HP toimittaa supertietokoneen CSC:n Kajaanin keskukseen

Sopimuksen arvo noin 4,5 miljoonaa euroa ja kesto viisi vuotta

HP julkisti tänään CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy:n valinneen HP:n suurteholaskentaklusterin sijoitettavaksi CSC:n Kajaanin datakeskukseen. Kajaanin konesali on yksi energiatehokkaimmista maailmassa. Sopimus on solmittu viideksi vuodeksi, ja sen arvo on noin 4,5 miljoonaa euroa. Suurteholaskentaa suorittavien tietokoneiden avulla CSC voi tarjota kustannustehokasta supertietokonekapasiteettia tieteen ja tutkimuksen tarpeisiin Suomessa ja Euroopassa. Kyse on kansallisesta investoinnista, jossa hankinnan toteuttaa valtion omistama CSC opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta.

”CSC:n on pystyttävä toimittamaan supertietokonekapasiteettia tarpeen mukaisesti tukeakseen tutkimusta ja tuotekehitystä julkisella ja yksityisellä sektorilla”, sanoo Tero Tuononen, ICT-alustoista vastaava johtaja CSC:ltä. ”Olemme tehneet yhteistyötä HP:n kanssa pitkään. Nyt saamme suurteholaskentaan kustannustehokkaan järjestelmän, joka sijoitetaan uuteen energiatehokkaaseen konesaliimme Kajaanissa. Tätä HP:n palvelimiin ja tukipalveluihin perustuvaa, joustavaa ja luotettavaa infrastruktuuria voidaan helposti laajentaa tulevaisuuden tarpeisiin.”

CSC tarvitsee yleiskäyttöön suunnitellun suurteholaskentajärjestelmän, joka pystyy ratkomaan vaativia tieteellisiä haasteita. Järjestelmä koostuu standardipohjaisista, vähän energiaa ja tilaa vievistä HP ProLiant SL230s Gen8 -palvelimista, joissa on Intelin uusinta prosessoriteknologiaa, kaikkiaan 1152 prosessoria ja 9216 ydintä. Tietokoneita yhdistää nopea liitäntä, Mellanox InfiniBand 56 gbits/s FDR -verkko. Aluksi järjestelmän huipputeho on noin 190 teraflopsia sekunnissa ja muistikapasiteetti 40 teratavua.

CSC:n Kajaanin datakeskus pyrkii lähelle nollatasoa hiilijalanjäljessään keskuksen käyttöiän aikana. Palvelimia jäähdytetään ulkoilmalla ja pääasiallisena sähkön lähteenä käytetään vesivoimaa. Konesalin energiatehokkuuden arvioidaan olevan PUE-arvoltaan 1,15 (PUE = Power Usage Efficiency). PUE kertoo datakeskuksen palvelimien käyttämän energian ja energian kokonaiskulutuksen suhteen.

”Kuten useimmat asiakkaat suurteholaskennan puolella, CSC tarvitsee tehokkaan järjestelmän, joka mahdollistaa heidän toimintansa mahdollisimman pienellä hiilijalanjäljellä”, kertoo HP Suomen toimitusjohtaja Mika Sarhimaa. ”Meillä on hyvä tiimi, joka pystyy syvällisen teknisen osaamisensa turvin vastaamaan CSC:n tarpeisiin ja toimittamaan heille 576 palvelinta nyt sopimuksen ensi vaiheessa.”

Mediayhteydet:

Taina Kaitala
HP
taina.kaitala@hp.com

Hannu Mourujärvi
CSC
hannu.mourujarvi@csc.fi

Oheisten mallikuvien lisäksi voit pyytää erilaisia kuvia painokelpoisessa muodossa osoitteesta hp@pohjoisranta.fi.

HP
HP luo teknologiaa, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia ihmisille, yrityksille, julkiselle hallinnolle ja yhteiskunnalle. Maailman suurimpana teknologiayhtiönä HP tarjoaa kokonaisuuden, joka kattaa tulostuksen, henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn, ohjelmistot, palvelut ja it-infrastruktuurin asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseen. Lisätietoja HP:stä (NYSE: HPQ) löytyy osoitteista www.hp.com ja www.hp.fi.

CSC
CSC on opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnoima tieteen tietotekniikan keskus. CSC on voittoa tavoittelematon osakeyhtiö, joka tarjoaa korkeakouluille, tutkimuslaitoksille ja yrityksille tietoteknistä tukea ja resursseja: mallinnus-, laskenta- ja tietopalveluja. Tutkijat voivat käyttää Suomen laajinta tieteellisten ohjelmistojen ja tieteen tietokantojen valikoimaa sekä Suomen tehokkaimpia supertietokoneita Funet-tietoliikenneyhteyksien kautta.