Älylukkofirma iLOQ Deloitte-listan kasvuykkönen

Elektromekaanisten lukkojen Suomen markkinajohtaja, oululainen iLOQ nousi Suomen nopeimmin kasvavaksi teknologiyritykseksi Deloitten Technology Fast 50 -listauksessa. Perinteikkään toimialan teknologiamurros kiihtyy Suomessa ja maailmalla.

"Olemme ylpeitä tästä tunnustuksesta, koska se osoittaa että olemme pystyneet uudistamaan ja kasvamaan perinteisellä lukkomarkkinalla nopeasti. Kasvu ja ykkössijoituksemme Deloitten listauksessa ovat selkeä merkki siitä, että olemme oikealla tiellä ja että ratkaisumme tarjoaa todellista lisäarvoa asiakkaillemme”, sanoo iLOQin toimitusjohtaja Mika Pukari.

Deloitte mittasi Technology Fast 50 -ohjelmassa suomalaisten teknologiayritysten kasvuvauhtia, ja mittarina käytettiin liikevaihdon kasvua vuosina 2008–2012. iLOQ kasvoi viimeisen viiden vuoden aikana yli 7 000 prosenttia. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli runsaat 7,8 miljoonaa euroa, ja tänä vuonna ylitetään 12 miljoonaa euroa. Vuoden 2017 liikevaihtotavoite on asetettu 50–70 miljoonaan euroon. Yhtiö työllistää tällä hetkellä yli 40 henkeä.

”Olen erittäin ylpeä tiimistämme, tuotteistamme ja saavutuksestamme. Henkilökohtaisesti olen myös erityisen ilahtunut nykyasiakkaistamme, jotka laajentavat järjestelmiään ja ostavat lisää. Se osoittaa, että asiakashyötymme ovat selvät ja asiakkaat ovat tuotteeseemme tyytyväisiä. Haluan kiittää kaikkia asiakkaitamme.”

”Haluan luonnollisesti kiittää myös ammattitaitoisia jälleenmyyjiämme, joiden kanssa olemme menestyksemme rakentaneet.”

iLOQ on kahminut palkintoja aiemminkin. Vuonna 2008 iLOQ voitti kaksi kansainvälistä turvallisuusalan palkintoa: IFSEC Security Industry 2008 -palkinnon ja Detektor International Award 2008 -palkinnon sekä kotimaisen INNOSUOMI 2008 -palkinnon. Vuonna 2010 iLOQ voitti jälleen Detektor International Award -palkinnon. Viime vuonna yhtiö sijoittui Deloitten Rising Star -listauksessa viidenneksi.

”Olemme saaneet palkintoja sekä kulunvalvontajärjestelmissä että perinteisten lukitusjärjestelmien kategorioissa. Tämä on osoitus siitä, että ratkaisumme vastaa asiakastarpeeseen laajasti.”

Digivallankumous saavuttaa lukkobisneksen ja kannustaa kansainvälistymiseen

Kuluttajatuotteiden digitaalisessa vallankumouksessa kysymys on ollut uuden teknologian tuomasta helppoudesta ja kustannustehokkuudesta. Sama pätee myös lukitusratkaisuihin.

“Digitaalinen vallankumous on ravisuttanut monia aloja. Digikamera on syrjäyttänyt perinteisen kameran ja internetin musiikki- ja elokuvajakelupalvelut ovat nykyään varteenotettavia kanavia kaupanteolle. Menestyksemme osoittaa, että nyt on lukkobisneksen digitalisoitumisen vuoro”, Pukari sanoo.

iLOQin kehittämä lukitusjärjestelmä on maailmanlaajuisesti ainoa digitaalinen lukitusjärjestelmä, joka tuottaa tarvitsemansa energian avaimen työntöliikkeestä. iLOQin avaimia on käytössä jo satojatuhansia. iLOQin järjestelmä ratkaisee avainten katoamiseen ja kopiointiin, lukituksen ylläpitoon sekä elinkaarikustannuksiin liittyvät ongelmat ympäristöystävällisesti, ilman paristoja ja kaapelointia.

