Matkailu Suomeen nosteessa – eniten kasvua odotetaan Kiinasta, Venäjältä ja Saksasta

Näkymät alkavalle matkailukesälle ovat ulkomaisten matkanjärjestäjien mukaan positiiviset, selviää Visit Finlandin tuoreesta selvityksestä. Eniten kasvua odotetaan Kiinasta ja Saksasta, mutta myös venäläisten matkailu elpyy vauhdilla. Kaikkiaan kesäkauden ulkomailta suuntautuvan matkailun odotetaan piristyvän 5–10 prosenttia.

Euroopan matkailukomission (ETC) tuoreen katsauksen mukaan globaalin matkailun odotetaan kasvavan tänä vuonna 2–3 prosenttia. Suomessa ulkomaisten matkailijoiden kasvu on alkuvuonna ollut Pohjoismaista nopeinta.

Kiinalaisten matkailijoiden vierailut ja yöpymiset kasvavat Suomessa ja muissa Pohjoismaissa nopeimmin muihin Euroopan maihin verrattuna. Eurooppalaiset lentoyhtiöt ovatkin lisänneet kapasiteettia niin Kiinasta kuin Keski-Euroopasta Suomeen tulevalle kesäkaudelle.

– Kesän matkailunäkymät etenkin kiinalaisten ja keskieurooppalaisten osalta ovat valoisia ja vierailujen odotetaan nousevan merkittävästi. Myös Kiinan presidentti Xi Jinpingin huhtikuinen vierailu Suomeen lisäsi kiinalaisten kiinnostusta Suomesta kohteena, Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen Finprosta sanoo.

Virkkusen mukaan kiinalaiset matkailijat päättävät ensin mitä kokemuksia ja aktiviteetteja lomaltaan haluavat ja sen perusteella vasta valitsevat matkakohteensa.

– Siksi kesäaktiviteetit ja ainutlaatuiset kokemukset, kuten mökki- ja saunakulttuuri, sekä luontoelämykset, kuten sienestys ja marjastus, pitäisi sitoa vahvemmin Suomen kesämatkailun tarjontaan, Virkkunen sanoo.

Toisin kuin muilla Pohjoismailla, Suomella on vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia kesämatkailun kasvattamiseksi.

– Suomi profiloituu vahvasti talveen. Viime vuonna 54 prosenttia ulkomaisten matkailijoiden yöpymisistä Suomessa sijoittui talvikaudelle joulu-huhtikuulle. Uusien matkailijoiden houkuttelemiseksi on kuitenkin tärkeää vahvistaa kesää ja tarjota vaikuttavia elämyksiä ympäri vuoden, Virkkunen toteaa.

Suomi 100 -juhlavuosi vetää saksalaisia ja venäläisiä

Venäläisten matkailu Suomeen on alkuvuonna näyttänyt piristymisen merkkejä ja ennuste kesälle on melko positiivinen. Kasvu marras-maaliskuussa oli jo 26 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

– Heikosta taloustilanteesta huolimatta venäläiset eivät ole enää niin huolissaan tulevaisuudesta, ja he käyttävät säästöjään jälleen matkoihin. Matkanjärjestäjät odottavat kasvua etenkin Helsingin teemaviikonloppujen, Suomi 100 -tapahtumamatkojen sekä Järvi-Suomen kylpylä- ja kalastusmatkojen myynnin paranemisesta johtuen, Paavo Virkkunen kertoo.

Visit Finlandin useat ohjelmat, kuten Finrelax-hyvinvointimatkailu ja Suomen 100-vuotisjuhlavuosi ovat vauhdittaneet kysyntää erityisesti Saksassa.

– Suomen juhlavuosi ja useat viimeaikaiset matkailutunnustukset ovat nostaneet Suomen näkyvyyttä merkittävästi ja lisänneet matkailijavirtoja Saksasta. Suomi nähdään turvallisena ja erilaisena kohteena, jonka vetovoimaa lisäävät pohjoismaiset trendit, kuten design- ja ruokakulttuuri. Erityisesti sauna- ja mökkikulttuuri ovat saaneet hyvää näkyvyyttä Saksassa suomalaiseen kulttuuriin ja hyvinvointiin keskittyvän Slow-kampanjan ansiosta. Lapissa sesonki leviää molempiin suuntiin, ja kesän-syksyn kysyntä on mukavassa kasvussa. Odotamme saksalaisten yöpyjien määrän kasvavan tänä vuonna 15 prosenttia, Virkkunen kertoo.

Ulkomaiset matkailijat Suomessa:

• Viime vuoden kesäkaudella eniten yöpymisiä tuli Ruotsista (376 700 rekisteröityä yöpymistä), Saksasta (325 500) ja Venäjältä (319 300).
  • Viime kesänä aasialaisten yöpymiset kasvoivat yhteensä 8 % (kiinalaisten 19 %, korealaisten 17 % ja japanilaisten 5 %).
  • Visit Finlandin matkailijatutkimuksen mukaan Suomessa vieraili vuonna 2016 yhteensä 7,7 miljoonaa ulkomaista matkailijaa. Heistä hieman reilut 3,5 miljoonaa saapui kesäsesongin aikana.
  • Ulkomaisten matkailijoiden Suomeen tuoma vientiin rinnastettava matkailutulo oli 3,9 miljardia euroa vuonna 2016.
  • Matkailijatutkimuksen mukaan eniten rahaa matkapäivää kohden käyttivät vuonna 2016 kiinalaiset matkailijat: keskimäärin 152 euroa.

Lisätietoja:

Paavo Virkkunen, johtaja, Visit Finland, Finpro, puh. 040 766 6355, paavo.virkkunen(a)finpro.fi
Katarina Wakonen, tutkimuspäällikkö, Visit Finland, Finpro, p. 029 46 95681, katarina.wakonen(a)finpro.fi

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, 040 033 9597, hetta.huittinen(a)finpro.fi

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Ulkomaisten matkailijoiden Suomeen tuoma vientiin rinnastettava matkailutulo oli noin 3,9 miljardia euroa vuonna 2016. Visit Finland on osa Finpro Oy:tä. www.visitfinland.fi www.visitfinland.com

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija ja osa Team Finland verkostoa, ja sen 240 asiantuntijaa toimii 37 toimipisteessä 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi
Finpro – kasvua Suomeen