• Planmeca Oy/

Planmed Clarity 3D – uusi rintakuvausmenetelmä sai CE-merkin ja voitti Red Dot -muotoilukilpailun

Planmed Clarity 3D -laite rinnan tomosynteesiin ja Planmed Clarity 2D -laite suoradigitaaliseen mammografiaan ovat saaneet CE-hyväksynnän ja ovat nyt saatavilla. Laitteet voittivat myös erittäin maineikkaan Red Dot-muotoilukilpailun.

Rinnan tomosynteesi ratkaisee päällekkäisten kudosrakenteiden haasteen tuottamalla kolmiulotteisen näkymän rinnasta. Tämä parantaa rintasyövän diagnostiikkaa etenkin tapauksissa, joissa potilaalla on runsaasti tiivistä rauhaskudosta. Planmedin patentoima uusi tomosynteesimenetelmä parantaa huomattavasti kuvien tarkkuutta, jolloin pienetkin yksityiskohdat voidaan kuvantaa hyvin tarkasti.

”Olemme innoissamme CE-hyväksynnästä, sillä sen myötä voimme tuoda markkinoille uuden, entistä paremman menetelmän taisteluun rintasyöpää vastaan. Red Dot -muotoilukilpailun voitto on hieno tunnustus tekemästämme työstä”, Planmedin toimitusjohtaja Jan Moed toteaa.

Uuteen tuoteperheeseen kuuluu Planmed Clarity 3D -tomosynteesilaitteen lisäksi perinteinen digitaalinen mammografialaite Planmed Clarity 2D, joka on helposti päivitettävissä 3D-laitteeksi. Molemmissa laitteissa on entistä alhaisempi sädeannos, mobiiliseulontakäyttöön suunniteltu kestävä digitaalianturi ja Planmed Clarity Flow kosketusohjaus.

”Olemme vakuuttuneita, että uudet laitteemme tullaan ottamaan vastaan erinomaisesti. Red Dot palkintolautakunta arvosti erityisesti niiden näyttävää ja käytännöllistä muotoilua, joka edistää ergonomiaa. Laitteiden mukautuva kosketusohjaus tarjoaa ennennäkemättömän käyttökokemuksen”, Moed jatkaa.

Planmed Clarity -laitteet ja niiden huippuluokan kuvanlaatu mahdollistavat nopean ja luotettavan työskentelyn kaikissa tilanteissa – rintasyöpäseulonnoista diagnostiikkaan ja kudosnäytteiden ottoon. Myönteinen potilaskokemus on myös tärkeä suunnittelua ohjaava tekijä: ”Laitteiden muotoilulla voimme lieventää potilaiden kokemaa ahdistusta ja siten rohkaista enemmän naisia ottamaan osaa mammografiaseulontoihin”, Moed tiivistää.

Lisätiedot:
Jan Moed
Toimitusjohtaja, Planmed Oy
Puh. 00 358 20 779 5387

jan.moed@planmed.com

Planmed Oy ja Planmeca Group
Planmed Oy suunnittelee, valmistaa ja markkinoi korkean teknologian kuvantamislaitteita ja varusteita mammografiaan ja ortopediseen kuvantamiseen. Planmedin kattavaan mammografialaitevalikoimaan kuuluvat digitaaliset ja analogiset tutkimuslaitteet, stereotaktiset biopsialaitteet ja rinnanasettelujärjestelmät, joita käytetään rintasyövän varhaiseen havaitsemiseen pyrkivissä tutkimuksissa. Planmedin tuotevalikoimaan kuuluu ortopediseen 3D-kuvantamiseen tarkoitettu siirrettävä TT-raajakuvauslaite, jolla kuvantaminen varsinaisessa hoitopaikassa on aiempaa nopeampaa, helpompaa ja tarkempaa sekä säteilyannos merkittävästi pienempi. Vahvasti tutkimus- ja kehitystyöhön sitoutuneen Planmedin tuotannosta 98 prosenttia menee vientiin yli 70 maahan eri puolille maailmaa. Planmed Oy perustettiin v. 1989, ja sen pääkonttori on Helsingissä.
Planmed Oy on osa Planmeca Group -yhtiöryhmää, joka valmistaa ja markkinoi korkean teknologian tuotteita lääketieteelliseen ja hammaslääketieteelliseen hoitoon. Yhtiön liikevaihto vuonna 2014 oli noin 740 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on lähes 2 700 työntekijää eri puolilla maailmaa.