HP ja Hynix kehittävät memristoreja seuraavan sukupolven muisteihin

1.9.2010 – HP Labsin kehittämä teknologia mahdollistaa nopeamman ja energiatehokkaamman tietojenkäsittelyn.

HP on käynnistänyt yhteistyön johtavan kansainvälisen muistitoimittajan, Hynix Semiconductorin kanssa. Yhteistyön tavoitteena on tuoda HP Labsin kehittämä, tallennusratkaisuihin soveltuva muistivastus eli memristori markkinoille lähitulevaisuuden muistituotteissa. Memristorit kuluttavat vähemmän energiaa ja toimivat nopeammin kuin nykyiset tiedon varastoinnissa käytettävät solid-state-teknologiat . Ne eivät myöskään hukkaa tietoa, kun virta katkaistaan.

Yhtiöt kehittävät yhdessä uusia materiaaleja sekä prosessi-integraatioteknologiaa, joiden avulla memristoreissa saavutettuja edistysaskeleita voi soveltaa kaupallisesti Resistive Random Access Memory - eli ReRAM-muisteissa. Lisäksi Hynix alkaa hyödyntää memristoriteknologiaa tuotekehitystyössään.

ReRAM on vakaa ja energiapihi muisti, jonka avulla on mahdollista korvata mobiililaitteissa ja mp3-soittimissa nykyisin käytettävä Flash-muisti. Jatkossa ReRAM-sovelluksia uskotaan voitavan hyödyntää myös dram-muisteina ja jopa kiintolevyinä.

Lisätietoa HP Labsin memristoriteknologiasta on saatavilla osoitteessa http://www.hpl.hp.com/news/2010/jul-sep/memristorhynix.html

Mediayhteydet: Taina Kaitala, puh. 050 372 3406, etunimi.sukunimi@hp.com

HP
HP luo teknologiaa, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia ihmisille, yrityksille, julkiselle hallinnolle ja yhteiskunnalle. Maailman suurimpana teknologiayrityksenä HP tarjoaa kokonaisuuden, joka kattaa tulostuksen, henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn, ohjelmistot, palvelut ja it-infrastruktuurin järjestelmät asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseen. Lisätietoja HP:sta (NYSE: HPQ) löytyy osoitteista
www.hp.com ja www.hp.fi .