Osakkeiden tuotto joukkovelkakirjoja parempi maailmantalouden toipuessa taantumasta vuonna 2010

Helsinki – 21. tammikuuta, 2010 – Osakkeiden ennustetaan nousevan yritysten ja valtion joukkovelkakirjoja tuottoisammiksi vuonna 2010. Hallitusten katseet kääntyvät kuluttajiin, joiden toivotaan ottavan vetovastuu kestävän talouskasvun vauhdittajina taantuman jälkimainingeissa. Näin uskoo Bill O'Neill, Merrill Lynch Wealth Managementin Year Ahead 2010 -raportin kirjoittaja.

Maailmantalouden vuonna 2009 kokeman lähes prosentin laskun ennustetaan vaihtuvan 4,3 prosentin kasvuun vuoden 2010 aikana. Kuluttajien rahankäytön ja lainanoton uskotaan elpyvän työttömyysuhan väistyessä ja kotitalouksien tulojen tasaantuessa, kuvailee O’Neill, joka toimii salkunhoitajana Merrill Lynch Wealth Managementin Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan (EMEA) yksikössä. ”Hallitukset ovat käyttäneet talouden elvyttämiseen lukemattomia dollareita. Keskuspankit ovat laskeneet korkotasot lähelle nollaa. Yritykset ovat tehneet saneerauksia, divestointeja ja fuusioita ja ottaneet lainaa päästäkseen elpymisen alkuun", O’Neill toteaa. ”Vuonna 2010 kasvun vetovastuu siirretään kuluttajille. Vahdinvaihdon onnistumisen ensimmäisten merkkien pitäisi olla havaittavissa vuoden alkupuoliskon aikana.” Kiina ja Intia kasvun kärkeen Year Ahead -raportin mukaan Kiinan ja Intian ennustetaan johtavan maailmantalouden elpymistä niiden kasvun noustessa kymmeneen (Kiina) ja seitsemään (Intia) prosenttiin. Kiinalaiskuluttajien uskotaan vauhdittavan kotimaan kasvua, O'Neill mainitsee. Yhdysvalloissa ja euroalueella kasvun ennustetaan pysyvän maltillisempana, kolmessa ja kahdessa prosentissa vuonna 2010. Japanin talouden uskotaan pääsevän kolmen prosentin kasvuvauhtiin vuonna 2009 koetun noin kuuden prosentin laskun jälkeen. ”Uskomme, että tuleva vuosi on osakkeille hyvä”, O’Neill toteaa. ”Kasvua on odotettavissa, mutta siihen ei liity inflaatioriskiä. Osakkeet ovat ennusteidemme mukaan vuonna 2010 tuottoisampia kuin yritysten ja valtion joukkovelkakirjat.” Osakkeiden uskotaan hyötyvän erityisesti Aasian markkinoiden kasvusta. O’Neillin mukaan Kiinaan, Intiaan, Malesiaan, Indonesiaan ja Koreaan liittyvät osakkeet saattavat tarjota kiinnostavia tuottomahdollisuuksia vuonna 2010. Kasvavien markkinoiden osakkeiden uskotaankin osoittautuvan teollisuusmaiden markkinoiden kohteita tuottavimmiksi. Syklisten osakkeiden – öljyn, kaasun, perusluonnonvarojen ja -toimialojen – ennustetaan antavan parhaimman tuoton. Sykliset toimialat johtivat markkinoiden uutta nousua jo vuonna 2009, jolloin niiden osakkeista syntyi globaalisti yli 26 prosentin tuotto. O’Neillin mukaan terveydenhoito- ja yhdyskuntatoimialan sekä auto- ja kemianteollisuuden defensiiviset osakkeet tulevat todennäköisesti laahaamaan kehityksen jäljessä vuonna 2010. Korkotason nousua näkyvissä Keskuspankkien uskotaan kiinnittävän lisää huomiota inflaatioon vuonna 2010, ja Ison-Britannian, Intian, Korean ja Indonesian arvioidaan nostavan korkoja ensimmäisen puolivuotiskauden aikana. Kiina ja euroalue seurannevat perässä vuoden loppuun mennessä. Taustalla olevan inflaation uhan ennustetaan kuitenkin O’Neillin