Plan palkitsee maahanmuuttajia tukeneet vapaaehtoisensa

Lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi on valinnut maahanmuuttajahankkeisiinsa osallistuneet vapaaehtoiset Vuoden Plan-vapaaehtoisiksi 2016.

Plan International Suomi palkitsee vuosittain YK:n kansainvälisenä vapaaehtoisten päivänä 3.12. Vuoden Plan-vapaaehtoisen. Kunniakirjalla lastenoikeusjärjestö haluaa nostaa esiin ihmisiä ja ryhmiä, jotka edistävät lasten oikeuksia toiminnallaan, ja kannustaa uusia ihmisiä mukaan vapaaehtoistoimintaan.

Tänä vuonna Vuoden Plan-vapaaehtoisiksi on valittu kaikki vapaaehtoiset, jotka ovat olleet mukana maahanmuuttajanuoria tukevissa Matkalla- ja Muuttajat!-hankkeissamme. Koska Planin maahanmuuttajatyötä on tukenut vuosina 2013–2016 yli sata aktiivista ja omistautuvaa vapaaehtoista, järjestö haluaa osoittaa palkinnon koko ryhmälle.

Hankkeisiin on kuulunut muun muassa ryhmätapaamisia, harrastus- ja järjestövierailuja, koulutuksia, kokkausiltoja sekä työpajoja, joissa vapaaehtoiset ovat olleet tärkeässä roolissa. Nuorten vanhemmille ja perheille vapaaehtoiset ovat järjestäneet omaa toimintaa.

– Ilman vapaaehtoisten ideoita, osaamista ja sitoutumista emme varmasti olisi saavuttaneet määrällisiä tai laadullisia tavoitteita yhtä hyvin kuin heidän kanssaan. Olen ylpeä vapaaehtoistemme työstä, kertoo Plan International Suomen maahanmuuttajahankkeiden päällikkö Hanna Nurmi.

Muuttajat!-demokratiakasvatushankkeessa kohderyhmän ikäiset 18–29-vuotiaat vapaaehtoiset ovat tukeneet maahanmuuttajanuorten verkostoitumista suomalaiseen yhteiskuntaan ja auttaneet nuoria kiinnostuksenkohteiden, harrastusten ja vaikuttamiskanavien löytämisessä.

Matkalla-hankkeen vapaaehtoiset puolestaan ovat tukeneet maahanmuuttajavanhempia tutustumaan suomalaiseen yhteiskuntaan, kulttuuriin sekä vapaa-ajantoimintaan.

– Yhteinen kokemus Tee ja syö yhdessä -illoissa, tapahtumissa, luennoilla, naisten illoissa ja suomen kursseilla antoi tietoa, loi tunnelmaa ja synnytti kontakteja. Mielen matka oli syvä: se muutti minua, kertoo vantaalainen Maija-Liisa Jääskeläinen, joka toimi Matkalla-hankkeen vapaaehtoisena vuosina 2013–2016.

– Vapaaehtoistyö on mahdollistanut aidon kohtaamisen ihmisten välillä, jotka muuten eivät ehkä koskaan edes tapaisi. Toiminta on taas kerran osoittanut, miten yksilö voi vaikuttaa omaan ympäristöönsä ja tehdä hyvää, sanoo helsinkiläinen Emma Colliander, Muuttajat!-hankkeen vapaaehtoinen.

Plan International Suomen hallitus perustelee Vuoden Plan-vapaaehtoisen valintaa muun muassa sillä, että maahanmuuttajahankkeiden vapaaehtoiset ovat sitoutuneet kehittämään ja toteuttamaan toimintaa käytännössä, ovat tuoneet oman ammattitaitonsa hankkeiden käyttöön, ovat toimineet sillanrakentajina suomalaisen yhteiskunnan ja vasta maahan saapuneiden henkilöiden välillä ja ovat olleet omalta osaltaan rakentamassa moniarvoista yhteiskuntaa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Plan International Suomen maahanmuuttajahankkeiden päällikkö Hanna Nurmi, hanna.nurmi@plan.fi, p. 045 657 5655

Vapaaehtoinen Maija-Liisa Jääskeläinen, maijaliisa.jaaskelainen@gmail.com, p. 050 550 7498

Vapaaehtoinen Emma Colliander, emma.colliander@gmail.com, p. 040 544 4204

Plan International on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa kehitysmaiden lasten, erityisesti tyttöjen, elämää ja suojelua 70 maassa. plan.fi