen ei lataa kohtuuttomia odotuksia. Rento suhtautuminen auttaa silloinkin, kun kaikki ei suju suunnitelmien mukaan. Arjen ruokarytmistä voi hyvin joustaa ja illalla mennä nukkumaan tavallista myöhemmin. Kohtuullisuus on kuitenkin hyvästä – jo siksi, että se helpottaa lomalta takaisin arkeen palaamista.

Pidä viikon somepaasto

Nykyihmisen aivojen yksi keskeinen kuormitustekijä on jatkuvat virikkeiden ja tiedon tulva. Koko maailma kulkee taskussa eikä anna hetken rauhaa. Ihminen tarvitsee lomaa myös tästä. Vietä siksi vähintään viikko lomasta niin, ettet katsele televisiota tai seikkaile somessa. Rajoita myös muuta digiaikaa. Laitteiden käyttämisen ja piipityksen kuuntelun sijaan istu hetkeksi pihatuoliin ja kuuntele lintujen laulua tai tuulen huminaa. Vaikutukset voivat yllättää.

Lisätiedot

työterveyslääkäri Leena-Kaisa Shemeikka, sp. leena-kaisa.shemeikka@pihlajalinna.fi (tavoitettavissa 29.6.2018 saakka)

Pihlajalinna on Suomen johtavia yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuollon tuottajia. Palvelemme yksityishenkilöitä, yrityksiä ja julkisyhteisöjä, kuten kuntia ja sairaanhoitopiirejä. Olemme kotimaisessa omistuksessa ja maksamme kaikki veromme Suomeen.