Glaukooman ja silmänpohjan ikärappeuman diagnoosi tulee usein täytenä yllätyksenä

Uudistunut Tilkan silmäsairaala käynnisti yksityisvastaanotot syyskuussa 2011. Toimittajille järjestettävässä tutustumisinfossa luodaan katsaus ajankohtaisiin silmien terveysaiheisiin Coronaria Silmäklinikka Oy:n toimitusjohtaja,  silmätautien erikoislääkäri Ulla Näpänkankaan johdolla. Vaarattomasta harmaakaihista puhutaan paljon, mutta merkittävämmät silmänterveyden ongelmat kuten glaukooma ja silmänpohjan ikärappeuma tunnetaan yleisesti huonommin. Siksi diagnoosi tuleekin usein yllätyksenä.

Pitkään täysin oireeton glaukooma on suomalaisten yleisimpiä silmän terveyden ongelmia. Yli 40-vuotiaista noin 2 % sairastuu glaukoomaan, joka yleistyy merkittävästi iän myötä. Suomessa glaukooma on yli 65 -vuotiaiden toiseksi yleisin näkövammaisuutta aiheuttava sairaus. Mikäli glaukooma todetaan ja hoidetaan ajoissa, voi sen kanssa kuitenkin elää normaalisti ilman pelkoa näönmenetyksestä.

Silmänpohjan ikärappeumaan sairastuu joka kymmenes yli 60-vuotias. Sen vaikutukset näkemiseen ja elämänlaatuun ovat yleensä merkittäviä. Tarkan näön alueeseen vaikuttava ikärappeuma aiheuttaa vaikeuksia mm. lukemisessa ja kasvojen tunnistamisessa. Toisin kuin glaukooma, ikärappeuma aiheuttaa näöntarkkuuden ja näkemisen muutoksia jo varhaisessa vaiheessa. Ajoissa tehty diagnoosi ja hoito antavat parhaat edellytykset näön säilymiselle.

– Glaukoomaa ja ikärappeumaa sairastaa yhteensä lähes 200 000 suomalaista, joten siksi niistä on tärkeää puhua. Aikainen hoidon aloitus on molemmissa sairauksissa tärkeää, Ulla Näpänkangas
sanoo.

Olet tervetullut silmän terveysaiheita käsittelevään ja
Tilkan silmäsairaalaa esittelevään tilaisuuteen!

Tiistaina 18.10.2011 Tilkan silmäsairaalassa

Osoitteessa Mannerheimintie 164, 00300 HKI

Klo 10.00-11.30

Tilaisuuden ohjelma:

• Tilkan silmäsairaalan ja sen avainhenkilöiden esittely
  • Suomalaisten tyypilliset silmäsairaudet: glaukooma ja silmänpohjan ikärappeuma

– Toimitusjohtaja, LT, silmätautien erikoislääkäri, FEBO Ulla Näpänkangas

Ilmoittautumiset tilaisuuteen:

Nina Alivirta

Pilgrim Oy

nina.alivirta@pilgrim.fi

Yrityksestä

Pilgrim Oy on vuonna 1995 perustettu toimialasitoutumaton yritysviestinnän asiantuntijaorganisaatio. Yhtiö on Darwin Oy:n osakkuusyritys, ja se tarjoaa asiakkailleen viestinnän kokonaistoimituksia joustavasti ja tehokkaasti. Pilgrimin toimisto sijaitsee Helsingissä Tehtaankadulla. Pilgrimillä on pitkäaikainen kokemus kaikilta yritysviestinnän ydinalueilta (mm. viestinnän strateginen suunnittelu, mediaviestintä ja -suhteet, viestinnän konsultointi ja koulutus sekä asiakasjulkaisut). Yhtiöllä on viestinnän erikoisosaamista usealta eri toimialalta ja viestinnän osa-alueelta (mm. kriisiviestintä, elokuvaviestintä ja sponsorihankinta).