Tablettien nieleminen tuottaa vaikeuksia jopa 350 000 suomalaiselle

Medcoat® antaa tabletille hyvänmakuisen, liukkaan pinnan

Arviolta noin 350 000 suomalaista kärsii eriasteisista nielemisvaikeuksista lääkkeitä ottaessaan. Tablettien nielemisvaikeudet johtuvat usein suun kuivuudesta, sairaudesta tai tablettien mausta, koosta ja pinnasta. Medcoat® on tabletin päälle laitettava tablettikalvo, joka antaa tabletille hyvänmakuisen, liukkaan pinnan. Kalvon ansiosta isot ja karheatkin tabletit on helpompi niellä. – Nielemisongelmia pidetään tyypillisesti lasten ja vanhusten vaivana, mutta niistä kärsitään kaikissa ikäryhmissä. Lapsilla nielemisvaikeuteen vaikuttaa useimmiten tabletin maku, ja vanhuksilla ongelmana on tavallisesti suun ja nielun kuivuus. Medcoat on täysin uusi tuoteinnovaatio tablettien nielemisen helpottamiseen, Orion Pharman tuotepäällikkö Anja Koskinen kertoo. Nielemisvaikeudet ovat lääkehoidon tehokkuuteen vaikuttava tärkeä taustatekijä. Nielemisen hankaluudet tekevät lääkkeen ottamisen potilaalle epämiellyttäväksi ja vaikeaksi, jolloin lääkehoito ei välttämättä toteudu tarkoitetulla tavalla. Ottamatta jäävät lääkkeet johtavat lääkehoidon tehon laskuun. Medcoat on helppokäyttöinen, eikä se vaikuta lääkkeen tehoon. /Sitruksenmakuiseen kääröön mahtuu 1–2 tablettia kerralla/ Medcoatia on saatavissa apteekeista ilman reseptiä. Yhdessä paketissa on 10 sitruksenmakuista kalvoa. Määrä riittää jopa 20 tabletille, sillä yhdellä kalvolla voidaan päällystää 1–2 tablettia kerralla. Mikäli tabletti on erityisen suuri, kalvo riittää vain yhdelle tabletille. Nieltävä tabletti päällystetään Medcoat-kalvolla painamalla tabletti kokonaan kalvon läpi. Painamisen jälkeen odotetaan viisi sekuntia, minkä jälkeen tabletti kierretään irti. Tabletti nautitaan pian päällystämisen jälkeen suositellun vesimäärän kera. Tablettikalvo liukenee suussa 30 sekunnissa ja nielemisen jälkeen 1–1,5 minuutissa. Medcoat sopii kaikille yli nelivuotiaille. Se on sokeriton ja laktoositon, ja luokitellaan elintarvikkeeksi. Medcoat maksaa apteekeissa noin kolme euroa. Lisätietoja: Anja Koskinen, tuotepäällikkö Orion Oyj Orion Pharma Puhelin 050 966 7490 anja.koskinen@orionpharma.com Käyttöopastusvideo: www.medcoat.fi Julkaisija: Orion Oyj __________________________________________________________________________________ Orion on innovatiivinen eurooppalainen lääke- ja diagnostiikkayritys, joka painottaa liiketoiminnassaan lääkehoitojen ja diagnostisten testien kehittämistä globaaleille markkinoille. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostolääkkeet, syöpä- ja tehohoitolääkkeet sekä inhaloitavat Easyhaler®-keuhkolääkkeet. Konsernin liikevaihto vuodelta 2009 oli 772 miljoonaa euroa, ja konsernin palveluksessa oli noin 3 100 henkilöä.