Space Apps Challenge Helsinki etsii ratkaisuja avaruusteknologian haasteisiin

Suunnittelutoimisto Idean järjestää Otaniemessä 10.–12.4.2015 NASA:n koordinoiman maailmanlaajuisen Space Apps Challengen, joka yhdistää koodaajat, suunnittelijat, tutkijat, yrittäjät ja opiskelijat kehittämään luovia ratkaisuja niin avaruusteknologiaan kuin maailmanlaajuisiin haasteisiin ja ongelmiin.

Viime vuonna yli 8000 osallistujaa kerännyt ja 46 maassa toteutettu, avoimen koodin käyttöön perustuva ”maailman suurin hackathon” pidetään nyt ensimmäisen kerran pääkaupunkiseudulla, Otaniemen Startup Saunassa. Tapahtuman muut partnerit Suomessa ovat Aaltoes ja Startup Sauna.

Ideanin tapahtumasta vastaava Melina Korvenkontio odottaa huhtikuun hackathonista ainutlaatuista ja energistä tapahtumaa.

”Space Apps Challenge tarjoaa kohtaamispaikan Suomessa kasvavalle avaruusyhteisölle, ja Idean haluaa olla mukana mahdollistamassa sitä. Tapahtuman avaa Timo Huttunen European Space Agencysta kertomalla, millä tavoin avaruusteknologiaa voidaan hyödyntää nykypäivän liiketoimintamalleissa”, Korvenkontio sanoo.

Kaksipäiväisessä kilpailussa kehitetään ratkaisuja neljän teeman ympärille kiertyviin haasteisiin. Tänä vuonna teemat ovat ulkoavaruus, ihmiset, maapallo ja robotiikka. Yksittäisissä haasteissa pyydetään esimerkiksi kehittämään peli, jolla käyttäjät voivat etsiä laavatunneleita Marsista, tai työkalu, jolla käyttäjä voi tallentaa taivaan värit.  Kaikissa haasteissa ei kuitenkaan ole kyse koodauksesta vaan osallistujat saavat mahdollisuuden konseptoida ja suunnitella ratkaisuja avaruusvaatetuksesta astronauttien aamiaisiin.

”Haasteet tarjoavat tutkijoille, insinööreille ja opiskelijoille tavan osallistua ja vaikuttaa avaruustutkimukseen koodaamalla ja kehittämällä avoimen koodin ohjelmistoja ja data-analytiikan työkaluja”, NASA:n teknologiajohtaja Deborah Diaz sanoo.

Idean päätyi järjestämään Space Apps Challengea sen jälkeen, kun yrityksen suunnittelija Jimmy Salermo osallistui vuoden 2014 tapahtumaan Tampereella. Salermon ja hänen tiiminsä konsepti astronauttien kypärien AR (Augmented Reality) visiiristä voitti Kennedy Space Centerin asettaman Space Wearables -haasteen, jonka ansiosta Salermo sai kutsun todistamaan Orion-EFT1 raketin testilaukaisua Cape Canaveraliin, Floridaan.

”Space Apps Challenge 2014 tarjosi minulle mahdollisuuden työskennellä muiden avaruustutkimuksesta kiinnostuneiden eri alojen osaajien kanssa. Mahtavinta kuitenkin on, että projektimme ei jäänyt suunnittelun tasolle, vaan NASA on alkanut työstämään konseptiimme perustuvaa projektia. Space Apps Challenge mahdollisti suoran vaikutuksen avaruustutkimuksen tulevaisuuteen”, Salermo kertoo.

Lisätietoa Suomen tapahtumasta ja ohjeet ilmoittautumiseen löytyvät sivulta: http://www.spaceappshelsinki.com/.

Lisätietoja tapahtumasta:
Chief coordinator Melina Korvenkontio, Idean

melina.korvenkontio@idean.com

Chief coordinator Kadja Manninen, Idean
kadja.manninen@idean.com

Mediayhteydet
Markkinointijohtaja Mikko Eerola, Idean

puh. 040 589 9776, mikko.eerola@idean.com

Idean Enterprises
Idean on kansainvälinen digitaalinen suunnittelutoimisto, joka auttaa yrityksiä luomaan kestäviä suhteita asiakkaisiinsa upeiden käyttäjäkokemusten kautta. Vuodesta 1999 Idean on auttanut tuhansia asiakkaita ympäri maailman maksimoimaan digitaalisten ratkaisujensa arvon eri alustoilla ja laitteilla tableteista raskaisiin teollisuuskoneisiin. Ideanin yli 150 ammattilaisen tiimi on työskennellyt muun muassa Volkswagenin, TiVon, Sonyn, IBM:n, Samsungin ja GE Healthcaren kanssa.
Ideanin päätoimipiste sijaitsee Helsingissä, minkä lisäksi Ideanilla on studiot Austinissa, Palo Altossa, San Franciscossa, Los Angelesissa ja Tampereella. Lisätietoja: http://www.idean.com/