Kakkosauton omistaja voi säästää vakuutusmaksuissa jopa satasia

Uusi liikennevakuutuslaki mahdollistaa useamman auton omistajille sievoiset säästöt vakuutusmaksuissa.  Nyt kakkosautoille voi saada samat bonukset kuin talouden ykkösautolla on. Lisäksi kakkosautolle voi ottaa vähän ajaville tarkoitetun autovakuutuksen, joka on tavallista autovakuutusta edullisempi vaihtoehto.

Kun liikennevakuutuslaki uudistui vuoden vaihteessa, vakuutusyhtiöt saivat aiempaa vapaammin suunnitella liikennevakuutuksensa sisällön. POP Vakuutus on kertonut ensimmäisten vakuutusyhtiöiden joukossa uudesta liikennevakuutuksestaan, joka lupaa muun muassa Suomen korkeimman maksimibonuksen 83 %.

Merkittävä uudistus on myös bonuksen muuttuminen henkilökohtaiseksi aiemman ajoneuvokohtaisen bonuksen sijaan. Nyt vakuutuksenottajan kaikille autoille voi saada saman bonuksen.

- Useamman auton omistajat voivat nyt säästää vakuutusmaksuissaan satasia vuodessa, kertoo POP Vakuutuksen ajoneuvoasiantuntija Carita Kuusisto.

- Talouden kakkosautoille saa uudistuksen myötä aiempaa huomattavasti paremmat bonukset. Jos ajokilometrejä kertyy vähemmän kuin 15 000 vuodessa, kannattaa myös ehdottomasti ottaa vähän ajaville tarkoitettu autovakuutus, Kuusisto jatkaa.

Pysyvästi edullisempi vakuutus vähän ajaville

Suomeen on vasta viime keväänä rantautunut kilometrihinnoiteltu autovakuutus, POP Auto Kilsa, mutta esimerkiksi Ruotsissa vuosittaiset ajokilometrit ovat vaikuttaneet hinnoitteluun jo vuosia. Suomalainen ajaa autollaan keskimäärin 16 000 kilometriä vuodessa*, joten POP Auto Kilsa sopii keskimääräistä vähemmän ajaville.

Kilometrihinnoitellun autovakuutuksen vakuutusturvasta ei ole tingitty, vaikka hinta on pysyvästi alempi. Kyse ei ole siis mistään alennuksesta tai kampanjasta, joita autovakuutuksissa yleensä käytetään. Mutta minkä vuoksi vähän ajavat saavat vakuutuksensa edullisemmin?

- Kyllä eläimet hyppäävät auton eteen ja tuulilasiin iskeytyy kiviä ja nastoja todennäköisemmin, kun ajokilometrejä on vuodessa paljon. Vähän ajaville sattuu yksinkertaisesti vähemmän vahinkoja, Kuusisto toteaa.

- Voidaan jopa ajatella niin, että vähän ajavat ovat tähän asti maksaneet paljon ajavien vahinkoja omissa vakuutusmaksuissaan.

*Laskettu Trafin LIPASTO -laskentajärjestelmän ja Autoalan tiedotuskeskuksen autokanta -tilaston tiedoista. Tiedot perustuvat Fonectan koostamiin tilastoihin Trafin ajoneuvoliikennerekisteristä.

Helena Tielinen
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö
helena.tielinen@suomenvahinkovakuutus.fi
POP Vakuutus on uuden ajan suomalainen digivakuutusyhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen selkeitä ja edullisia vahinkovakuutuksia verkossa. POP Vakuutuksen valtteja ovat ymmärrettävä viestintä, totuttua paremmat verkko- ja mobiilipalvelut sekä mutkaton asiakaspalvelu. POP Vakuutus on Suomen Vahinkovakuutus Oy:n markkinointinimi.

Avainsanat:

Lainaukset

Useamman auton omistajat voivat nyt säästää vakuutusmaksuissaan satasia vuodessa.
Carita Kuusisto
POP Vakuutus