Etiopiassa yli 10 miljoonaa ihmistä tarvitsee välitöntä ruoka-apua

El Niño -sääilmiön vuoksi viljasadot on menetetty Afrikan sarven alueella ja nälkä, taudit ja juomaveden puute kärjistävät tilannetta nopeasti. Plan International vetoaa kansainvälisen yhteisön tukeen, jotta kuivuuden kääntyminen humanitaariseksi katastrofiksi voidaan estää.

Aluetta piinaava kuivuus on pahin vuosikymmeniin, ja Etiopiassa jo kaksi kertaa Suomen väkiluvun kokoinen ihmisjoukko on välittömän ruoka-avun tarpeessa. Vetoomus tulee hetkellä, jolloin Afrikan unioni sekä YK ovat koolla huippukokouksessa Addis Abebassa.

Plan International Suomen humanitaarisen avun asiantuntija Kaisa-Leena Juvonen on hiljattain palannut Etiopiasta ja vahvistaa tilanteen pahenevan nopeasti. Myös tuoreimmat YK-selvitykset alueelta osoittavat, kuinka satojen menetys kuivuuden vuoksi on vaikuttanut perheisiin ja lisännyt huolta lasten terveydestä ja suojelusta.

– Nälkä iskee pahiten lapsiin. Samalla esimerkiksi lapsiavioliittojen määrä alueella on kasvussa. Kriisitilanteessa ajatellaan helposti, että nuorikin tyttö on paremmin turvattu avioliitossa, kun omassa perheessä ruokaa ei enää ole, Juvonen kertoo.

Arviolta 400 000 aliravittua etiopialaislasta tarvitsee vielä tänä vuonna erityisvalmisteista lisäravintoa, mikäli tilanne ei nopeasti muutu. Pitkittyessään aliravitsemus aiheuttaa kasvun ja kehityksen ongelmia, jotka heijastuvat lapsen koko loppuelämään.

– Plan on hanketyönsä kautta valmiiksi läsnä näillä alueilla, minkä ansiosta olemme pystyneet vastaamaan tarpeeseen nopeasti. Olemme jakaneet perheille ruokaa ja siemenlajeja, jotka kestävät kuivuutta, sekä antaneet tukea lasten aliravitsemuksen hoidossa, kertoo Juvonen.

Ruokakriisi on kova isku maalle, jonka nopea talouskasvu on viime vuosina ollut otsikoissa.  Monilla alueilla menetetyt sadot tarkoittavat ruoan hinnan nopeaa nousua, pahenevaa aliravitsemusta, toimeentulon romahdusta ja pakolaisuutta.

Maanviljelijä Eyasu Tunsisan perimä maatilkku on aiemmin ollut hedelmällinen, ja hän on ajoittain pystynyt jopa myymään perheeltä yli jäänyttä satoa markkinoilla. Nyt on toisin.

– Tämä vuosi on omituinen – se on ollut sokki kaikille meille kylän asukkaille. Sadetta ei ole tullut käytännössä ollenkaan sen jälkeen, kun kylvimme siemenet. Emme myöskään saaneet noiden kuukausien aikana normaalisti auringonvaloa, Tunsisa kertoo.

El Niño -sääilmiötä on kuvattu voimakkaimmaksi 30 vuoteen. Säätieteilijät ennustavat El Niñon tuovan vuonna 2016 sekä äärimmäistä kuivuutta että rankkoja tulvia erityisesti itäiseen ja eteläiseen Afrikkaan, Tyynenmeren saarille, Kaakkois-Aasiaan ja Väli-Amerikkaan.

Kuvia, taustatietoa ja etiopialaisen maanviljelijän tarina ladattavissa linkin kautta:

Plan International Suomen katastrofikeräys etiopialaisperheiden auttamiseksi:
Tilinumero:
 Nordea IBAN FI90 1279 3000 5131 56, viesti: Etiopia
SMS: Lähetä sana PLAN numeroon 16499 ja lahjoitat 10 €
Verkossa: https://plan.fi/etiopian-ruokakriisi

Lisätietoja:

Plan International Suomen humanitaarisen avun asiantuntija Kaisa-Leena Juvonen, puh. 050 467 7992, kaisa-leena.juvonen@plan.fi (haastateltavissa myös ruotsiksi)

Kaisa-Leena Juvonen on humanitaarisen avun asiantuntija, joka on työskennellyt Plan International Suomen kansainvälisten ohjelmien yksikössä vuodesta 2014. Sitä ennen hän on työskennellyt myös muissa vastaavissa humanitaarisen avun tehtävissä. Juvonen on tehnyt töitä kentällä mm. Etiopiassa, Pakistanissa, Nepalissa, Ugandassa ja Länsi-Afrikassa.

Plan International on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa kehitysmaiden lasten elämää ja suojelua 70 maassa. plan.fi