Syöpä eristää lapsen normaalista arjesta – läheisten ja vertaisten tuki auttaa

Syöpähoidot eristävät lapsen harrastuksista, kaveripiiristä ja koulusta jopa usean vuoden ajaksi. Tällöin vertaistuki, virkistys ja hengähdystauot sairaudesta auttavat, muistuttaa Sylva ry:n #erätauko-kampanja. Kansainvälisen lasten syövän päivän kunniaksi vietettävä kampanja nähdään jääkiekon SM-liigan otteluissa helmikuussa ympäri Suomen.

Joka vuosi noin 150 suomalaista lasta sairastuu syöpään. Tehokkailla hoidoilla kolme neljästä parantuu, mutta samalla paitsi sairastuneen myös hänen lähipiirinsä arki mullistuu.

– Syöpähoidot ovat rankkoja sekä fyysisesti että henkisesti. Ne saattavat kestää useamman vuoden, mikä voi eristää lapsen täysin normaalista elinpiiristä: koulusta, ystävistä ja harrastuksista. Tällöin koko perhe tarvitsee tietoa, tukea ja hengähdystaukoja selvitäkseen hoitojen keskellä, kertoo Sylva ry:n toiminnanjohtaja Marika Aro

Kansainvälistä lasten syövän päivää vietetään 15.2. Suomessa jo 8. kerran valtakunnallisesti Sylva ry:n sekä paikallisten lasten syöpäyhdistysten ja kerhojen järjestämänä. Päivän ja toista kertaa järjestettävän Sylva ry:n #erätauko-kampanjan tarkoituksena on levittää tietoutta lasten ja nuorten syöpäsairauksista, hoidon tasosta ja haasteista, joita sairastunut läheisineen kohtaa joka päivä.

Vertaistuen voimalla taakka kevenee

Kahdeksanvuotias Topias sairastui leukemiaan syksyllä 2016. Rankat hoidot ovat vieneet Topiakselta mahdollisuuden jääkiekko- ja jalkapalloharrastuksiin, ja Topias liikkuu nyt pyörätuolilla. Hoitovaste leukemiaan on kuitenkin tällä hetkellä hyvä.

– Hoidot ovat edenneet suunnitellusti ja Topias pääsi koulukokeiluun omaan kouluunsa elokuussa 2017. Kavereiden näkeminen on ollut merkittävä piristys hänelle. Kaikista vastoinkäymisistä huolimatta Topias näkee asioissa hyviä puolia ja osaa iloita pienistä onnistumisista, edistymisistä ja onnenhetkistä, kertoo omaishoitajana Topiaksen sairastumisesta lähtien toiminut äiti Tanja Vilhunen.

Topias nähdään Sylvan #erätauko-kampanjakuvissa ja -videolla sekä 2.2. HIFK:n kotipelissä, jossa hän pudottaa aloituskiekon. Myös toinen Topiaksen isoveljistä, Elias, on mukana yhdessä kampanjakuvista. Vanhemmat Tanja ja Toni Vilhunen kiittelevät järjestöjä ja tahoja, jotka saattavat hädän keskellä olevia vanhempia yhteen:

– Järjestöt saavat aikaan porukoita, jotka vertaistuen voimalla jaksavat kantaa tätä taakkaa ehkä hiukan keveämmin. Pieni juttu, ymmärtävä katse tai halaus on usein iso asia ja kantaa arjen keskellä. Erätauko-kampanja tuo tätä tärkeää aihetta suuren yleisön tietoisuuteen ja mahdollistaa tuen keräämisen.

Tapahtumia ympäri Suomen

Kansainvälisen lasten syövän päivän päätapahtuma järjestetään Helsingin Narinkkatorilla torstaina 15.2. klo 12–18. Torille levitettävät noin 150 tuolia edustavat niitä lapsia ja nuoria, jotka ovat edeltävän vuoden aikana sairastuneet tai menehtyneet syöpään. Vastaavia tuolitapahtumia järjestetään myös monilla muilla paikkakunnilla ympäri Suomea.

Liigassa #erätauko-kampanja näkyy helmikuussa valikoitujen jääkiekkopelien yhteydessä. Sylva ry:n sekä paikallisten lasten syöpäyhdistysten ja -kerhojen työntekijät ja vapaaehtoiset ovat paikalla kertomassa lasten syövistä, niiden vaikutuksesta perheiden arkeen ja perheiden tarvitsemasta tuesta.

Lisätietoa kansainvälisestä lasten syövän päivästä, #erätauko-kampanjasta ja tapahtumista Sylva ry:n verkkosivuilla: http://www.sylva.fi/ajankohtaista/tiedotteet/kun-syopa-tekee-pahaa-eratauko-tekee-hyvaa/

Lue koko Topiaksen perheen tarina osoitteessa: http://www.sylva.fi/lapsiperheet/tarinat/vilhusen-pikku-tsemppari-vilttiketjussa/

Marika Aro, toiminnanjohtaja, Sylva ry, p. 050 325 2570, marika.aro@sylva.fi

Mari Pöyhtäri, viestintäpäällikkö, Sylva ry, p. 050 361 7977, mari.poyhtari@sylva.fi

Sylva ry on vuonna 1982 perustettu syöpää sairastavien lasten, nuorten aikuisten ja heidän läheistensä valtakunnallinen yhdistys. Sylva tiedottaa, toimii edunvalvojana sekä järjestää muun muassa vertaistukea, tapaamisia, erilaisia kursseja ja tuettuja lomia, jotka auttavat selviytymään syövän aiheuttamasta elämänmuutoksesta. www.sylva.fi.