Talvisotahiihto houkuttelee suomalaisia ladulle

Ensi talvena 30.11.2014 – 13.3.2015 järjestetään hiihtotapahtumia ympäri Suomea osana Talvisodan 75-vuotismerkkivuotta. Paikallisten hiihtotapahtumien tavoitteena on lisätä koko kansan hiihtoharrastusta ja nostaa kuntoa.

Talvisotahiihdon suojelijana toimii eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma. Tapahtuman kummeiksi ovat lupautuneet kansanedustaja Marjo Matikainen-Kallström ja Juha Mieto. Hiihtotapahtumista vastaavat Suomen Maastohiihto, Suomen Latu, Koululaisliikuntaliitto sekä Reserviläisurheiluliitto yhdessä Talvisotayhdistyksen kanssa.

– Talvisodassa Suomi lunasti itsenäisyytensä uudelleen. Suomen ulkopuolella Talvisota on Suomen tunnetuin yksittäinen tapahtuma, ja se korostaa suomalaisten sisukkuutta ja samalla rehellisyyttä. Heinäluoman mukaan nykysuomalaiset ovat paljon velkaa Talvisodan ajan sukupolville, ja että nyt on korkea aika muistaa heitä myös kansallisella talvisodan muistomerkillä, totesi Eero Heinäluoma Talvisotahiihdon avajaistilaisuudessa 17.12.

Marjo Matikainen-Kallström kertoi, että oman aktiiviuransa aikana hän usein tunsi kilpailevansa Talvisodan hengessä.

– Kouluilla on suuri merkitys lasten maastohiihtoharrastuksen kehittäjänä. Nykyisin valitettavasti kouluissa usein hiihdetään jonossa, mikä ei ole kivaa eikä oikeaa maastohiihtoa. Maastohiihdolla on kuitenkin hyvä tulevaisuus.

Hiihtojen tavoitteena on myös parantaa Talvisodan tuntemusta sekä kerätä varoja Talvisotayhdistykselle ja paikallisille hiihtojärjestäjille. Kerätyillä varoilla Talvisotayhdistys rahoittaa Talvisodan kansallisen muistomerkin rakentamista sekä Talvisodan virtuaalisen tietokeskuksen rakentamista ja ylläpitoa. Lisäksi hiihdoilla halutaan lisätä yhteisöllisyyttä ja paikallistasolla eri liikuntaseurojen välistä yhteistyötä sekä tehdä niiden toimintaa paremmin tunnetuksi ja saada ihmiset aikaisempaa aktiivisemmin osallistumaan seurojen toimintaan.

Talvisotahiihdon tavoitteena on 200 000 hiihtosuoritusta. Avajaishiihto on sunnuntaina 30.11.2014 Saariselkä–Kiilopää-alueella; päivälleen 75 vuotta Talvisodan syttymisestä.

Matti Palo, Talvisotayhdistyksen puheenjohtaja, 044 309 4496
Antti Aho, Talvisotahiihtoyhteistyöryhmän sihteeri, 050 453 6120