Suomen paras grillaaja on helsinkiläinen Viivi Laube-Pohto

Sunnuntaina jaettiin jo neljännen kerran Suomen parhaan grillaajan titteli, kun Grillimaisteri-kiertueen finaalissa helsinkiläinen projektijohtaja Viivi Laube-Pohto peittosi taidoillaan sadat kisaan hakeneet ja osallistuneet.
Neljännessä Grillimaisteri-kilpailussa ensimmäistä kertaa koko kärkikolmikko muodostui vain naisista. Toiseksi ennätyssuureksi kasvaneessa kisassa sijoittui riihimäkeläinen Maarit Paldanius ja kolmannelle sijalle grillasi jyväskyläläinen Kreetta Ahonen.

Suomea kesän ajan kiertänyt Grillimaisteri 2014 sai sunnuntaina huikean päätöksen, kun Suomen kovimmat grillaajat mittelivät taitojaan Helsingin Narinkkatorilla. Voittajaksi huippukokeista koostuva raati valitsi helsinkiläisen Viivi Laube-Pohton. Hän on myös historian ensimmäinen Grillimaisteri-tittelin voittanut nainen.

"Tätä en olisi ikinä uskonut!” onnellinen voittaja äimisteli heti kisan jälkeen.

Päivätyökseen sosiaalisen median palveluita tuottavassa yrityksessä projektijohtajana työskentelevä Laube-Pohto on intohimoinen grillaaja. Sunnuntaina saadusta tittelistä huolimatta hän uskoo jatkavansa työssään – toistaiseksi.

”Ainakaan vielä ei ole uranvaihtosuunnitelmia! Ensin ainakin hemmotellaan sukua hyvillä herkuilla voiton kunniaksi”, Laube-Pohto suunnittelee.

Laube-Pohto ei olisi ensimmäinen, jolle Grillimaisteri-tittelin voitto on tuonut grillimaustetta urapolulle. Vuoden 2011 voittaja Tomi Nipuli pyörittää nykyään Maisteri-nimistä ravintolaa Heinolassa. Vuoden 2012 voittaja Santeri Arffman vastaa vuorollaan oululaisen ravintola Nallikarin keittiötä ja vuoden 2013 voittaja Jouni Talvinen järjestää grillauskursseja kotipaikkakunnallaan muiden töiden ohella.

”On mahtavaa, että Grillimaisterit ovat ottaneet tittelistä kaiken ilon irti myös kisan jälkeen”, Grillimaisteria järjestävän Lidlin ostojohtaja Timo Hansio iloitsee.

Jo neljättä kertaa järjestettävän Grillimaisterin finaalin taso yllätti tuomaristonkin. Erityisesti naisten vahva edustus finaalissa ja voittajissa ilahdutti tuomaristoon kuuluneita huippukokkeja: kaikki osakilpailuista finaaliin päässeet viisi naista suoriutuivat myös sunnuntaina seitsemän parhaan kilpailijan joukkoon.

”En odottanut näin kovaa tasoa Grillimaisterin finaalissa. Oli todella ilo tuomaroida näin kovatasoisessa kisassa”, tuomaristoon kuulunut huippukokki Hans Välimäki tunnusti kisan jälkeen.

Jo osakilpailuissa tuomaristossa mukana olleet Henrik ”Roope” Rehbinder ja Janne Pekkala yllättyivät myös kiertueen kilpailijoiden taidoista.

”Finalistien taso oli todella kova. Yllättävintä oli, että naiset jyräsivät miehet. Ilmeisesti miehillä oli liian itsevarma ote ja kompastuivat siihen. Selkeästi puuttui yritystä tehdä mahdollisimman hyvä annos”, Rehbinder pohtii.

Viivi Laube-Pohton voiton avaimiksi muodostui lopulta kekseliäs annos, jossa oli käytetty monipuolisesti annettuja raaka-aineita. Lisäksi haastavat raaka-aineet lammas ja lohi, jotka olivat finaalin pakollisia elementtejä, onnistuivat häneltä moitteettomasti.

”Olin tehnyt suunnitelmani osakilpailussa käytettyjen raaka-aineiden perusteella. Luulen, että voittoni perustui hyvään suunnitelmaan ja kokemukseen, rauhallisuuteen ja toisaalta tekemisen intoon”, Laube-Pohto mietti kisan jälkeen.

