Suomalaisyritys avaa ovia Aasian markkinoilla - palkittiin kansainvälisessä kongressissa Singaporessa

HUR Oy voitti Best Smart Care Technology -palkinnon Singaporessa järjestetyssä kansainvälisessä Ageing Asia Innovation Forumissa. Tämä on ensimmäinen kerta, kun suomalaisyritys voittaa kyseisen palkintokategorian.

Paineilmatekniikkaan pohjautuvia kuntosalilaitteita valmistava kokkolalaisyritys HUR Oy on osallistunut tapahtumaan vuodesta 2012 lähtien. Kahdeksatta kertaa järjestetty Ageing Asia Innovation Forum (AAIF) kokoaa yhteen yritysten, valtiojohdon ja yhteisöjen päättäjiä keskustelemaan muun muassa terveydenhuollon, hyvinvoinnin ja vanhustenhoidon liiketoimintamahdollisuuksista. Tapahtumassa myös palkitaan toimialojen innovatiivisimmat yritykset ja organisaatiot.

– Palkinto on iso asia koko henkilöstöllemme, sillä kilpailuun osallistui useita yrityksiä. Olimme ainoa eurooppalainen yritys kuuden loppukilpailuun valitun yrityksen joukossa, HUR Oy:n varatoimitusjohtaja Lena Karjaluoto kertoo.

HUR on jo saanut jalansijaa Singaporessa, jossa yrityksen tuotteita on asennettu useisiin sairaaloihin, kuntosaleihin ja vanhusten palvelukoteihin. Yritys vie ikäihmisille suunniteltuja kuntosalilaitteitaan yhteensä yli 50 maahan. Portit Aasian markkinoille avautuivat Japanin kautta, missä ikäihmisten suhteellinen osuus väestöstä kasvoi räjähdysmäisesti 90-luvun loppupuolella.

– Neuvottelut alkoivat 2000-luvun alkupuolella, ja vuosina 2003–2005 suurin osa tuotannostamme meni Japaniin. Se on meille edelleen suuri markkina-alue, ja Japanin kautta ovet avautuivat Singaporeen ja muualle Aasiaan. Nyt keskitymme Kiinan markkinoiden kasvattamiseen, Karjaluoto sanoo.

Terveysteknologian vienti jatkaa kasvuaan

Tilastojen mukaan Suomen terveysteknologian tuotteiden viennin arvo vuonna 2016 oli 2,11 miljardia euroa. Kasvua edellisvuoteen oli 9,7 prosenttia. Aasian (Kiina, Hong Kong, Taiwan, Japani ja Etelä-Korea) osuus terveysteknologian tuotteiden kokonaisviennistä oli 11,2 prosenttia. Karjaluodon mukaan verkostoitumisella on suuri rooli neuvotteluväylien ja kaupanteon avaajana.

– Aasian markkinoilla meidät tunnetaan jo aika hyvin, mutta tämänkin vuoden AAIF:ssä saimme uusia, todella arvovaltaisia kontakteja. Vientiponnistelut vaativat kovaa työtä, mutta myös rohkeutta ja positiivisuutta.

Tutkimusten mukaan voimaharjoittelu ehkäisee aineenvaihdunnallisten, toiminnallisten ja muistisairauksien kehittymistä sekä tasapainon heikentymistä. Voimaharjoittelun avulla ikäihmiset voivat pitää yllä toimintakykyään ja elää siten itsenäisempää elämää. Tätä tietoa Karjaluoto jakaa puhuessaan tapahtumissa ympäri maailmaa.

– Kaikkialla ei vielä tiedetä tai ymmärretä, että ikäihmiset voivat ihan oikeasti treenata ja että siitä on heille paljon hyötyä. Laitetaanko ikäihmisille mieluummin pilleri suuhun vai ohjeistetaanko heitä treenaamaan? Kyse on asennoitumisesta ja siitä, millä perusteilla päätöksiä yhteiskunnassa tehdään.

Lisätiedot:

Lena Karjaluoto, varatoimitusjohtaja, HUR Oy, lena.karjaluoto@hur.fi, p. 06 832 5500 / 040 738 5856

Ageing Asia Innovation Forum

Terveysteknologian kauppa 2016

HUR Oy

HURin paineilmatekniikkaan perustuvat kuntoilulaitteet valmistetaan Suomessa ja niitä viedään yli 50 maahan. Helsingin Teknillisen korkeakoulun tutkimusprojektista vuonna 1989 alkunsa saanut HUR on toiminut tiiviissä yhteistyössä tiedeyhteisön kanssa perustamisestaan lähtien. HURin tavoite on vastata ikääntyvän yhteiskunnan asettamiin suuriin sosioekonomisiin haasteisiin, parantaa käyttäjien elämänlaatua, kasvattaa asiakkaiden liikevaihtoa, ja pienentää yhteiskunnan kokonaiskustannuksia tarjoamalla parhaat konseptit ja tuotteet elinikäisen hyvinvoinnin edistämiseksi. www.hur.fi