Monipalvelupäätteet HUS:in potilaiden ja hoitajien tueksi

Siemens Enterprise Communicationsin HiMed-monipalvelujärjestelmä tuo viestinnän ja viihteen yhteen laitteeseen potilaiden ulottuville, sängyn viereen. Monipalvelupäätteet helpottavat myös Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin Meilahden Kolmiosairaalassa työskentelevän hoitohenkilökunnan työtä.

Meilahden uutta Kolmiosairaalaa suunniteltaessa Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirissä kiinnitettiin alusta alkaen huomiota tulevaisuuden haasteisiin. Viime syksynä valmistuneeseen Kolmiosairaalaan asennetut 75 HiMed-monipalvelupäätettä vastaavat osaltaan terveydenhoitosektorin säästöpaineisiin ja henkilöstön tehokkuusvaatimukseen.

Aikaa ja resursseja säästyy, sillä perinteisesti sairaaloiden kaapelointi on toteutettu erillisratkaisuin, jolloin kaikkia järjestelmiä, esimerkiksi hoitajakutsua, radiota, televisiota, puhelinta ja palohälytintä on käytetty eri laitteilla. Kun järjestelmät eivät ole olleet yhteydessä toisiinsa, on tietoa tarkasteltu ja arkistoitu lähinnä paperimuodossa.

Helpotusta ja mukavuutta sairaala-arkeen

Uudet laitteet helpottavat hoitohenkilökunnan työtä, mutta vastaavat myös potilaiden odotuksiin. Tulevaisuuden potilaat ovat tottuneet tekniikan käyttöön elämän eri osa-alueilla ja näin ollen halu ja kyky käyttää viestintä- ja viihdelaitteita sairaaloissa kasvaa.

Monipalvelupäätteistä on käytännön hyötyä jokapäiväisessä sairaalaelämässä.

– Hälytyksen saatuaan hoitajan ei tarvitse juosta heti paikalle, vaan hän voi kysyä, onko asia kiireellinen. Tilanteen ennakkoarviointi säästää hoitohenkilökunnan aikaa, selvittää Siemens Enterprise Communicationsin Suomen myyntijohtaja Tiina Granlund.

Järjestelmä tuo merkittäviä parannuksia myös potilaiden arkeen. Eristyshoidossa olevan potilaan on helpompi olla yhteydessä omaisiinsa internetin tai puhelimen välityksellä. Lisäksi he voivat katsoa päätteeltä televisiota tai elokuvia, kuunnella radiota ja pelata pelejä.

– Sama laite toimii myös hoitohenkilökunnan päätteenä. Esimerkiksi kiertävän lääkärin ei tarvitse tehdä muistiinpanoja paperille, vaan hän pääsee laitteelta toimikortillaan potilastietoihin ja sairaalan muihin järjestelmiin suoraan potilaspaikalta, Granlund summaa.

Laajennusmahdollisuus tarpeiden mukaan

Kolmiosairaalan 250 vuodepaikasta 75 eristyshoitopaikkaa on varustettu HiMed-monipalvelupäätteellä, joka on EU-alueen suosituin potilaspäätelaitejärjestelmä ja se on käytössä yli 1000 sairaalassa. Meilahden muihin 185 vuodepaikkaan asennettiin MedisetIP-puhelimet ja näille paikoille voidaan tulevaisuudessa tuoda myös monipalvelupäätteeet.

Neljän vuoden raamisopimus on yksi Siemens Enterprise Communications Oy:n tähän mennessä suurimmista integraatioprojekteista Suomessa ja sen arvo on yli neljä miljoonaa euroa.

Liitteet:
Kuva 1: Sairaalaosaston perinteinen tekninen infrastruktuuri
Kuva 2: IP-verkkoon rakennettu sairaalaosaston tekninen infrastruktuuri

Tiina Granlund
Myyntijohtaja
p. +358 (9) 54802222
tiina.granlund@siemens-enterprise.com

Siemens Enterprise Communications
Siemens Enterprise Communications on yksi maailman johtavia yrityksille tarkoitettujen end-to-end-tiedonsiirtoratkaisujen toimittajia. Tarjottaviin ratkaisuihin kuuluvat puhe-, verkon infrastruktuuri- ja turvaratkaisut, jotka käyttävät avoimia, standardinmukaisia arkkitehtuureja ja yhdistävät saumattomasti tietoliikenneyhteydet ja liiketoiminnan sovellukset. Nämä palkitut Open Communications –ratkaisut auttavat organisaatioita parantamaan tuottavuuttaan ja pienentämään kustannuksia helposti käyttöönotettavilla sovelluksilla, jotka toimivat olemassa olevissa IT-ympäristöissä, mikä tehostaa liiketoimintaa.

Yritys on sitoutunut OpenPath®-kehityspolkuihin, joiden avulla asiakkaat voivat ilman riskiä ja kustannustehokkaasti ottaa käyttöön yhdistettyjä tiedonsiirtoratkaisuja. Siemens Enterprise Communications -ryhmän yrityksiä ovat Siemens Enterprise Communications, Cycos ja Enterasys Networks, ja ne ovat Gores Groupin ja Siemens AG:n yhteisomistuksessa.

Lisätietoja Siemens Enterprise Communicationsista ja Enterasysistä saa osoitteesta www.siemens-enterprise.com tai www.enterasys.com.