Suomi mukaan Bahrainin urheilusairaalaprojektiin

Bahrainin Olympiakomitea on sopinut yhteistyön aloittamisesta Suomen kanssa urheilulääketieteen, hoidon ja teknologian sektorilla. Alkuvaiheessa yhteistyö sisältää uuden urheilusairaalan rakennusprojektin yksityiskohtaisen suunnittelun sekä olemassa olevien klinikoiden uudelleen järjestelyn.

Tulevan kolmen vuoden aikana projekti avaa ovia suomalaiselle terveysalan osaamiselle arkkitehtuurin, teknologian, hoidon ja koulutuksen alueilla. Projektinhallinnasta vastaa turkulainen Sairaala NEOn ja sen johtava lääkäri Jussi Rantanen.

Suomen mahdollisuuksia Bahrainin urheilusairaalaprojektissa lähdettiin selvittämään ja tarjoamaan toukokuussa, kun Finpron FinlandCare-ohjelman ja työ- ja elinkeinoministeriön johdolla tehtiin alueelle vienninedistämismatka. Konkreettisiin tuloksiin projektissa on edetty varsin nopeasti.

Samaan aikaan Metropolia Ammattikorkeakoulu on solminut viisivuotisen sopimuksen Bahrainin prinsessa Noora Bint Khalifa Al Khalifan kanssa, joka omistaa oppilaitoksen ja 16 muuta eri alan yhtiötä GCC-maiden (Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabia ja Yhdistyneet arabiemiirikunnat) alueella. Koulutusyhteistyön lisäksi Bahrainin prinsessa toimii sopimuksen mukaan Metropolian edustajana Bahrainissa.

FinlandCare ohjelman johtaja Meria Heikelän mukaan Bahrain on suomalaisille terveysalan yrityksille kiinnostava markkina ja voi toimia sillanpääasemana myös muualle Gulfin alueelle.  Vaikka Bahrain on alueen maista pienin, sen talous kasvaa nopeasti, ja kysyntä korkealaatuisille terveyspalveluille, teknologialle sekä alan koulutukselle lisääntyy nopeasti.

Lisätietoja: Johtaja Meria Heikelä, FinlandCare, Finpro, puh. +44 7787 153 014 tai meria.heikela(a)finpro.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Tehtävämme on tuoda kasvua Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro hallinnoi työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamia Team Finland -kasvuohjelmia, kuten FinlandCare. Olemme keskeinen toimija Team Finland -verkostossa. www.finpro.fi

FinlandCare-ohjelma tukee suomalaisten terveys- ja hoiva-alan yritysten kansainvälistymisestä. Ohjelmaan osallistuvat 40 yritystä tarjoavat terveys- ja hoiva-alojen palveluja, teknologiaa ja jatkokoulutusta. Ohjelman rahoituksesta vastaa TEM ja toteutuksesta Finpro yhteistyössä ohjelmaan osallistuvien yritysten kanssa. www.finlandcare.fi