Kotipizza ja Plan kampanjoivat lapsityötä vastaan

Kotipizza ja lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi edistävät yhteistyössä maailman tyttöjen oikeuksia. Lapsityön vastaisena päivänä 12.6. Plan ja Kotipizza julkaisevat piilokameravideon, joka muistuttaa lapsityövoiman vastaisen työn tärkeydestä.

Miten reagoisit, jos näkisit lapsia pakkotöissä ravintolassa? Kotipizza ja lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi haluavat yhdessä tuottamallaan videolla kiinnittää huomion lapsityövoiman käyttöön, joka on yksi esteistä kehitysmaiden tyttöjen koulunkäynnille. Maailmassa 68 miljoonaa tyttöä tekee lapsityötä, ja 62 miljoonaa tyttöä ei pääse kouluun.

Plan ja Kotipizza julkaisevat sosiaalisessa mediassa lapsityötä käsittelevän piilokameravideon kansainvälisenä lapsityön vastaisena päivänä maanantaina 12.6.

Ylivoimaisesti tehokkain tapa ehkäistä lapsityötä pitkällä aikavälillä on laadukas ja turvallinen koulutus. Tyttöjen koulutus on parhaita keinoja pysäyttää köyhyyden periytyminen ja katkaista kierre, jossa tytöt joutuvat koulun sijaan jäämään joko tekemään kotitöitä tai hankkimaan perheelleen elantoa vaarallisessa lapsityössä.

Kotipizza haluaa tehdä maailmasta paremman paikan pizza kerrallaan. Siksi Kotipizza tukee yhteistyössä Plan Internationalin kanssa maailman tyttöjen oikeutta oppimiseen, yrittäjyyteen ja hyvinvointiin. Kotipizza tukee erityisesti Planin työtä Indonesiassa.

– Kotipizzan käyttämät ananakset ovat tulleet Indonesiasta jo vuosien ajan. Tuemme Planin työtä Indonesiassa sen vuoksi, että haluamme antaa jotain takaisin maalle, jolta olemme saaneet niin paljon. Plan International edistää maassa lasten ja ennen kaikkea tyttöjen mahdollisuuksia tasa-arvoiseen koulutukseen. Koulutuksen ja yrittäjyyden tasa-arvoisuus ovat meille tärkeitä arvoja, Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen sanoo.

Plan parantaa kolmella mantereella lasten, erityisesti tyttöjen, koulunkäyntiä ja tukee lapsityöläisiä palaamaan kouluun. Lisäksi Plan ehkäisee lasten koulupudokkuutta. Plan on parantanut tyttöjen koulunkäyntiä jo 50 maassa.

Plan varmistaa tytöille ja nuorille naisille myös mahdollisuuden jatkokoulutukseen ja ammatin hankkimiseen, jotta he voivat päättää omasta elämästään ja hankkia riittävän toimeentulon sekä elää taloudellisesti itsenäisesti.

Katso video: https://youtu.be/6HH_nyq5MSs

Lue lisää: https://plan.fi/lapsityö

Kotipizzan haastekeräys tyttöjen koulutuksen hyväksi: https://plan.fi/kotipizza

Lisätiedot:

Outi Ruuskanen, Plan International Suomen yritysyhteistyön markkinoinnin ja uusasiakashankinnan päällikkö, p.+358 50 531 1446, outi.ruuskanen@plan.fi

Antti Isokangas, Kotipizza Group Oyj:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, p. +358 40 511 3799, antti.isokangas@kotipizzagroup.com

Plan International on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa kehitysmaiden lasten, erityisesti tyttöjen, elämää ja suojelua 70 maassa. plan.fi