Sofi Oksanen tuo Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon Suomeen

Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon saaja julkistetaan maaliskuussa. Peliyhtiö Unibet uskoo, että voiton tiukassa kisassa kuittaa sekä kustantajaansa että suomalaisia miehiä rajusti arvostellut Sofi Oksanen romaanistaan Puhdistus.

Sofi Oksanen lisäksi Suomen ehdokkaana kirjallisuuspalkinnon saajaksi on Monika Fagerholm romaanistaan Säihkenäyttämö. Unibet uskoo suomalaismenestykseen ja antaa Oksaselle kertoimen 5,00 ja Fagerholmille kertoimen 6,50. Ehdolla Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon saajaksi on 11 kaunokirjallista teosta Pohjoismaista. Palkinnon saaja julkistetaan maaliskuussa ja 47 000 euron palkinto luovutetaan Reykjavikissa lokakuussa. Vuoden 2009 kirjallisuuspalkinnon sai norjalainen kirjailija Per Petterson teoksestaan ”Jeg forbanner tidens elv”. Unibetin kertoimet Kuka voittaa Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon? Oksanen, Sofi 5,00 Fagerholm, Monika 6,50 Bragi, Steinar 6,50 Laugesen, Peter 7,00 Kárason, Einar 7,00 Jessen, Ida 8,00 Knausgård, Karl Ove 8,00 Espedal, Tomas 8,00 Hoydal, Gunnar 8,00 Sem-Sandberg, Steve 9,00 Jäderlund, Ann 9,00