FDA:n hyväksyntä Planmed Nuance Excel -suoradigitaaliselle mammografiajärjestelmälle

Planmedin suoradigitaalinen Nuance Excel -mammografiajärjestelmä (FFDM) sai 23.9.2011 Yhdysvaltojen lääkeviranomaisen FDA:n 510(k)-hyväksynnän.

Planmed Nuance Excel -järjestelmän etuja ovat nopeakäyttöisyys, alhainen säteilyannos ja erinomainen kuvanlaatu. Järjestelmässä on Planmedin kehittämä MaxView-rinnanasettelujärjestelmä, jonka avulla rintakudos saadaan paremmin näkyviin, ja entistä paremman työergonomian takaava Side Access -potilasasettelu.

"Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme tarjota ainutlaatuisia digitaalisia mammografiaratkaisujamme nyt myös Yhdysvalloissa. Toimimme näin osaltamme rintasyövän torjunnassa. Uskomme, että laitteidemme potilaslähtöinen suunnittelu saa hyvän vastaanoton ja pystymme näin kannustamaan yhä useampia naisia osallistumaan rintasyövän seulontatutkimuksiin", toteaa Planmedin varatoimitusjohtaja Vesa Mattila.

Planmedin tuotteet tunnetaan korkealaatuisesta muotoilusta ja käyttäjäergonomiasta. Planmed Nuance Excel -laitteessa on kooltaan 24 x 31 cm:n detektori, jossa käytetään amorfista seleeniä ( a -Se). Laite on suunniteltu sekä seulontaan että diagnostiseen tutkimukseen.

Planmedin valmistamat analogiset mammografialaitteet ovat laajalti käytössä Yhdysvalloissa, joissa niiden käyttäjätuesta vastaa Planmedin tytäryhtiö Planmed, Inc . "Laajennamme nyt mammografialaitteiden tuotevalikoimaa suoradigitaalisella järjestelmällä. Monet asiakkaat ovat odottaneet laitteiden tuloa markkinoille ", toteaa Chris Oldham, Planmed Inc:n myyntijohtaja.

Planmed Nuance Excel -mammografiajärjestelmä esitellään RSNA-tapahtumassa (Radiology Society of North America) Chicagossa 27.11.2011 alkaen.

Yrityksestä

Better care through innovation Planmeca Group on terveysteknologian alalla toimiva yritysryhmä. Suunnittelemme ja valmistamme innovatiivisia korkean teknologian hammashoitokoneita, CAD/CAM-ratkaisuja, 2D- ja 3D-röntgenlaitteita, ohjelmistoratkaisuja, mammografialaitteita sekä hammashoidon instrumentteja. Yhtiöryhmän liikevaihto on noin 740 miljoonaa euroa (2014), ja se työllistää lähes 2 700 henkilöä ympäri maailmaa. Yhtiöryhmän pääkonttori sekä tuotteiden suunnittelu- ja valmistustoiminnot sijaitsevat Helsingin Herttoniemessä. 98 % tuotteistamme menee vientiin yli 120 maahan. www.planmeca.com