Plan palkitsi Christina Nenosen Lappeenrannasta ja Riitta Rialan Espoosta vuoden vapaaehtoisina

Lastenoikeusjärjestö Plan palkitsee kansainvälisenä vapaaehtoistoiminnan päivänä 5.12. lappeenrantalaisen Christina Nenosen ja espoolaisen Riitta Rialan Vuoden Plan-vapaaehtoisina. Palkinnolla järjestö nostaa esiin esimerkillisiä vapaaehtoisia, jotka ovat toiminnallaan edistäneet merkittävästi lastenoikeuksia.

Lappeenrannassa asuva Christina Nenonen on toiminut Planin vapaaehtoisena vuosia. Hän perusti Lappeenrantaan Planin paikallisryhmän, on järjestänyt aktiivisesti tapahtumia ja kerännyt varoja kehitysmaiden lapsille sekä toiminut vihapuhetta vastaan osana Ei vihapuheelle -liikettä.

– Minulle on aina ollut tärkeä läheisten auttaminen. Kehitysmaiden lasten tilanne on ahdistanut minua. Halusin konkreettisesti tehdä jotain, kun asun maassa, jossa on mahdollista niin tehdä, kertoo Nenonen.

Vapaaehtoistoiminta on Nenoselle tärkeä harrastus.

– Pidän siitä, että pienellä ajalla ja panostuksella pystyn vaikuttamaan niin paljon.

Espoolainen Riitta Riala on toiminut Planin toimistovapaaehtoisena kahden vuoden ajan. Hän käy Planin toimistolla Helsingissä kerran viikossa yhden työpäivän ajan. Riala tekee monipuolisesti kaikkia kummipostiin liittyviä työtehtäviä, kuten kirjeiden kääntämistä, postittamista ja tietojen kirjaamista. Rialan ja muiden toimistovapaaehtoisten työpanos on Planille erityisen merkittävää, sillä kummien ja kummilasten välinen kirjeenvaihto hoidetaan suurelta osin vapaaehtoisvoimin.

Vapaaehtoiset palkittiin viidettä kertaa

Plan on palkinnut ansioituneita vapaaehtoisiaan vuodesta 2010 lähtien. Aiempina vuosina palkinnon ovat saaneet muun muassa Oulun paikallisryhmä ja Mankkaanpuron koulu Espoossa. Vuoden Plan-vapaaehtoisen tittelin voi saada henkilö tai yhteisö, joka on toiminut aktiivisesti ja innostavasti lasten oikeuksien puolesta. Plan on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa kehitysmaiden lasten elämää ja suojelua 70 maassa. Kansainvälisellä Planilla on kummilapsia kehitysmaissa yli 1,4 miljoonaa.

Korkearesoluutioinen kuva Christina Nenosesta Planin vapaaehtoistöissä viime kevään Maailma Kylässä -festivaaleilla: https://www.dropbox.com/sh/2bsmldn5ur5raua/AAC9KYAEZYWjm2sKQ5nQUNqAa?dl=0

Planin vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Karoliina Tikka, karoliina.tikka@plan.fi, puh. 050 577 8577

plan.fi

Plan on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa pysyvästi kehitysmaiden lasten elämää ja suojelua 70 maassa. plan.fi