Plan International: Ebola voi muuttua maailmanlaajuiseksi katastrofiksi

Länsi-Afrikassa puhjennut Ebola-epidemia voi muuttua maailmanlaajuiseksi terveyskriisiksi, varoittaa lastenoikeusjärjestö Plan International.

Tähän mennessä viruksen aiheuttamia kuolemantapauksia on todettu 518 ja tartuntoja 844 Guineassa, Liberiassa ja Sierra Leonessa. Ympäröivät Länsi-Afrikan maat ovat myös hälytystilassa, sillä sairastuneet ihmiset ovat saattaneet kulkea maasta toiseen.

– Kyseessä ei ole enää alueellinen kriisi. Uhka taudin räjähdysmäisestä leviämisestä ulottuu nyt kauas niistä maista, joissa se tällä hetkellä riehuu, Planin katastrofivalmiusjohtaja Unni Krishnan sanoo.

Plan peräänkuuluttaa koordinoitua, kansainvälisen yhteisön tukemaa katastrofityötä alueella. Tähän mennessä kaikkien aikojen tappavimpaan Ebola-epidemiaan on reagoitu huonosti alkuarvioiden puutteellisuuden ja paikallisten terveydenhuoltopalveluiden heikkouden takia.

– Epidemian vakavuus ja sen leviämisen vaikutukset on arvioitu pahasti pieleen. Jos kansainvälinen yhteisö ei kiirehdi Länsi-Afrikkaan antamaan apua, todella ikävät uhkakuvat voivat toteutua, Planin Keski- ja Länsi-Afrikan aluejohtaja Adama Coulibaly sanoo.

Ebola on yksi maailman herkimmin tarttuvista taudeista. Se tarttuu ruumiinnesteiden välityksellä, eikä sitä vastaan ole rokotetta tai parannuskeinoa. Ebola tappaa jopa 90 prosenttia tartunnan saaneista, ja usein sairastuneet menehtyvät sisäiseen ja ulkoiseen verenvuotoon.

Plan työskentelee kaikissa kolmessa maassa, joissa epidemia parhaillaan leviää. Plan keskittyy ennen kaikkea terveydenhuoltojärjestelmien tukemiseen sekä epidemian leviämistä ehkäisevien tarvikkeiden toimittamiseen alueelle.

Planin kenttätyöntekijöiden mukaan paikalliset ovat tilanteesta peloissaan.

– Ihmiset ovat huolissaan ja epätoivoisia. Ebolan uusin tartunta-aalto on lisännyt pelkoa ja toivottomuuden tunnetta, Planin paikallinen ohjelmapäällikkö Gbaka Sandouno kertoo. Hän työskentelee Guineassa Gueckedoun kaupungissa, joka on taudin tuoreimman leviämisaallon keskipiste. Aallon seurauksena on kuollut 130 ihmistä.

Kaisa-Leena Juvonen, Plan Suomen katastrofityön asiantuntija, kaisa-leena.juvonen@plan.fi, p. 050 467 7992

Unni Krishnan, Plan Internationalin katastrofivalmiusjohtaja, p. +44 754 004 8497

Plan on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa pysyvästi kehitysmaiden lasten elämää ja suojelua 69 maassa. www.plan.fi