SAP Finland Oy uusii johtoaan

Marika Auramo palaa SAP Finlandin maajohtoon Auramo näkee SAP Finlandin keskeisinä tulevaisuuden teemoina ratkaisujen joustavammat ja kustannustehokkaammat toimitukset sekä Business Intelligence -ratkaisujen kasvun.

SAP-konkari Marika Auramo on vastannut SAP:n palveluliiketoiminnan myynnistä Euroopassa. Hän aloitti SAP Finlandilla vuonna 1998 ja on toiminut muun muassa ohjelmistomyynnin johtotehtävissä sekä konsultoinnin Suomen maajohtajana. - Vahvuuteni on pitkä ja monipuolinen SAP-ura. Euroopasta tuon mukanani Suomeen parhaita käytäntöjä, kuten kokonaisvaltaisen lähestymistavan asiakkaan suuntaan, Auramo sanoo. Asiakaslähtöisempää ja monipuolisempaa ohjelmistojen hyödyntämistä Auramon mukaan SAP:n tapa toimia on tulevaisuudessa yhä asiakaslähtöisempi. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että SAP-ratkaisut toimitetaan asiakkaille vaihtoehtoisilla ja entistä joustavammilla lisensiointimalleilla ottaen huomioon asiakkaiden lähtökohdat investoinneille. Vaihtoehtoina ovat esimerkiksi perinteisten asiakkaan omassa hallinnassa olevien SAP-ratkaisujen lisäksi SaaS, toimintojen tuottaminen ulkoistettuna (business process outsourcing) ja on-demand tyyppiset ratkaisut. Auramo myös uskoo, että tulevaisuudessa SAP-ratkaisut kehittyvät yhä enemmän liiketoiminnan työvälineeksi. - 2000-luvulla SAP Finlandin painopiste on siirtynyt raskaan teollisuuden toiminnanohjauksesta bisneskriittisiin ratkaisuihin. Hyvä osoitus tästä ovat Business Intelligence (BI) -ratkaisut, joiden markkinaosuus kasvaa voimakkaasti, Auramo uskoo. Kustannussäästöjä myös SAP-toimituksiin SAP haluaa toimia yhä asiakaskeskeisemmin ja joustavammin, ja osa tätä on olla vaikuttamassa SAP:n implementointi- ja operointikustannuksiin. Sen vuoksi SAP myös tuo itse sekä kumppaniverkoston kautta käyttöön uusia ketteriä toimitusmalleja, jotka myös nopeuttavat implementointiprojektien läpimenoja. - Ketterien toimitusmenetelmien on osoitettu alentavan merkittävästi implementointien kustannuksia, ja samalla liiketoimintahyötyjen realisoiminen on nopeampaa. Euroopasta löytyy useita esimerkkejä, joissa on näillä menetelmillä merkittävästi alennettu SAP:n toimituskustannuksia, Auramo kertoo.