Narinkkatorille kahdeksi päiväksi leiriytynyt Grillimaisteri-kiertue kasvoi tänä vuonna ennätyssuureksi. Grillikisailun ja helteisen ja aurinkoisen sään lisäksi yleisöä houkuttelivat täpötäydelle Narinkkatorille Lidlin tarjoama ilmainen grilliruoka, arvonnat, pelit ja keikat. Tänä vuonna Grillimaisteri-lauteille kapusivat muun muassa JVG, Hevisaurus ja Happoradio.

”Narinkkatori tupaten täynnä erityisesti lapsiperheitä heti alkuun, kun aloitimme Hevisauruksen keikalla. Kisaajilla oli omat fanijoukot mukana, ja he kannustivat täysillä suosikkiaan. Lisäksi lukuisat keikkamme, PistePiste, Satin Circus, JVG ja Happoradio vetivät paikalle omat fanijoukkonsa. Tapahtumassa oli mahtavan hyvä ja rento fiilis, joka näkyi niin työntekijöiden, kisaajien kuin yleisönkin hymyissä”, tapahtumaa järjestämässä ollut ja tuomaristoon kuulunut Meri Rajaniemi Lidlistä kertoo.

Grillimaisteri 2014 – kilpailun eteneminen

Grillimaisteri-kiertue vieraili seitsemässä kaupungissa kahdeksan tapahtuman voimin. Kesäkiertue starttasi Porista jatkaen Turkuun, Hämeenlinnaan, Jyväskylään, Ouluun ja Kuopioon. Kiertue huipentui kaksipäiväiseen yleisötapahtumaan Helsingin Narinkkatorilla 5.–6.7.2014.

Joka kaupungissa käytiin kaksi alkuerää, joihin molempiin osallistui enintään 12 kisaajaa kerralla. Molemmista alkueristä kuusi parasta jatkoi päivän päätteeksi käytävään alkukilpailun finaaliin, josta kaksi parasta lunasti paikan Helsingin valtakunnallisesta finaalista, jossa ratkaistiin, kuka voittaa himoitun Grillimaisteri 2014 -tittelin. Tittelin lisäksi voittaja sai palkintoja usean tuhannen euron arvosta. Myös kokonaiskisan toisen ja kolmannen sijan saavuttaneille oli jaossa paitsi mainetta ja kunniaa myös usean sadan euron arvosta lahjakortteja. Kaupunkikohtaisissa kisoissa jokainen kilpailija sai Grillimaisteri-paidan, -essun sekä 20 euron Lidl-lahjakortin.

Grillimaisteri-kisakiertueen ohjelma

la 7.6.    Pori, Kauppatori klo 11–16
su 8.6.    Turku, Kauppatori klo 12–17

la 14.6.   Hämeenlinna, Kauppatori klo 11–16
su 15.6.   Jyväskylä, Aren aukio klo 12–17

la 28.6.    Oulu, Kauppatori klo 11–16
su 29.6.    Kuopio, Kuopion tori, klo 12–17

la 5.7.    Helsinki, Narinkkatori klo 11–16
su 6.7.    Helsinki, Narinkkatori klo 12–19 (finaali)

Osoitteesta http://www.grillimaisteri.fi löydät kaiken Grillimaisteriin liittyvän. Kaikki kuvat finaalista löydät täältä

Anna Rissanen, viestintäassistentti, Lidl Suomi Ky, 09 234 56 405, media@lidl.fi

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa Lidl-myymälöitä on tällä hetkellä 141 Hangosta Sodankylään. Lidl Suomi Ky työllistää yli 4000 henkilöä, joille on tarjolla etenemis- ja uramahdollisuudet sekä Suomessa että ulkomailla. Lidl sai alkunsa Lounais-Saksassa 1930-luvulla perustetusta Lidl & Schwarz -yhtiön elintarviketukkuliikkeestä. Ensimmäiset Lidl-myymälät perustettiin 1970-luvulla ja kansainvälinen laajentuminen alkoi 1990-luvulla. Lidlin toiminta perustuu selkeään ja yksinkertaiseen konseptiin, joka mahdollistaa tuotteiden korkean laadun ja edullisen hinnan yhdistelmän. Lidl-myymälöitä on lähes kaikissa Euroopan maissa, joissa kaikissa Lidl toimii itsenäisinä tytäryhtiöinä. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin 29.8.