Miljoonien lukkojen ja avainten paristojen vaihtamiseen liittyvät kulut ja ympäristötekijät ovat nousemassa todelliseksi ongelmaksi Keski-Euroopassa, siksi iLOQin lähtökohdat ovat erityisen suotuisat myös Keski-Euroopan suurilla markkinoilla.

”Olemme saavuttaneet muutamassa vuodessa yli 10 prosentin markkinaosuuden Suomessa ja saavuttaneet jalansijan Ruotsissa. Saksassa ja Hollannissa tuotteemme on herättänyt laajaa kiinnostusta, minkä johdosta perustimme alkuvuodesta 2012 maihin myyntiyhtiöt ja aloitimme lukkotoimitukset. Haemme aggressiivista kasvua erityisesti näiltä markkinoilta. Tulevaisuudessa kasvu tulee yhä enemmän Keski-Euroopasta ", Pukari valottaa.

Miksi digitaalisuus syrjäyttää perinteiset lukitusratkaisut?

1. Avaimen katoaminen tai palauttamatta jättäminen ei aiheuta ongelmia, koska se voidaan poistaa käytöstä ohjelmoimalla lukot. Kotien ja yritysten turvataso säilyy ja myös yleiset tilat pysyvät turvallisina.
  2. Lukon ja avaimen patenttisuojan umpeutuminen ei edellytä lukitusten uusimista, sillä iLOQin kopiosuojaus ei perustu patentin voimassaoloaikaan vaan vahvaan muuttuvakoodiseen elektroniseen salaukseen.
  3. Tilojen käyttötarpeiden muuttuessa lukkoja ja avaimia ei tarvitse uusia, sillä ne voidaan uudelleen ohjelmoida uusia käyttötarpeita vastaaviksi.
  4. Kiinteistön tilojen mahdolliset väärinkäytökset voidaan selvittää, sillä lukot tallentavat muistiinsa tapahtumalokia, joka helpottaa väärinkäytösten selvittämistä ja siten myös ehkäisee ennalta häiriöitä.
  5. Lukitusjärjestelmän ylläpito helpottuu, sillä järjestelmään sisältyvästä ohjelmistosta nähdään reaaliaikainen tieto muun muassa käytössä olevista avaimista, avaintenhaltijoista, lukoista, kulkuoikeuksista sekä kiinteistön pohjakuvista.

Toimitusjohtaja Mika Pukari, iLOQ Oy, mika.pukari@iloq.com, puh. 040 3170 211

iLOQ Oy on lukitusalan teknologiamurrosta johtava suomalainen kasvuyritys. iLOQ on kehittänyt maailman ainoan digitaalisen lukitusjärjestelmän, joka tuottaa tarvitsemansa energian avaimen työntöliikkeestä. iLOQ-järjestelmä ratkaisee avainten katoamiseen ja kopiointiin, lukituksen ylläpitoon sekä elinkaarikustannuksiin liittyvät ongelmat ympäristöystävällisesti ilman paristoja ja kaapelointia. iLOQ nostaa lukitusturvallisuuden pysyvästi uudelle tasolle. www.iLOQ.com

Deloitten Technology Fast 50 -ohjelmassa etsittiin jo yhdeksättä kertaa Suomen nopeimmin kasvaneet teknologiayritykset. Ohjelma listaa 50 nopeimmin kasvanutta teknologiayritystä Suomessa. Listaus kattaa kaikki teknologian alat, internetistä ympäristöystävällisiin teknologioihin ja tietokoneista ohjelmistoihin. Listauksessa kasvun mittarina käytettiin liikevaihdon kasvua viimeisen viiden vuoden (2008–2012) ajalta. www.deloitte.com/fi/fast50