Luottamus liike-elämän, valtion ja yhteiskunnan toimijoihin säilynyt vaikeasta vuodesta huolimatta – Yhdysvalloissa luottamus silti selvästi alamaissa

Viestintätoimisto Edelman julkisti eilen 25.1.2011 vuosittain toteuttamansa TRUST BAROMETER -tutkimuksen. EDELMAN TRUST BAROMETER kartoittaa ihmisten luottamusta liike-elämän, yhteiskunnan ja valtiojohdon toimijoihin ja se toteutettiin tänä vuonna 23 maassa. EDELMAN TRUST BAROMETER 2011 -tutkimuksen mukaan luottamus liike-elämään ja valtiojohtoon on säilynyt huomattavan hyvin konsernikriisien ja Euroopan hallituksia koettelevien taloudellisten haasteiden sävyttämästä vaikeasta vuodesta huolimatta.

Luottamus liike-elämään kasvoi Brasiliassa ja Saksassa sekä pysyi vakaana Kiinassa ja Intiassa.Yhdysvalloissa luottamus niin liike-elämään, hallitukseen, kansalaisjärjestöihin kuin mediaankin sen sijaan putosi.

Yhdysvaltalaisten luottamus liike-elämään oli 46 % pudoten edellisvuodesta kahdeksan prosenttiyksikköä. Se päätyi näin viiden prosenttiyksikön päähän alinta sijaa pitävästä Venäjästä.

Lisäksi Yhdysvalloissa usko hallitukseen putosi kuusi prosenttiyksikköä jääden 40 %:iin. Barometrin mukaan Yhdysvallat on neljän vähiten maansa hallitukseen luottavan maan joukossa.

- Konsernien ja hallitusten kriisit ovat luoneet skeptisyyttä ja muokanneet  luottamuksen perustuksia. Luottamus liike-elämään on kenties vakiintunut maailmanlaajuisesti mutta sen luonne on nyt ehdollisempi: luottamus riippuu paljon siitä, mitä yhtiöt oikeasti tekevät ja kuinka ne kommunikoivat, sanoo Edelmainin toimitusjohtaja Richard Edelman .

• linkki englanninkieliseen tiedotteeseen alla

•   www.edelman.com/trust

• englanninkielisestä tiedotteesta:
    Latraviette D. Smith
    212.704.4530
    latraviette.smith@edelman.com

Yrityksestä

Pilgrim Oy on vuonna 1995 perustettu toimialasitoutumaton yritysviestinnän asiantuntijaorganisaatio. Yhtiö on Darwin Oy:n osakkuusyritys, ja se tarjoaa asiakkailleen viestinnän kokonaistoimituksia joustavasti ja tehokkaasti. Pilgrimin toimisto sijaitsee Helsingissä Tehtaankadulla. Pilgrimillä on pitkäaikainen kokemus kaikilta yritysviestinnän ydinalueilta (mm. viestinnän strateginen suunnittelu, mediaviestintä ja -suhteet, viestinnän konsultointi ja koulutus sekä asiakasjulkaisut). Yhtiöllä on viestinnän erikoisosaamista usealta eri toimialalta ja viestinnän osa-alueelta (mm. kriisiviestintä, elokuvaviestintä ja sponsorihankinta).