mukaan pysyvän vähäisenä. ”Vuoden 2010 toisella puoliskolla on olemassa lyhytaikaisen, nopean korkotason nousun uhka”, O’Neill toteaa. ”Emme kuitenkaan usko, että inflaatiosta muodostuu vuoden aikana varsinaista ongelmaa. Valtion joukkovelkakirjojen huomattava liikkeellelasku, korkotasojen nousu ja herkkä reagointi inflaation merkkeihin ovat tekijöitä, joiden uskotaan rasittavan valtion joukkovelkakirjoja.” ”Uskomme, että valtion joukkovelkakirjoista kannattaa luopua vuoden 2010 aikana”, hän toteaa. ”Yhdysvaltain ja Ison-Britannian joukkovelkakirjojen tuotot jäävät turhan mataliksi. Kun lyhytaikaiset korot alkavat nousta, joukkovelkakirjojen hintojen uskotaan painuvan alas. Riskit ovat erityisen selvästi nähtävissä Yhdysvaltain ja Ison-Britannian tuottokäyrissä.” Myös yritysten joukkovelkakirjojen arvostus vaikuttaa vaatimattomalta osakkeisiin verrattuna, vaikka niiden tulevaisuudennäkymät saattavatkin olla valtion joukkovelkakirjoja paremmat, erityisesti luottoluokitettujen lainojen osalta. G10-maiden valuutat suurennuslasin alla G10-maiden valuutat ovat selkeästi yliarvostettuja verrattuna nousevien markkinoiden, esimerkiksi Kiinan, Venäjän ja Brasilian, valuuttoihin. Tästä johtuen valuuttamarkkinoiden volatiliteetti saattaa O’Neillin mukaan nousta vuonna 2010. Brasilian, Venäjän, Intian ja Kiinan (ns. BRIC-maat) valuuttojen arvostuksen uskotaan kuitenkin nousevan edelleen vuonna 2010. ”Globaaleja korkotasojen eroja hyödyntävä korkoerokauppa saattaa osoittautua vuonna 2010 haavoittuvaiseksi G10-maiden korkojen nousun ja kasvumarkkinoiden valuuttojen kasvavan arvostuksen vuoksi, jos keskuspankit höllentävät interventiotoimiaan”, hän toteaa. Dollarin arvon uskotaan lähtevän vuonna 2010 uuteen nousuun Yhdysvaltojen vahvemman ja kestävämmän taloudellisen kasvun ja keskuspankin koronnoston innoittamana. Vuoden 2010 loppuun mennessä dollarin kauppahinnan uskotaan olevan alle 1,30$/1 €. Raaka-aineiden supersykli jatkuu Raaka-ainemarkkinoiden uskotaan hyötyvän maailmantalouden uudesta kasvusta vuonna 2010 ja raakaöljyn keskihinnaksi arvioidaankin 85$ tynnyriltä. Myös maakaasun hinnan elpymisen uskotaan jatkuvan, O’Neill sanoo. Energiatoimialan kokonaistuoton sijoittajille ennustetaan kuitenkin jäävän vaatimattomaksi energia-alan osakkeisiin verrattuna. Merrill Lynch Wealth Management suositteleekin raaka-ainesalkkujen keskittämistä metalleihin; erityisesti jalometalleihin, kuten kultaan ja hopeaan. Perusmetalleista kuparin tuoton uskotaan nousevan kasvavien markkinoiden kysynnän myötä kiinnostavaksi. Nousua ennustettavissa liiketilojen kiinteistökaupassa Iso-Britanniassa Vaihtoehtoisista omaisuusmuodoista talouskriisin seurauksena kovia kokeneen Ison-Britannian liiketilojen kiinteistökaupan ennustetaan pääsevän jaloilleen vuonna 2010, mikä tarkoittaisi ensimmäistä nousukautta toimialalla sitten vuoden 2006, O'Neill arvioi. Hänen mielestään vuonna 2010 avainasemaan nousee valtioiden kyky vähentää maailmantalouden riippuvuutta taloudellisista kannustinpaketeista. ”Uskomme vuoden 2010 osoittautuvan ratkaisevaksi, kun maailmantalouden elpymisen kestävyys laitetaan koetukselle. Uskomme, että koetuksesta selvitään”, hän sanoo.