Lähes puolet suomalaisista suosii metsäkuusta – näin pidät kuusesi kunnossa pidempään

Hong Kong -tavaratalojen tuoreen tutkimuksen mukaan joulukuusi kuuluu suomalaisten enemmistön jouluun. Suosituin joulukuusi on aito metsäkuusi. Seuraavaksi suosituin vaihtoehto on muovikuusi. Perinteinen vihreä väri on kuitenkin saanut haastajan: Hong Kongilla valkoinen muovikuusi on noussut tänä jouluna kysytymmäksi kuin vihreä. Myös erikoiskuusien kysyntä on kasvanut viime vuosina myymälöissä.

Hong Kong -tavaratalojen marraskuussa toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan joulukuusi kuuluu joulunviettoon kolmelle suomalaiselle neljästä. Tutkimukseen vastasi 1 014 18–70-vuotiasta suomalaista.

Lähes puolet vastaajista hankkii metsäkuusen (45 prosenttia).

Kuusi tekee monille suomalaisille joulun. Aito metsäkuusi pitää pintansa vuodesta toiseen, ja moni haluaa kotiinsa aidon kuusen tuoksun, kertoo Hong Kongin ostoassistentti Jarkko Lindqvist.

Hong Kong -tavarataloketju on myynyt joulukuusia yli kymmenen vuotta, ja niitä menee joka joulu kymmeniä tuhansia.

Metsäkuusia löytyy meiltä kolmessa eri koossa: on reilu metrin, kahden metrin ja kolmen metrin vaihtoehto. Suosituin näistä on kaksi metriä pitkä kuusi, Lindqvist kertoo.

Joka neljännellä muovikuusi

Seuraavaksi suosituin kuusimalli on tutkimuksen mukaan muovikuusi, jollainen löytyy kuusen hankkijoista joka neljänneltä (25 prosenttia). Lindqvist kertoo, että muovikuusi on luonnollisesti helppohoitoisempi kuin aito kuusi. Lyhyemmät muovikuuset sopivat esimerkiksi niille, joilla on pienet tilat kotona.

Näistä niin sanotuista kestokuusista valkoinen kuusi on kuitenkin meillä syrjäyttämässä perinteisen vihreän kuusen, sanoo Vivi Berg, Hong Kongin tuoteryhmäpäällikkö.

Erikoiskuusien kysyntä kasvussa

Noin viisi prosenttia tutkimuksen vastaajista kertoo hankkivansa jouluksi hopeakuusen. Pihtakuusen hankkii puolestaan kaksi prosenttia vastaajista.

Meidän myyntilukumme eroavat tässä kohtaa tutkimustuloksesta – pihtakuusien osuus kuusikaupasta on meillä isompi. Niiden ja muiden erikoiskuusien kysyntä on noussut meillä viime vuosina. Pihtakuusen suosiota selittänevät monet hyvät ominaisuudet; siinä on miedompi tuoksu kuin metsäkuusessa, se allergisoi vähemmän ja lisäksi sen neulaset pysyvät kaikista aidoista kuusista parhaiten, luettelee Elina Standertskjöld-Nordenstam, Hong Kongin markkinointijohtaja.

Kuusenkoristeista Hong Kongin asiakkaat suosivat eniten perinteisiä vaihtoehtoja, kuten palloja ja punoksia. Punainen, hopea ja kulta ovat edelleen joulun kestosuosikkivärit.

Näin joulukuusesi säilyy hyvänä pitkään

1. Kuljetus: suojaa puu automatkan ajan kylmältä viimalta peitteellä.
  2. Kotiin saapuessa: jos joulukuusta ostaessa sää on pakkasen puolella, on kuusi parasta sulattaa ennen jalkaan asettamista mieluiten viileässä tilassa. Pidä tyvi sulatuksen ajan kylmässä vesiämpärissä.
  3. Pystyyn asettaessa: ennen kuin laitat kuusen jalkaan, sahaa siihen uusi tuore imupinta. Lyhennä kuusta ja sahaa sen vartta vaakatasossa sen verran, että kuusi mahtuu hyvin pystyasentoon. Älä kuitenkaan kavenna tyveä.
  4. Ylläpito: kuusi säilyy parhaimpana viileässä ilmassa: älä siis laita sitä aivan patterin viereen. Muista huolehtia, että jalassa on tarpeeksi vettä.
  5. Muovikuusi kestää kaiken, pihtakuusessa neulaset pysyvät parhaiten. Joskus neulasia voi tippua, vaikka tekisit kaiken oikein. Jos puu on kokenut stressiä edellisen kasvukauden aikana sääolosuhteiden, kuten kuivan syksyn johdosta, voi neulasia varista aiemmin. Aidoista kuusista pihtakuusi säilyttää parhaiten neulaset, ja muovikuusi taas kestää vuodesta toiseen.

Taustatietoa tutkimuksesta:

Kyselytutkimus toteutettiin marraskuussa 2016 Tutkimusyhtiö CINT Oy:n paneelissa. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset ja vastaajia oli 1 014. Tutkimuksen lähtöotos oli kansallisesti edustava.

Mikä on sinun joulukuusivalintasi?

• Metsäkuusi 45 %
  • Pihtakuusi 2 %
  • Hopeakuusi (pieni koristekuusi) 5 %
  • Muovikuusi 25 %
  • Kuusi ei kuulu jouluuni 23 %

Elina Standertskjöld-Nordenstam, Markkinointijohtaja, Hong Kong Group Oy, elina.standertskjold-nordenstam@hongkong.fi

Hong Kong on suomalainen koko perheen tavarataloketju tekeville ihmisille. Hong Kong tarjoaa monipuolisen valikoiman laadukkaita tuotteita edullisin hinnoin. Valikoimamme koostuu muun muassa työkaluista, puutarhatuotteista, kalastustarvikkeista, taloustarvikkeista sekä muista kotiin ja vapaa-aikaan liittyvistä tuotteista. Hong Kongin 530 työntekijää palvelee 27 tavaratalossa ympäri Suomea ja kesäkaudella 2 puutarhatuotteisiin erikoistuneessa Hong Kong Garden Centerissä. Verkkokauppa tarjoaa laajan tuotevalikoiman koko maan kattavasti. Kalastusverkkokauppa toimii myös kansainvälisesti. Hong Kong on perustettu vuonna 1989 ja sen omistavat suomalaiset yksityishenkilöt sekä Hong Kongin avainhenkilöt. Hong Kongin liikevaihto on noin 120 miljoonaa euroa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Vantaalla.