Vuodesta 2010 ennustetaan Business Intelligencen huippuvuotta

Talouden laskusuhdanteessa yritysten BI-investoinnit ovat kasvaneet. Tulevaisuuden BI yksinkertaistuu ja integroituu sosiaalisen median palveluihin.

Johtavan BI-asiantuntija Timo Elliottin mukaan BI muuttuu tulevaisuudessa suoraviivaisemmin yritysten strategiaa tukevaksi ja sosiaalisen median palveluihin integroiduksi. SAP:n BI-strategiasta vastaava Elliott puhui Helsingissä 29.4. SAP:n pohjoismaisessa Business Intelligence -tapahtumassa. - Yhä strategisempien BI-työkalujen tarve kasvaa, kun suorituskyvyn johtamiseen halutaan täsmällistä tietoa. Jatkossa BI kytkeytyy vahvasti sosiaalisen median palveluihin, sillä sosiaalisen median analyysi auttaa rakentamaan yhteisöjä ja hallitsemaan työntekijöiden osaamista, Elliott kertoo. BI-ratkaisujen myynti vahvassa kasvussa Läheisessä yhteistyössä SAP:n ympäri maailmaa toimivien tutkimus- ja innovaatiokeskusten kanssa työskentelevän Elliottin mukaan nyt ollaan vasta BI:n tarinan alussa, vaikka liiketoimintatiedon hallinta onkin yksi 2000-luvun trendeistä. - BI:n tulevaisuudessa avainsana on yksinkertaisuus ja käytön helppous. Tarvitaan mobiileja BI-ratkaisuja, intuitiivisia käyttöliittymiä sekä älykkäitä analyysityökaluja kaikille työntekijöille, ei vain johdolle, Elliott kertoo. Jo vuonna 2009 SAP:n BI-ratkaisujen myynti kasvoi 14 prosenttia. Sekä SAP että tutkimusyhtiö Gartner / IDC odottavat suuntauksen jatkuvan vuonna 2010. - Liiketoimintatiedon merkitys korostuu nykyisessä strategisesti vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Yritykset investoivat laskusuhdanteessa liiketoimintatiedon hallintaan ja tiedolla johtamiseen. BI-ratkaisut antavat yritykselle mahdollisuuden toimia pelintekijänä ja olla sidosryhmien silmissä kestävän kehityksen edelläkävijänä, SAP Finlandin Enterprise Sales Executive Mikko Vesa kertoo.