Kysely: Kolmasosa suomalaisista kokee ruoanlaiton työlääksi – preppauksesta ratkaisu hektiseen arkeen

Ruoanlaitto voi tuntua arjen kiireessä työläältä, kuten kolmasosa suomalaisista sen kokee. Ruoanlaittoa voi helpottaa ruoan ennakkovalmisteluilla eli preppauksella sekä kunnollisilla keittiövälineillä. Preppaus kuuluukin jo monen suomalaisen arkeen, sillä kolmasosa varaa viikonloppuisin aikaa tulevan viikon ruoan valmistelulle.

Monilla arki on kiireistä eikä kodin pyörittäminen aina ole helppoa. Yksi monen suomalaisen arkea kuormittavista askareista on ruonlaitto. Suomalaisista jopa 36 prosenttia kokee illallisen laiton työlääksi, selviää keittiökonevalmistaja KitchenAidin kyselytutkimuksesta, jolla kartoitettiin suomalaisten ajatuksia arjen ruonlaitosta.

– Ruoanlaitto nähdään työläänä varsinkin lapsiperheissä. Kaikkein hankalimmaksi illallisen laiton kokevat yksinhuoltajat. Heistä lähes puolet sanoo ruoanlaiton iltaisin olevan työlästä. Vähiten ruoanlaitto kuormittaa keski-ikäisiä, sanoo Pohjoismaista vastaava johtaja Cecilia Liss KitchenAidiltä.

Kyselyn mukaan ainakaan ajan puute ei näyttäisi olevan ongelma suurimalle osalle suomalaisista, sillä noin 58 prosenttia näkee, että heillä on riittävästi aikaa laittaa ruokaa. Koettu työläys voikin Lissin mukaan johtua halusta valmistaa kotiruokaa einesten sijaan.

– Jopa 78 prosenttia suomalaisista sanoo haluavansa tarjota kotona tehtyjä aterioita. Kotona tehdyt ateriat voivat olla myös vaivattomia tehdä, jos niitä varten on kunnolliset laitteet. Esimerkiksi laadukas yleiskone, johon saa liitettyä erilaisia lisäosia taipuu monenlaiseen ruoanlaittoon ja helpottaa valmistusta. Osan ruoan ennakkovalmisteluista voi tehdä myös jo etukäteen, Liss vinkkaa.

Preppaa viikon ruoat valmiiksi

Meal prepping eli preppaus on nouseva trendi länsimaissa. Sen avulla hyvän kotiruoan tarjoaminen arkena helpottuu. Yksinkertaisimmillaan preppaus tarkoittaa ruoanlaittoa, jossa tulevien päivien ruokia valmistellaan jo etukäteen. Preppaus onkin jo monelle suomalaiselle tuttua, sillä KitchenAidin kyselyyn vastanneista noin 30 prosenttia varaa viikonloppuisin aikaa tulevan viikon ruoan valmistelulle.

– Yksi tapa prepata on valmistella sunnuntaina tulevan viikon ruokia. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tehdä loppuun asti, vaan voit esimerkiksi keittää pastan ja pilkkoa vihannekset valmiiksi säilytysrasioihin. Näin saat tuoretta ruokaa, mutta säästät aikaa ja vaivaa arjen kiireessä, kun ruoka on jo osittain tehty. Suunnitelmallinen ruoanlaitto auttaa lisäksi syömään terveellisemmin ja säästämään rahaa, Liss kertoo.

KitchenAidin yleiskone on monipuolinen ruoanlaittokeskus ja oiva apuväline preppaukseen. Esimerkiksi yleiskoneeseen liitettävien spiraali- ja liuskaleikkurin avulla tuoreista vihanneksista ja hedelmistä voi leikata spagettimaista nauhaa tai levyjä. Tutuista ruokalajeista saa siten loihdittua uusia makuelämyksiä korvaamalla esimerkiksi pastan vihanneksilla.

Koen työlääksi tehdä illallista osana päivittäistä rutiiniani?

• Samaa mieltä: 10,6 %
  • Jokseenkin samaa mieltä: 25,4 %
  • En samaa, enkä eri mieltä: 21,0 %
  • Jokseenkin eri mieltä: 24,5 %
  • Eri mieltä: 18,5 %

Haluan tarjota perheelleni kotona tehtyjä aterioita?

• Samaa mieltä: 48,9 %
  • Jokseenkin samaa mieltä: 29,3 %
  • En samaa, enkä eri mieltä: 15,1 %
  • Jokseenkin eri mieltä: 2,8 %
  • Eri mieltä: 3,8 %

Minulla ei ole riittävästi aikaa valmistaa aterioita kotona?

• Samaa mieltä: 6,5 %
  • Jokseenkin samaa mieltä: 18,9 %
  • En samaa, enkä eri mieltä: 16,2 %
  • Jokseenkin eri mieltä: 28,3 %
  • Eri mieltä: 30,2 %

Varaan usein aikaa viikonlopulta valmistellakseni ruokaa tulevalle viikolle?

• Samaa mieltä: 6,9 %
  • Jokseenkin samaa mieltä: 23,8 %
  • En samaa, enkä eri mieltä: 20,4 %
  • Jokseenkin eri mieltä: 25,2 %
  • Eri mieltä: 23,7 %

Tutkimustiedot perustuvat KitchenAidin tilaamaan kyselytutkimukseen, jonka analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy. Kysely toteutettiin M3 Research Oy:n internet-paneelissa elokuussa 2017 ja sen aineistona oli 1 000 vastaajan otos 18–70-vuotiaista suomalaisista. Kyselytutkimuksen lähtöotos oli kansallisesti edustava.

Lisätietoa:

Mediayhteydet Suomessa: kitchenaid-pbm@bm.com

KitchenAid
Lanseerattuaan legendaarisen yleiskoneensa vuonna 1919 ja ensimmäisen tiskikoneensa vuonna 1949, KitchenAid on rakentanut näiden ikonisten perintöjen päälle luodakseen täydellisen tuotelinjan, joka tarjoaa ammattimaista suorituskykyä ja on suunniteltu intohimoisille kulinaristeille. KitchenAid-tavaramerkki juhli 90-vuotissyntymäpäiväänsä vuonna 2009 ja on osa Whirlpool Corporation -konsernia. Whirlpool on maailman suurin kodinkoneiden valmistaja ja vuonna 2014 vuotuinen liikevaihto oli noin 20 miljardia dollaria (USD). Whirpoolilla on 100 000 työntekijää sekä 70 tehdasta ja tutkimuskeskusta ympäri maailman. Yhtiöön kuuluu Whirlpool, KitchenAid, Maytag, Consul, Brastemp, Amana, Bauknecht, Jenn-Air, Indesit, Hotpoint ja muita suuri tavaramerkkejä yli 170 maassa. Whirlpool Corporationin Euroopan keskusyksikkö sijaitsee Comeriossa, Italiassa. www.kitchenaid.fi