Etelä-Sudanin kriisi uhkaa viedä tytöiltä tulevaisuuden

Lapsiavioliitot ja tyttöjen koulun keskeytykset ovat lisääntyneet ruokakriisistä ja konfliktista kärsivässä Etelä-Sudanissa. Lastenoikeusjärjestö Plan International suojelee tyttöjä tukemalla koulunkäyntiä ja perheiden elinkeinoja sekä jakamalla ruoka-apua.

Erilaiset kriisit ja konfliktit koettelevat pahiten lapsia, erityisesti tyttöjä.

– Jos yhteisöissä on jo ennen kriisiä ollut haitallisia käytäntöjä, kuten lapsiavioliittoja, sukupuoleen perustuvaa väkivaltaa ja esimerkiksi teiniraskauksia, on enemmän sääntö kuin poikkeus, että nämä ongelmat pahenevat konfliktien tai esimerkiksi vakavan ruokakriisin aikoina, sanoo Plan International Suomen humanitaarisen avun ohjelmapäällikkö Merja Färm.

Etelä-Sudania koettelee parhaillaan tuhoisa yhdistelmä sisällissotaa, talouden romahdusta ja nyt myös ruokakriisiä. Yli 40 prosenttia Etelä-Sudanin väestöstä eli 4,9 miljoonaa ihmistä kärsii ruoan puutteesta. Osa heistä näkee jopa nälkää. Miljoonat ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa löytääkseen ruokaa, vettä ja suojaa.

– Aliravitsemuksen vaikutukset ovat tuhoisimmat erityisesti alle viisivuotiaille lapsille. Vaikutukset voivat olla elinikäisiä, Merja Färm muistuttaa.

Kolme neljästä tytöstä ei käy koulua

Liikkeelle lähtiessään perheet menettävät oman yhteisönsä turvan. Kriiseissä tytöt joutuvat usein myös keskeyttämään koulun.

– Perheet tarvitsevat tyttöjä kotitöihin tai etsimään ruokaa ja vettä. Pitkillä vedenhakumatkoilla seksuaalisen väkivallan uhka kasvaa. Pojat taas saavat usein jatkaa koulua, koska heidän koulutustaan arvostetaan enemmän.

Unicefin mukaan peräti 76 prosenttia Etelä-Sudanin peruskouluikäisistä tytöistä ei käy koulua. Lähes joka kolmas koulu on tuhottu, vaurioitunut, varattu muihin tarkoituksiin tai suljettu vuonna 2013 alkaneen konfliktin jälkeen. Myös lapsiavioliitot ovat lisääntyneet.

– Monet perheet syövät hädin tuskin yhden aterian päivässä. Äärimmäisessä ahdingossa tytön myyminen myötäjäisinä saatavaa karjaa tai rahaa vastaan voi olla perheelle ainoa keino selviytyä. Se merkitsee myös yhtä ruokittavaa vähemmän, kun vastuu tytöstä siirtyy toiselle perheelle, Färm sanoo.

Plan jakaa ruoka-apua ja tukee elinkeinoja

Plan International auttaa yhteisöjä Etelä-Sudanissa muun muassa jakamalla ruoka-apua ja hoitamalla erityisesti alle 5-vuotiaiden sekä imettävien ja raskaana olevien naisten aliravitsemusta eri puolilla maata. Ylläpidämme lapsille turvallisia tiloja, joissa he voivat leikkiä ja oppia.

Plan tukee yhteensä 45 000 lapsen koulutusta. Itä-Ekvatorian, Jonglein ja Lakesin osavaltioissa lapset saavat myös ilmaisen koululounaan. Näinkin yksinkertainen ja halpa toimenpide motivoi perheitä pitämään lapset koulussa ja auttaa lapsia jaksamaan koulussa. Tuemme koulunkäyntiä myös jakamalla ilmaisia koulutarvikkeita ja oppikirjoja. Lisäksi olemme kunnostaneet kouluja ja rakentaneet niihin käymälöitä.

– Humanitaarinen apu on ensiapua, mutta erityisesti tyttöjen koulutuksen jatkuvuuden takaamisella on pitkäkestoisia positiivisia seurauksia. Kouluttautunut tyttö todennäköisesti avioituu ja hankkii lapsia vasta aikuisena, Färm muistuttaa.

Tukeaksemme yhteisöjen nopeaa toipumista olemme jakaneet perheille muun muassa siemeniä, viljelytarvikkeita ja muita elinkeinoja tukevia välineitä.

– Kun sateet jossain vaiheessa tulevat, on tärkeää, että ihmiset pystyvät toimimaan nopeasti. Monet ovat joutuneet jättämään kotinsa ja menettäneet koko omaisuutensa. He tarvitsevat uuden alun. Lahjoittajiemme ansiosta se on yhä useammalle mahdollista, Färm sanoo.

Lisätietoja:

Merja Färm, Plan International Suomen humanitaarisen työn ohjelmapäällikkö, p. +358 50 329 0447, merja.farm@plan.fi

Ossi Heinänen, Plan International Suomen pääsihteeri, p. +358 40 752 0080, ossi.heinanen@plan.fi

Lastenoikeusjärjestö Plan International haluaa oikeudenmukaisen maailman, jossa kaikkien lasten oikeudet ja tasa-arvo toteutuvat. Siksi Plan parantaa erityisesti kehitysmaiden tyttöjen elämää ja suojelua. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan perustettiin 1937, ja Suomessa toiminta alkoi 1998. Työskentelemme yli 70 maassa. plan.fi