Uudelta verkkosivustolta tietoa luuytimen syövästä suomeksi

Myelooma (multippeli myelooma) on krooninen luuytimen syöpäsairaus, johon sairastuu Suomessa vuosittain noin 200 henkilöä. Juuri avatulta mm-tietoa.fi-sivustolta löytyy tietoa tästä toiseksi yleisemmästä verisyövästä, sen syistä, oireista, vaikutuksista potilaan elämään ja hoitovaihtoehdoista.

Myelooma on kohtalaisen tuntematon sairaus, josta aikaisemmin on ollut saatavilla hyvin vähän suomenkielistä tietoa. Sairaus on yleisin varsinkin vanhemman väestön keskuudessa (keski-ikä 70 vuotta), joten tieto omalla äidinkielellä on tervetullutta. Uuden mm-tietoa.fi-sivuston tarkoitus on auttaa sairaudesta kärsiviä oppimaan ymmärtämään sairauden luonnetta. Sivustolla annetaan myös käytännön ohjeita siihen, mitä kannattaa ottaa huomioon lääkärin vastaanotolla, mitä sairauteen liittyvät lääketieteelliset termit tarkoittavat ja miten sairauden kanssa voi oppia elämään.

”Sivusto on tarpeellinen ja sen tarpeellisuus korostuu, koska kysymyksessä on harvinainen syöpäryhmä, johon liittyen on vaikea saada tietoa ja tukea. mm-tietoa.fi-sivusto on mielestäni hyvä ja kattava. Siinä lähestytään vaikeaa sairautta potilaan näkökulmasta, arjen keskeltä ja potilaalle tärkeitä asioita avaten. Sivustolla ohjataan potilasta kysymään ja selvittämään omaan sairauteensa liittyvät yksilölliset kysymykset oman elämäntilanteensa huomioon ottaen. Oikea ja riittävä tieto lisää potilaan psykososiaalista selviytymistä sairauden kanssa”, kertoo Suomen Syöpäpotilaat ry:n toiminnanjohtaja Leena Rosenberg-Ryhänen.

Multippeli myelooma on toiseksi yleisin verisyöpä imusolmukesyövän eli lymfooman jälkeen käsittäen noin 10 prosenttia kaikista verisyövistä. Tauti on tällä hetkellä hoidettavissa mutta ei parannettavissa. Hoidoilla pystytään kuitenkin poistamaan taudin aiheuttamia oireita ja pidentämään elinaikaa.

www.mm-tietoa.fi

Lisätietoja:
Juhana J. Idänpään-Heikkilä, lääketieteellinen johtaja, Janssen-Cilag Oy
puh. +358 50 492 5853, sähköposti: jidanpaa@its.jnj.com

Janssen-Cilag Oy on osa Johnson & Johnson -konsernia. Yhtiöllä on pitkät perinteet useiden eri sairauksien hoitoon tarkoitettujen lääkkeiden tutkimuksessa ja kehityksessä. Keskeisiä terapia-alueita ovat esimerkiksi keskushermoston sairaudet, kivun hoito, syöpätaudit, tartuntataudit ja gynekologia.  Lisätietoja Janssen-Cilagista löytyy internetin sivuilta www.janssen-cilag.fi.