Suomalaisessa terveysviennissä avauksia Saudi-Arabiasta Singaporeen

Suomalainen terveysvienti jatkaa kansainvälistä kasvuaan ja on noussut Suomen suurimmaksi korkean teknologian vientialaksi. Finpron mukaan suomalaisen terveysviennin nopeaa kasvua selittää yritysten ja alan toimijoiden lisääntynyt keskinäinen yhteistyö ja pitkäjänteinen työ kohdemarkkinoilla.

- Suomalaisten terveysyritysten saavuttamat viimeaikaiset kaupat esimerkiksi Saudi-Arabiassa, Bahrainissa ja Singaporessa ovat aina useamman yrityksen yhteistyön tulosta, joissa Finpro ja ulkoministeriö ovat yhdessä avanneet ovia yrityksille. Ylivoimaisesti suurin osa terveysviennin potentiaalista on pienissä ja keskisuurissa yrityksissämme. Päästäkseen kiinni kauppoihin, joissa ostajat ovat usein julkisen puolen toimijoita, yritysten on kehitettävä yhteistä tarjoomaansa, sanoo Finpron terveystoimialan johtaja Nora Kaarela.

Suomalaisen terveysteknologian vienti rikkoi vuonna 2015 aiemmat ennätykset ja nousi 1,92 miljardiin euroon. Terveysteknologian liiton Fihtan mukaan vienti kasvoi edellisestä vuodesta 6,6 prosenttia. Teknologian lisäksi suomalaiseen terveysvientiin lukeutuvat terveyspalvelut, alan ohjelmistot, tutkimus- ja tuotekehitys sekä Suomeen suuntautuva terveysturismi. Finpron asiantuntijoiden mukaan koko terveysalan viennin kasvua viime vuosina selittääkin osaltaan yritysten ja muiden alan toimijoiden lisääntynyt yhteistyö.

-  Useisiin terveysteknologioihin liittyy tänä päivänä myös palvelu. Teknologian lisäksi kansainvälisillä markkinoilla haetaan kokonaisratkaisuja ja kattavia palvelukonsepteja, koska terveydenhuollon haasteet eri maissa ovat suuria. Esimerkiksi sairaalabakteerian taltuttaminen, diabeteksen nopea kasvu, vanhusten laadukas kotihoito ja kasvavat hoitokustannukset ovat kaikki niin laajoja ongelmia, että asiakkaat ovat kiinnostuneita laajemmista ja mahdollisimman vaikuttavista ratkaisuista. Näitä suomalaisyritykset pystyvät tarjoamaan parhaiten yhteistyössä, sanoo Team Finlandin FinlandCare-kasvuohjelmaa johtava Meria Heikelä Finprosta.

Suomalaiset taltuttavat sairaalatartuntoja

Suomalaisten sairaalahygieniayritysten yhteistyö on esimerkki uudenlaisesta yhteistyöstä, jota myös Finpron hallinnoimat Team Finland -kasvuohjelmat edistävät. Hoitoon liittyvät infektiot ovat globaali ongelma, jotka aiheuttavat pelkästään Euroopassa jopa 7 miljardin euron lisäkulut terveydenhuoltoon. Jopa yli 4 miljoonaa potilasta sairastuu Euroopassa vuosittain sairaalainfektioihin. Kulujen lisäksi merkittävä ongelma on mikrobilääkeresistenssi eli tartuntojen kasvava resistenssi antibiooteille.

- Sairaaloilla on pääosin hyvin hallussa leikkaussalien ja muiden puhdastilojen hygienia. Keskitymme yhdessä useamman suomalaisyrityksen kanssa sairaaloiden muihin prosesseihin, joissa on korkea infektioriski, kuten vaatteisiin, jätehuoltoon, sairaaloiden sisäilmaan, potilastiloihin ja niiden sisustukseen, kertoo antibakteerisia sairaalavaatteita valmistavan Medantan perustaja Anu Kivelä.

Suomalaiset terveysalan yritykset Medanta ja Genano käynnistävät Malesiassa kesällä pilottiprojektin, josta ne sopivat alkuvuodesta Finpron kansainvälistymismatkalla yhdessä maan terveysministeriön kanssa. Pilottiprojektissa todennetaan tuloksia, joita voidaan saavuttaa antibakteerisilla sairaalavaatteilla sekä sairaaloiden sisäilmasta bakteereita tappavan Genanon ratkaisuilla.

Sairaaloiden hygieniapuolella on myös monia muita suomalaisyrityksiä, joiden yhteisosaamisella voidaan rakentaa kokonaan antibakteerisia sairaalatiloja. Esimerkiksi Isku valmistaa antibakteerisia huonekaluja ja on kehittänyt sairaaloiden hygieniakonseptia yhdessä Abloyn, Oraksen ja Merivaaran kanssa.

Kolme Team Finlandin terveysviennin kasvuohjelmaa FinlandCare, Digital Hospitals ja Team Finland Health edistävät suomalaisen terveysalan kasvua sekä viemällä yrityksiä kohdemarkkinoille että houkuttelemalla uusia ulkomaisia investointeja Suomeen. Työ- ja elinkeinoministeriö rahoittaa kasvuohjelmat.

Nora Kaarela, terveystoimialan johtaja, Finpro, +358 400 897 020, nora.kaarela(a)finpro.fi
Meria Heikelä, ohjelmajohtaja, FinlandCare, +44 7787 153 014, meria.heikela(a)finpro.fi
Anu Kivelä, perustaja, markkinointijohtaja, Medanta, +358 40 099 0066, anu.kivela(a)medanta.fi
Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, +358 40 033 9597, hetta.huittinen(a)finpro.fi