Planmed ja Disior solmivat yhteistyö- ja jakelusopimuksen

Kuvantamislaitteiden valmistaja Planmed ja terveysteknologian startup Disior tuovat uuden sukupolven kuva-analytiikan lääkärien käyttöön. ”Tähän saakka 3D-kuvia on katsottu ikään kuin toinen silmä kiinni, pelkän kaksiulotteisen leikkeen kautta. Disior on kehittänyt menetelmän analysoida alkuperäistä kuvadataa siten, että saadaan ’molemmat silmät auki’ ja koko datamäärä käyttöön kaikessa lääketieteellisessä kuvantamisessa”, sanoo ortopedi, professori Jari Salo.

Suomalaiset terveysteknologiayritykset Planmed Oy ja Disior Oy ovat allekirjoittaneet yhteistyö- ja jakelusopimuksen. Uusi sopimus mahdollistaa Disiorin kehittämän ortopedisen analytiikkaohjelmiston sisällyttämisen Planmedin korkeateknologiseen kartiokeilatietokonetomografiaa (KKTT) hyödyntävään Planmed Verity® -kuvantamislaitteeseen.

Planmed Verity on matala-annoksinen KKTT-laite, jolla voi ottaa 3D-kuvia sekä raajoista että pään ja niskan alueelta. Monipuolinen Planmed Verity julkaistiin vuonna 2012 markkinoiden ensimmäisenä KKTT-laitteena, joka pystyi tuottamaan kuvia jalasta ja nilkasta myös painonvarauksessa.

”Lanseerauksestaan lähtien Planmed Verity on tunnettu käytettävyydestään ortopedien keskuudessa ympäri maailmaa”, sanoo Planmedin toimitusjohtaja Jan Moed. ”Uuden sukupolven kuva-analytiikka on otettu vastaan suurella innolla, ja olemme todella innoissamme voidessamme tarjota näitä innovatiivisia työkaluja asiakkaillemme.”

Yhdistämällä Planmedin ainutlaatuinen kuvantamisteknologia Disiorin analytiikkaohjelmistoon voidaan kaikki 3D-kuvasta saatava data hyödyntää diagnoosissa ja hoidon suunnittelussa. Tarvittavat parametrit kerätään automaattisesti ja ne ovat heti käytettävissä diagnoosia ja hoitoa koskevissa päätöksissä.

”Meillä on osaamisemme perustana teknologia, joka tekee kuva-analytiikkaa täysin eri tavalla kuin nykyiset menetelmät”, kertoo Anna-Maria Henell, Disiorin toimitusjohtaja ja perustaja. ”Kehittämämme automatisoinnin ansiosta tämän kliininen käyttö on vihdoin mahdollista.”

”Olen tehnyt pitkään yhteistyötä Planmedin kanssa 3D-kuvantamisen parissa”, sanoo professori Salo. ”KKTT-kuvantamisen tuottama tarkka isotrooppinen data on uutta ortopediassa, ja Disiorin ohjelmisto mahdollistaa tämän datan automaattisen ja tarkan 3D-analytiikan mm. jalassa painonvarauksen aikana tapahtuvista potilaskohtaisista muutoksista. Näin kolmiulotteisille kuville löytyy nyt myös aidosti kolmiulotteiset analyysityökalut.”

”Yhdessä Disiorin ohjelmisto ja Planmedin KKTT-laite muodostavat täydellisen yhdistelmän”, Salo toteaa.

Jan Moed, toimitusjohtaja, Planmed
Puh. +358 40 766 0196, jan.moed@planmed.com, www.planmed.com

Anna-Maria Henell, toimitusjohtaja, Disior
Puh. +358 50 48 36433, anna-maria@disior.com, www.disior.com

Jari Salo, professori, ortopedian ylilääkäri, Mehiläinen
Yhteystiedot pyydettäessä

Planmed Oy ja Disior Oy

Suomalainen Planmed Oy suunnittelee, valmistaa ja markkinoi korkean teknologian kuvantamislaitteita, jotka tarjoavat ainutlaatuisen yhdistelmän kuvanlaatua ja helppokäyttöisyyttä lääketieteellisen kuvantamisen ammattilaisille.

Yrityksen valmistamat mammografian ja ortopedisen kuvantamisen laitteet tunnetaan mm. erinomaisesta suorituskyvystään, käyttäjäystävällisyydestään ja hyvästä ergonomiastaan. Planmed on tarjonnut työkaluja terveydenalan ammattilaisille yli 70 maassa vuodesta 1989 lähtien. Planmed kuuluu terveysteknologian alalla toimivaan suomalaiseen Planmeca Groupiin.

Disior Oy kehittää lääkärien, insinöörien ja matemaatikkojen yhteistyönä täysin uudenlaista tapaa analysoida luunmurtumia ja pehmytkudosta. Yrityksen omistajiin kuuluu sekä ortopedian, kasvokirurgian että analyysiteknologian huippuosaajia.