Educa-messut: Planin osastolla osoitetaan mieltä

Lastenoikeusjärjestö Planin messuosasto tämän vuoden Educa-messuilla keskittyy osallistamiseen ja mielipiteiden ilmaisemiseen. Pisteellä voi myös osallistua leikkimielisesti mielenosoitukseen ja saada siitä valokuvamuiston.

Opetusalan valtakunnallinen koulutustapahtuma Educa järjestetään 23.–24.1.2015 Helsingin Messukeskuksessa.

Plan esittelee osastollaan uudet julkaisunsa, jotka tarjoavat opettajille ihmisoikeuskasvatuksen menetelmiä vihapuheen ja kehityskysymysten käsittelemiseen kouluissa. Järjestön tämän vuodenvaihteen uutta materiaalia ovat

• Kuvien tarinat -mediakasvatusjulkaisu
  • Maailmanpaja-kerhomateriaali
  • Kirjanmerkit – käsikirja verkon vihapuheen torjumiseen

Lisäksi Planin osastolla voi leikkimielisesti valokuvauttaa itsensä osana mielenosoitusta.

Osallisuudesta ja mielen ilmaisemisesta on kyse myös Planin uusissa julkaisuissa. Lasten ja nuorten oikeus osallistua ja oikeus omaan mielipiteeseen on keskeinen tekijä Planin ihmisoikeuskasvatuksessa. Mielipiteenilmaisu vaatii myös tiedonhankintaa ja kriittistä tiedonkäsittelyä. Miten ilmaisen mielipiteeni loukkaamatta muita? Miten mielipiteen ilmaisua voi harjoitella? Näitä kysymyksiä käsitellään messuilla jaossa olevissa oppaissa.

Kuvat ovat tärkeässä osassa nyky-yhteiskunnassa: kuvilla voidaan vaikuttaa ja muuttaa maailmaa, mutta niiden kautta voidaan myös loukata ja vihata. Uusissa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa korostetaan kuvanlukutaitoa, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta, ja Planin uudet materiaalit antavat opettajille apuvälineitä näiden teemojen käsittelemiseen.

Uusien materiaalin lisäksi Plan muistuttaa osastollaan myös globaalikoulukokonaisuudestaan opettajien resurssina. Planin lapsen oikeuksien lähettiläät tekevät tilauksesta kouluvierailuja ja pitävät oppitunteja, joissa käsitellään lapsen oikeuksia ja kehityskysymyksiä.

Planin osasto löytyy Educa-tapahtumasta osastolta 7d41.

Lisätietoja:
globaalikoulu.plan.fi
Planin globaalikasvatuksen ohjelmapäällikkö Eeva Ervamaa, eeva.ervamaa@plan.fi, p. 040 450 9621
Ei vihapuheelle -liikkeen koordinaattori Sampo Villanen, sampo.villanen@plan.fi, p. 050 409 6967
Planin verkkotoimittaja Perttu Iso-Markku, perttu.iso-markku@plan.fi, p. 040 450 8273

Plan on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa kehitysmaiden lasten elämää ja suojelua 70 maassa.

plan.fi

Yrityksestä

Lastenoikeusjärjestö Plan International haluaa oikeudenmukaisen maailman, jossa kaikkien lasten oikeudet ja tasa-arvo toteutuvat. Siksi Plan parantaa erityisesti kehitysmaiden tyttöjen elämää ja suojelua. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan perustettiin 1937, ja Suomessa toiminta alkoi 1998. Työskentelemme yli 70 maassa.