Malala Yousafzain rauhanpalkinto muistuttaa tyttöjen koulutuksen tärkeydestä

Maailmassa on 65 miljoonaa tyttöä, jotka eivät pääse kouluun. Lastenoikeusjärjestö Plan vetoaa kaikkien tyttöjen laadukkaan koulutuksen puolesta.

Pakistanilainen ihmisoikeusaktivisti Malala Yousafzai vastaanottaa keskiviikkona 10. joulukuuta Nobelin rauhanpalkinnon maailman nuorimpana rauhannobelistina. 17-vuotiaan Yousafzain palkinto tuo maailmanlaajuista huomiota tyttöjen koulutuksen esteille. Nobelisti on puolustanut väsymättömästi tyttöjen oikeutta koulunkäyntiin ja jatkanut kamppailuaan, vaikka talibanit yrittivät vaientaa hänet ampumalla häntä päähän. Yousafzain palkintoa juhlivat miljoonat tytöt ympäri maailman.

Lastenoikeusjärjestö Plan haluaa muistuttaa Nobel-juhlapäivänä, miten tärkeää päättäjien tuki tyttöjen koulutuksen edistämiseksi on varsinkin hauraissa valtioissa. Maailmassa on edelleen 65 miljoonaa ala- ja yläkouluikäistä tyttöä, jotka eivät pääse kouluun. Väkivalta, syrjintä ja haitalliset perinteet sulkevat koulun ovet lukuisilta tytöiltä kehittyvissä maissa.

– Koulutus on tyttöjen ihmisoikeus. Lisäksi se on tehokkain keino päästä eroon köyhyydestä, sanoo Plan Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen.

Koulutetut tytöt siirtävät tietonsa, taitonsa ja tulonsa tulevan perheensä ja koko yhteisönsä hyväksi. Tutkimusten mukaan jo yksi vuosi toisen asteen koulutusta nostaa tytön tulevan perheen tuloja viidenneksen.

– Malala Yousafzain rauhanpalkinto on mielestäni historiallisesti yksi tärkeimmistä rauhanpalkinnoista. Maailmassa on miljoonia Yousafzain kaltaisia tyttöjä, ja tämä on valtavan merkittävä palkinto niille miljoonille tytöille, jotka taistelevat ympäri maailmaa oikeudestaan koulutukseen, Heinänen sanoo.

Yousafzai puhui YK:n yleiskokouksessa 16-vuotispäivänään kesäkuussa 2013. Sanat, jotka hän lausui ensimmäisessä julkisessa puheessaan murhayrityksen jälkeen, ovat jääneet elämään: ”Yksi lapsi, yksi opettaja, yksi koulukirja ja yksi kynä voivat muuttaa maailman. Koulutus on ainoa ratkaisu.”

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Plan Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen, ossi.heinanen@plan.fi, puh. +358 40 752 0080
Plan Suomen viestintäjohtaja Anna Könönen, anna.kononen@plan.fi, puh. + 358 50 555 8098

Yli 40 tyttöä 12 maasta tuotti Planin kanssa videon, jossa he siteeraavat Malala Yousafzain puhetta YK:n yleiskokouksessa. Video on nähtävissä YouTubessa osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=B-JXZLnGRaI&list=UUAzAN1kbFCCLip5_XfPKvWQ ja ladattavissa osoitteesta https://www.dropbox.com/sh/htdytwbrypr0ucp/AABz_91sDcvcFH-Na57ieA22a?dl=0

Plan on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa pysyvästi kehitysmaiden lasten elämää ja suojelua 70 maassa. plan.fi