Uusi huokeampi Grüner Veltliner Alkoon

Isoksi kansainväliseksi trendiksi nousseet Grüner Veltliner -viinit saavat Alkoissa vahvistusta kesäkuussa, kun unkarilainen St. Stephan’s Crown Grüner Veltliner 2010 ilmestyy hyllyihin.

Unkarilaisessa St. Stephan’s Crown Grüner Veltliner 2010 -viinissä kohtaavat hinta ja laatu: viini tulee olemaan Alkon edullisin Grüner Veltliner ja ainoa alle 7 euron kuiva unkarilainen valkoviini.

Viinissä on miellyttäviä sitruksen ja vihreän omenan aromeja sekä aavistus lajiketyypillistä vastajauhetun valkopippurin mausteista tuoksua. St. Stephan’s Crown Grüner Veltliner 2010 on kesäruokien monipuolinen kyytipoika, joka sopii nautittavaksi muun muassa kalan, kevyen punaisen lihan ja grillattujen vihannesten kanssa. Parhaimmillaan se on hyvin viilennettynä, 10–12 asteisena.

Trendirypäle valtaa maailman

Viime vuosina Grüner Veltliner -viinit ovat herättäneet suurta kansainvälistä kiinnostusta. Alun perin itävaltalaista rypälelajiketta viljellään laajalti myös Itävallan naapurimaissa. St. Stephan’s Crown Grüner Veltliner 2010 tulee Unkarista Etyek-Budan suositulta viinialueelta, jossa on viinintuotannolle suotuisa ilmasto sekä kalkkikivipohjainen maaperä. Alueen viinit ovat miellyttäviä, ja niiden raikas hapokkuus ja aromit ovat elegantteja myös niinä vuosina, joina kesät ovat kuumia.

Kuuluisan viinikirjailijan Jancis Robinsonin mukaan ”harva Itävallan ulkopuolella tiesi Grüner Veltliner -rypäleestä kymmenen vuotta sitten, mutta nykyisin sen on löydyttävä jokaisen itseään kunnioittavan ravintolan viinilistalta – olipa ravintola sitten New Yorkissa tai Hongkongissa”.

St. Stephan’s Crown Grüner Veltliner 2010

Hinta Alkossa: 6,98 €

Alkon tuotenumero: 599427

Tiina Heinonen, Brand Manager, Pernod Ricard Finland, 040 578 5008, tiina.heinonen@pernod-ricard.com

Pernod Ricard Finland on Suomen alkoholimarkkinoiden toiseksi suurin toimija ja maailman toiseksi suurimman alkoholikonsernin, ranskalaisen Pernod Ricardin omistama tytäryhtiö. Pernod Ricard Finland valmistaa, maahantuo, markkinoi, myy ja jakelee noin 400 kotimaista ja kansainvälistä alkoholituotetta. Yrityksen tärkeimpiä tuotteita ovat Absolut, Jameson, Martell, Mumm, Jacob's Creek, Minttu ja Lapponia.