Shell ja HP kehittävät ennätystarkkaa seismistä havainnointijärjestelmää

25.2.2010 – HP ja Shell kehittävät yhdessä langatonta havainnointijärjestelmää, joka auttaa keräämään entistä tarkempaa seismistä dataa maaperän liikkeistä. Yhteistyön tarkoituksena on helpottaa öljy- ja maakaasuvarantojen kartoittamista ja hyödyntämistä.

Öljy- ja kaasuteollisuus tarvitsee täsmällistä seismistä dataa uusien porausalueiden kartoittamiseksi ja hyödyntämiseksi. HP:n ja Shellin yhteistyöprojektin tavoitteena on tuottaa entistäkin laadukkaampaa tietoa nykyisiä järjestelmiä kehittyneemmällä anturiverkostolla ja analyysityökaluilla. Yhteisvoimin valmisteilla oleva järjestelmä sekä havainnoi että koostaa ja tallentaa kerättyä tietoa. Se laaditaan toimimaan saumattomasti Shellin oman seismisen laskenta- ja kuvannusympäristön kanssa. Uuden järjestelmän käyttö porausympäristöissä on merkittävästi nykyisiä järjestelmiä turvallisempaa ja kustannustehokkaampaa. HP Labsin kehittämää, viime vuonna julkistamaa MEMS-havainnointitekniikkaa (micro-electro-mechanical systems) sisältävän järjestelmän toimittaa HP Enterprise Services -yksikkö. Järjestelmä hyödyntää HP ProCurve -verkkoratkaisuja sekä muita HP:n tallennus-, laskenta- ja ohjelmistotuotteita. Shellin kanssa alkava strateginen yhteistyö on oleellinen osa HP:n laajempaa HP Labs Central Nervous System for the Earth- eli CeNSE-projektia, jonka päämääränä on kehittää yritystaloutta turvallisempaan ja kestävämpään suuntaan. Havainnointiratkaisuilla on laaja käyttöala, sillä ne soveltuvat monipuolisesti esimerkiksi ympäristöasioihin, yritysten omaisuuteen, terveyteen ja turvallisuuteen liittyvään tutkimus- ja kehitystyöhön. Lisätietoa havainnointijärjestelmästä: www.hp.com/go/sensingsolutions