Suuri osa sairastuu punkin levittämiin tauteihin syksyllä

Arvioiden mukaan puutiais- eli punkkisesonki jatkuu tänä vuonna joulukuun alkuun saakka. Sesonki on pitkä, sillä sää on verraten lämmin ja sateinen. Sienestäjien ja muiden luonnossa liikkujien tuleekin kiinnittää huomioita punkin puremalta suojautumiseen huolella. Vakava puutiaisten aiheuttama tauti on Suomessakin tasaisesti yleistyvä puutiaisaivotulehdus, TBE. Puutiaisaivotulehdukseen ei ole hoitoa, mutta sitä vastaan on olemassa rokote.

Toinen puutiaisten levittämä tauti on borrelioosi ja sitä hoidetaan antibiooteilla.

Tartuntatautirekisterin mukaan elokuun 2012 loppuun mennessä kaikkiaan 34 suomalaista on sairastunut puutiaisaivokuumeeseen eli TBE:hen. Vastaavana aikana vuonna 2011 Suomessa TBE-tartuntoja oli 17.

Asiantuntijat kehottavat suojautumaan TBE:tä vastaan ottamalla sitä vastaan rokote. Rokotteen voi saada terveyskeskuksesta tai yksityiseltä lääkäriasemalta.

Vuonna 2011 TBE:hen sairastuneiden määrä kasvoi Suomessa yli 30 prosentilla

THL:n tilastojen mukaan Suomessa punkkien aiheuttamaan puutiaisaivotulehdukseen (TBE) sairastui vuonna 2011 kaikkiaan 62 ihmistä. Sairastuneiden määrä kasvoi yli 30 prosentilla edellisvuoteen 2010 verrattuna1.

Ihmisten käyttäytymisen ja ilmaston lämpenemisen lisäksi monet muut ympäristöolosuhteiden muutokset näyttelevät tärkeää roolia puutiaisten ja sen myötä TBE:n yleistymisen takana.

– Ilmaston lämpenemisen vaikutus oman tutkimustyömme mukaan on se, että termisillä raja-alueilla puutiaiset ovat saattaneet levitä uusille alueille ja tihentyneet olemassa olevilla esiintymisalueilla. Suuri osa Fennoskandiasta on saattanut olla muuta Eurooppaa alttiimpi tälle ilmastolliselle vaikutukselle, kertoo Oxfordin yliopiston loistutkimuksen professori Sarah Randolph.

Punkit yleistyvät myös sisämaassa

Puutiaisaivokuumetta esiintyy Ahvenanmaan lisäksi yksittäistapauksina myös muualla Suomessa: Turun saaristossa, Etelä-Karjalassa sekä Kokkolassa. Suomen länsirannikko on myös kohonneen riskin aluetta. TBE-virusta kantavia puutiaisia esiintyy lisäksi Ruotsin kaakkoisrannikolla ja Baltian maissa sekä lisäksi monin paikoin Keski-Euroopasta Venäjän kautta Kaukoitään ulottuvalla vyöhykkeellä.

Yksi punkinpurema riittää aikaansaamaan TBE-tartunnan

TBE eli punkinpureman välittämän TBE-viruksen aiheuttama aivotulehdus on vakava sairaus, joka voi vaurioittaa aivoja ja hermojärjestelmää.

Sairastuneista aikuisista noin 40 % saa sairauden seurauksena pysyviä haittaoireita kuten mm. päänsärkyä, muisti- ja tasapainohäiriöitä, kuulonalenemaa, keskittymisvaikeuksia ja kuumeilua. Riski pysyvistä elämänmuutoksista on useille sairastuneille todellinen, ja monet tarvitsevat pitkiä sairauslomia ja kuntoutusta.

Rokote suojaa tehokkaasti

TBE-viruksen aiheuttamaan aivotulehduksen hoitoon ei ole lääkettä, mutta sitä voi ehkäistä rokotteella.

Rokotetta suositellaan ensisijaiseksi suojaksi puutiaisaivotulehdusta vastaan kaikille Euroopan TBE-riskialueilla liikkuville1. Rokote on hyvä ottaa ennen puutiaissesongin alkua parhaan mahdollisen suojan aikaansaamiseksi.

Myös syksyllä kannattaa ottaa TBE-rokote, sillä puutiaissesonki jatkuu tänä vuonna joulukuun alkuun saakka.

Nanna Lindfors, Myynti- ja markkinointispesialisti, Baxter Oy
Sähköposti: